2022-03-10, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Ukrainas leende försvarsminister lägger upp en selfie från Kievs regeringskvarter.
Det är Verkhovna Rada, Ukrainas parlament, som syns i bakgrunden.

https://twitter.com/oleksiireznikov/status/1501949185175654412
Va f-n är Hans Dahlgren i Kiev??
Citera
2022-03-10, 17:29
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ariskaprinsessan
Skitsnack!

När den nuvarande regimen tog makten via en revolution så var dessa rebeller uppbackade av USA. Den föregående ryssvänliga regimen tvingades fly till Ryssland och istället installerades den västvänliga regimen de har idag.

Man kan närma sig NATO på fler sätt än att skriva under med en signatur på ett papper.

Ukraina ansökte om Nato medlemskap 2008 men la det sedan åt sidan. Stödet för Nato var dessutom rekordlågt innan Putin valde att annektera delar av Ukraina 2014. Efter annekteringen så ökade stödet för Nato drastiskt. Putin har sig själv att skylla som förde Ukraina närmre Nato.

NATO anledningen är väl den som är minst absurd för att rättfärdiga en invasion i jämförelse med "folkmord" "avnazifiering" och "atomvapen" men den är såklart fortfarande löjlig. Alla suveräna stater har själva rätt att bestämma vad de själva vill utan att bli invaderade och det har även hållits åtskilliga val efter 2014 där stödet för Zelensky har varit skyhögt.

Att invadera ett land och döda tusentals oskyldiga år 2022 är riktigt osmakligt. Ryssland har inte lärt sig något av historien och kommer få leva med konsekvenserna av detta dårskap i årtionden.
Citera
2022-03-10, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Jobbigt o bli bombad i minus 20 grader.

Vi får faktiskt hjälpa till här nu. Låta Ukrainare komma hit. Man dör i hus utan tak i minus 20.

Absolut! Polen har tagit emot 1,4 miljoner flyktingar sedan kriget startade. Sverige 4000..
Citera
2022-03-10, 17:30
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ariskaprinsessan
Skitsnack!

När den nuvarande regimen tog makten via en revolution så var dessa rebeller uppbackade av USA. Den föregående ryssvänliga regimen tvingades fly till Ryssland och istället installerades den västvänliga regimen de har idag.

Man kan närma sig NATO på fler sätt än att skriva under med en signatur på ett papper.

Ja naturligtvis, men Ryssland kan också agera på mängder av sätt utan att behöva invadera. Det som Ryssland har gjort nu, så gör man bara inte 2022. De kommer inte att komma undan med det.

Både USA och Ryssland har intressen i Ukraina, men man måste inte starta anfallskrig och bomba städer som det var 1939! Ryssland skämmer ut sig och de kommer att få betala ett skyhögt pris för detta.
Senast redigerad av fernebo 2022-03-10 kl. 17:41.
Citera
2022-03-10, 17:31
Avstängd
at0m3ns avatar
Läget i staden Mariupol i östra Ukraina blir allt mer desperat.

Hundratusentals människor uppges nu vara utan mat, vatten och medicin – och ukrainare har vänt sig mot varandra och börjat slåss om det lilla som finns kvar.

😭Finns där en Gud så hjälp dom Ryssarna kör gammal sovietisk taktik kommer bli blodbad i Kiev snart. Fy fan lider med dom civila.
Citera
2022-03-10, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Det får en att misstänka hur det egentligen står till med alla dessa kärnvapen... Skulle inte förvåna mig ett dugg om de enbart är en siffra på ett papper och att deras egentliga stridsspetsar de har i operativt tillstånd knappt är en handfull, om ens det.

