2022-03-10, 16:55
Medlem
nukeMyHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
Vilken tur att jag investerade i en stormtändare för ett par år sedan.

Jag kör med Kaliumpermanganat och Glycerin, får eld på riktigt fuktiga kvistar. Lite Termitkänsla.

Är mer manligt

https://youtu.be/0nx3Yf_hzl4 2'42 in i videon.
Citera
2022-03-10, 17:22
Medlem
pellevin11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nukeMyHead
Jag kör med Kaliumpermanganat och Glycerin, får eld på riktigt fuktiga kvistar. Lite Termitkänsla.

Är mer manligt

https://youtu.be/0nx3Yf_hzl4 2'42 in i videon.

Ska du laga mat över elden så är det dumt att använda konstiga kemikalier.

En tändkub, lite torrt ris/vedbitar som start, sedan kan man lägga på mer och mer fuktiga saker när elden tagit sig.

Man startar inte en brasa med blött, det blöta lägger man på efterhand när det tagit sig.

Ved kan staplas nära brasan till en vägg så fungerar den som en värmesköld som studsar värmen från ena hållet till den andra samtidigt som veden torkar.
Citera
2022-03-10, 17:39
Medlem
nukeMyHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellevin11
Ska du laga mat över elden så är det dumt att använda konstiga kemikalier.

Kaliumpermanganat används till att rena vatten i poler etc, Glycerin används bl a som mjukgörare i salvor. Sedan förbränns de vid antändningen, vad finns det för kemikalier i stormstickor, tändkuber och liknande.

Citat:
En tändkub, lite torrt ris/vedbitar som start, sedan kan man lägga på mer och mer fuktiga saker när elden tagit sig.

Brukar fungera bra.

Citat:
Man startar inte en brasa med blött, det blöta lägger man på efterhand när det tagit sig.

Det finns tillfällen när man inte har något val.

Citat:
Ved kan staplas nära brasan till en vägg så fungerar den som en värmesköld som studsar värmen från ena hållet till den andra samtidigt som veden torkar.

Absolut, jag håller med. Saken är den att det är viktigt med redundans, ha flera alternativ. Och viktigast, träna på några olika sätt att tända utan tändstickor/gaständare. Kaliumpermanganat och Glycerin är inte mitt förstahandsval.
Oftast använder jag en sk minisvets från Biltema och sedan tränar jag så mycket som möjligt med tändstål.
Citera
2022-03-10, 18:21
Medlem
RostigHinks avatar
Trams och off topic raderat. Håll er till ämnet.

/Mod
Citera
2022-03-10, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Så är det nog. Varenda vevradio-jävel är slutsåld men det går fortfarande att köpa typ 1000 st batteridrivna (samt hur mycket batteriet som helst) för ett spottstyver på Claes Ohlson.

Folk blir prepper-kåta. Blir det invasion kvittar det nog mindre om du har 5 1liters flaskor med vatten än en 5-liters dunk. Lite jobbigare att bära men vadfan.

Folk har svårt att tänka utanför boxen, helt klart.

Märks att Sossarna kan fortsätta ha makten med dessa idioter, dom bunkrar burk ravioli och annat skit "ifall ryssen anfaller" , haha vad ska du göra Lennart 45, fly ut i skogen och sitta i din kåsa och käka ravioli medans vårat land blir anfallet? Landsföräddare är vad dom är fyfan.
Citera
2022-03-10, 18:37
Medlem
mikkelbergs avatar
Ketchupen börjar ta slut(sant alltså)
Citera
2022-03-10, 18:40
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Mod får gärna flytta, visste inte vilket forum detta passade i..

Träffade 2 kompisar igår som nojjade över att alla 5l plastdunkar var slut.. Hur skulle de överleva om kriget kommer...

Samtidigt har den ene en kasse full med gamla Cola flaskor (1.5l) i plast som ska pantas.. Hur är det möjligt att man inte kopplar? Jag har pratat med andra som också uttryckt oro att de överprissatta 5l dunkarna är slut..

Inser inte folk att det är billigare för dem att köpa vatten på flaska (eller läsk) än att köpa en tom 5l dunk??? Dessutom är det nog bättre hållbarhet om man köper vatten på flaska än om man tappar själv från kranen.

Är detta ett praktexempel på att rädda människor är lätta att styra? Skräm dem med krig och säg åt dem att köpa en 5l plastdunk på biltema så springer alla fåren i skock utan någon egen hjärnverksamhet?

Jag har funderat lite på samma sätt som du. Men hur länge håller sig flaskvatten??
Citera
2022-03-10, 18:45
Medlem
AdMortems avatar
Blir det krig skickar jag bort släkten. Själv tänkte jag leva på knäckebröd och sylt
Citera
2022-03-10, 18:47
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritegott
Alltså jag förstår inte riktigt människor som börjar preppa NU, hotet om miljökatastrofer och krig har liksom alltid funnits, varför gå i panik bara för att alla andra har panik? Själv väntar jag med att preppa tills folk glömmer bort det. Jag har kvar preppinggrejer från efter corona-krisen.

Mvh
Spritegott
För att det är nu hotbilden ökas mot Sverige och angrepp inte enbart behöver bli genom soldater här.
Citera
2022-03-10, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
Märks att Sossarna kan fortsätta ha makten med dessa idioter, dom bunkrar burk ravioli och annat skit "ifall ryssen anfaller" , haha vad ska du göra Lennart 45, fly ut i skogen och sitta i din kåsa och käka ravioli medans vårat land blir anfallet? Landsföräddare är vad dom är fyfan.

Kåsa är ett dryckeskärl, Rambo.
Citera
2022-03-10, 23:31
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Folk preppar satan, men vet dom hur/vad dom ska göra när det verkligen behövs?

Majoriteten av dagens befolkning skulle förmodligen inte greja 2v i buschen utan massa moderniteter. Eller har jag fel där?
Alla utom de mest framstående prepparna kommer få leva utan moderniteter om shtf. Skillnaden är om man klarar sig eller inte. Ingen kommer säga "jag grejar inte det här" och lägga sig ner och dö. Alla kommer kämpa och de som tänkt till innan har ett stort försprång.
Citera
2022-03-10, 23:49
Medlem
Opaques avatar
[quote=Callebilte|79432554
Är detta ett praktexempel på att rädda människor är lätta att styra? Skräm dem med krig och säg åt dem att köpa en 5l plastdunk på biltema så springer alla fåren i skock utan någon egen hjärnverksamhet?[/QUOTE]

Hehe, nice nedslag i verkligheten där. Sa du till och påpekade det uppenbara feltänket med att panta 1,5 liters PET-flaskor och inte ha 5 liters dunkar ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in