2022-03-10, 17:53
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starsailor
Seriöst, jag mår faktiskt illa när jag ser hur svensk riksmedia rapporterar från Ukraina. Zelensky spyr ur sig den ena överdriften efter den andra och svensk media rapporterar det som fakta. Sen rapporteras det om 1000-tals döda civila, enligt Ukrainska myndigheter för att följas av ett uttalande om urskiljningslöst bombande av bostadsområden, säger Ukrainas utrikesminister.
ALLT rapporteras som om det vore absoluta fakta.
Efter det så kommer givetvis ett inslag om desinformationskriget från Ryssland.
Jag får ingen information från Ryssland överhuvudtaget på riksmedia. Den är totalt bortcensurerad.
Ja, förutom några styltiga urklippta citat från något tal av Putin. Givetvis ihopklippta för att framställa honom som en dåre.
Jämför med Zelenskys spindoctorstal. Låter som nåt från en gammal usel krigsfilm. Han får hur mycket tid som helst att framställas som vår tids största hjälte.

Detta är helt sjukt och jag fattar inte att någon seriös journalist inte vågar ifrågasätta det.

Sen att min övertygelse är att detta är ett ”War by proxy” av USA mot Ryssland och att de endast använder Ukraina som kanonmat är en annan diskussion.

Den stora frågan är vart objektiviteten i riksmedia är?
Varför anmäler ingen dem till granskningsnämnden för partiskhet och osaklighet?

Nånting är riktigt fishy…

Svensk media rspporterar vad flera hundra journalister från över 50 länder ser och hör. Sverige behöver inte ta ställning, tusentals ögon ser vad som händer och rapporterar det. I Ryssland blir utländska journalister utvisade och landets invånare får numera 15 års fängelse om de uttrycker sig negativt om kriget och Putin. Börjar du förstå hur det ligger till, lite grann kanske?
Citera
2022-03-10, 17:53
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo2
Jag har gjort lumpen, har du? Förr var det dom flesta som mönstrade som också fick göra sin VPL, för då var den allmän.😀
Varför tror du jag skulle vara säker?
Fast den gällde ju inte kvinnor på den tiden. Så kanske var den inte så allmän?

Men annars har du i stort sätt rätt, det var väl en 90% (jag gissar) som gjorde "lumpen" på ett eller annat sätt. De som inte ansågs kunna kriga blev oftast "malajer" (handräckningstjänst). De som inte ens klarade av det blev "kronvrak", dvs. fick frisedel.
Citera
2022-03-10, 17:55
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Fejk krigspropaganda. De enda som har incitament att skjuta på civila som försöker fly är Azov och andra fanatiska milisgrupper eftersom de använder civila som sköldar/gisslan. Varför skulle ryssar vilja dra ut på den militära operationen?

Dra ut på kriget? Menar du att de går långsamt fram?

Detta är från Amnesty idag.

Russia: Kremlin’s ruthless crackdown stifles independent journalism and anti-war movement

https://www.amnesty.org/en/latest/news/2022/03/russia-kremlins-ruthless-crackdown-stifles-independent-journalism-and-anti-war-movement/

Och från HRW.

On February 24, 2022, Russia commenced a full-scale military invasion of Ukraine, conducting attacks that have caused civilian deaths and injuries, and damage to civilian buildings, including hospitals, schools, and homes. There have been indiscriminate attacks in violation of the laws of war, some of which may amount to war crimes.

https://www.hrw.org/tag/russia-ukraine-war
Citera
2022-03-10, 17:56
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpamTrapper
De där 74 invånare/km2 är knappast jämt utspridda över landet. Jag tror han snarast syftade på att ca 70% bor i städerna, vilket gör att landsbygden faktiskt är relativt glesbefolkad.
Ok, men så är det väl i de flesta länder och inget unikt för Ukraina?

Ta Sverige tex. 90% bor ju söder om Dalälven. Norrland är ju väldigt glesbefolkat, medan södra tredjedelen av Sverige har ungefär europeiskt snitt på sin befolkningstäthet.
Citera
2022-03-10, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Classified Iraq War Logs[9][10][11][12] 109,032 deaths including 66,081 civilian deaths.[13][14] January 2004 to December 2009

Vet inte vad du får ut av det eftersom diskussionen var hur länge det tog att erövra Bagdad, inte hur.

jahopp. så även om vi bara räknar med av FN hitintills veriferade mördade bebisar och civila i ukraina (de flaggar för att det är avsevärt många fler, något som även bekräftas av ukrainska myndighetspersoner) , så är det ändå fler per dygn än under iraq kriget....

Putin anfallskrig är ett jävla smutt, även i jmf med "andras" krig....
Citera
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Det stod i tidningen idag att försvarsmakten inte längre kan utesluta ett väpnat hot mot Sverige. Så det är väl en tidsfråga nu.

Dom kan heller inte gå in på varför dom tror det. Nu börjar man bli orolig på riktigt.
Att man inte kan utesluta det har man sagt länge, och det är såklart något som i princip aldrig kan uteslutas. Risken förblir liten, men ska såklart inte avfärdas.
Citera
Medlem
Fortsätter kriget cirka 3 veckor till kommer delar av militären och nyckelpersoner enligt min mening att börja motarbeta Rysslands krigsansträngningar. Det har blivit för kostsamt i man och material och det är snart brist på tankbilar.

Ryska myndigheter och militär är inte till för att jobba. Dom har sina positioner inom byråkratin bara för att kunna få sitt dagliga bröd.

Ryssland behöver finna en fred kanske inom 2-3 veckor annars faller det ihop. På andra sidan finns visserligen en utsatt ukrainsk armé men den är beslutsam att besegra ryssarna med sina egna metoder och taktik.

Detta håller inte.
Citera
2022-03-10, 17:58
Medlem
Lord2Moynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NordicKnight
Ska bli - 20 i stora delar av landet tydligen med. Skulle inte vilja sitta fast i en nedkylt fordon av något slag utan soppa.

Tragiskt när man hoppas på att soldater ska frysa ihjäl. :/
Tyvärr blir det ett helvete för civilbefolkningen också.

Må Ryssland och deras supportrar brinna i helvetet. De är körda som land och folk men det är nog en klen tröst för alla barn och andra civila som rysspacken bombat sönder.
Citera
2022-03-10, 17:59
Medlem
baggebo1s avatar
Min bedömning är att kriget går bra i Donetsk och Lugansk, där en stor del av de stridande är härdade efter åtta års lågintensiva strider. Även i syd med manskapet från Krim går det helt ok. Det troliga är dock att Ryssland slösat enorma mängder strids- och mankraft i de nu i efterhand kanske på tok för optimistiska och möjligen ogenomtänkta attackerna i norr, särskilt mot Kiev och Kharkov.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Under kriser tenderar folka att ställa upp för sittande regering så länge de inte missköter sig.
När Sossarna blev välsignade med Covid 19, närmade de sig 20%, SD höll på att springa om dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Politik, Maggan gör allt nu för att S ska vinna kommande val.
Alla andra partier står nu mer eller mindre i skuggan medan Maggan kallar till pressträff var och varannan dag. Synd och hörs dagligen.

Plus att det här är ett perfekt tillfälle att skifta fokus från pandemikatastrofen och kriminaliteten/klannätverken som härjar här i Sverige.

Jag herregud, det är mycket Maggan nu. Hon verkar ha lärt sig av själve Putin hur man drar en propagandaslipsten... skapa ett monopol i medierna.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Nu har vi strypt tillgången på rysk information på engelska, tyska, franska och naturligtvis ryska.

Som jag ser det har vi tillgång till betydligt snävare information vilket märks framförallt i denna tråd.

Har aldrig varit med om så mycket desinformation om stridigheterna i Ukraina. Halsbrytande historier om hur den ukrainska armén har framgångar och att den ryska bara är ett enda stort misslyckande. När Syrienkriget höll på som värst var inget mot detta faktiskt.

Och jag är en enveten vaccinförespråkare och med det ganska härdad här.
Jag vet att du var en vaccinförespråkare. Det är därför jag finner det lite underligt med hur din åsikt ligger här.

Jag håller med om att mycket av nyheterna från Ukraina är överdrivna. Men vad ska det göra? För att hålla moralen upp så måste nyheterna vara goda. Annars faller allting som ett korthus. Inget konstigt med det.

Jag tycker ändå att de mest vettiga västliga nyhetskanalerna är mer nyansriktiga. Uppgifterna som kommer därifrån är mer trovärdiga. Men det handlar fortfarande om hur uselt Ryska armén har skött sig. Det går inte att blunda för hur mycket man än försöker. Bilderna på rykande ryska tanks är väldigt, väldigt, väldigt många.

Rysk media är väldigt enkelsidig och givetvis väldigt pro-ryssland. Men det är lättare att se att de ljuger än vad Ukraina gör. Helt klart.

Länge in i kriget så var förlusterna inga medan vi matades med bilder på utslagna flygplan, tanks och soldater. Det går liksom inte. Uppgifter om 12000 döda ryssar är betydligt svårare att verifiera.

Sedan i slutändan så är det Ryssland som invaderat Ukraina. Det går inte att komma ifrån.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ukrainas narcissiska president kan ju rädda sin befolkning genom att ge upp. Bara att acceptera att världen inte är rättvis och sluta offra sin befolkning.
Hur går kriget för er? tror nog att det är putte som får ge upp och se sig efter ett nytt jobb. Kampviljan är enorm i ukraina. Sen har dom något som inte ryssen har en riktig ledare....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in