Skulle gissa kanske drygt 100 som har moderniserats, resten är nog en rishög. Fortsätter dem förlora materiell i den här takten, så kommer de använda luftballonger till att transportera kärnvapnen 😂
Citera
2022-03-10, 17:32
Medlem
Starsailors avatar
Seriöst, jag mår faktiskt illa när jag ser hur svensk riksmedia rapporterar från Ukraina. Zelensky spyr ur sig den ena överdriften efter den andra och svensk media rapporterar det som fakta. Sen rapporteras det om 1000-tals döda civila, enligt Ukrainska myndigheter för att följas av ett uttalande om urskiljningslöst bombande av bostadsområden, säger Ukrainas utrikesminister.
ALLT rapporteras som om det vore absoluta fakta.
Efter det så kommer givetvis ett inslag om desinformationskriget från Ryssland.
Jag får ingen information från Ryssland överhuvudtaget på riksmedia. Den är totalt bortcensurerad.
Ja, förutom några styltiga urklippta citat från något tal av Putin. Givetvis ihopklippta för att framställa honom som en dåre.
Jämför med Zelenskys spindoctorstal. Låter som nåt från en gammal usel krigsfilm. Han får hur mycket tid som helst att framställas som vår tids största hjälte.

Detta är helt sjukt och jag fattar inte att någon seriös journalist inte vågar ifrågasätta det.

Sen att min övertygelse är att detta är ett ”War by proxy” av USA mot Ryssland och att de endast använder Ukraina som kanonmat är en annan diskussion.

Den stora frågan är vart objektiviteten i riksmedia är?
Varför anmäler ingen dem till granskningsnämnden för partiskhet och osaklighet?

Nånting är riktigt fishy…
Citera
2022-03-10, 17:34
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Jobbigt o bli bombad i minus 20 grader.

Vi får faktiskt hjälpa till här nu. Låta Ukrainare komma hit. Man dör i hus utan tak i minus 20.
Om jag var ukrainare skulle jag absolut inte fly till ett land som inte är med i Nato. Det kan bli ur askan in i elden...
Citera
2022-03-10, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Kan nån förklara vad Putin har tänkt att göra efter detta blodiga kriget är vunnet, om han vinner.
Att tillsätta en trogen regim mot Ryssland är ju kört för alltid, det tåget har gått och att ryska armen ska kunna ockupera Ukrainakommer kosta enorma summor om det ens är möjligt.
Och allt dessutom medans Rysslands ekonomi faller samman och bara kommer bli sämre och sämre.
Vad i helvete är planen?
Mest troligt håller Putin Ukraina tills sanktioner är borttagna och landet är demilitatiserat samt NATO är stryket där. Man behöver inte ta landet för det har man inte råd med utan bara ha sporadiska strider som utarmar Ukraina helt ekonomiskt om man inte löser det snabbt. Ett krig som tar både Ukraina och Ryssland till botten precis som planen var för Biden och gänget så att dom kan plundra om nu inte resten av världen öppnar ögonen och sätter stopp för det.

Vad som händer sen är väl att Putin drar tillbaka styrkorna för det finns inget mer att hämta i Ukraina om inte ryssland ska för lång framtid vara isolerad och fattiga som Nordkorea.

Ett enormt dyrt krig för Putin och ryssarna för att hålla sitt folk säkert och inte vara en nickedocka för USA. Ska man förstå det så måste man se det ur rysk synvinkel och inte från vår med all slöhet och lyxkonsumtion. En del länder är helt enkelt stolta över sitt land och vill vara självständiga och man kan ju sympatisera med det om man vill. Ukraina har exakt samma mentalitet och det är ju inte konstigt då det i stort sett är samma folk.
Senast redigerad av Moretex 2022-03-10 kl. 17:40.
Citera
2022-03-10, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Lite skillnad på kvaliten av motståndare också det får man väl ge ryssen

Nja, snarare så att usa och koalitionen gjorde rätt strategiskt och var ytterst framgångsrika taktiskt.

på pappret tycker jag att ryssland hade ett större övertag på ukraina än usa i irak, i praktiken så visade det sig ju att jag hade minst sagt fel,

men då är även rysslands attack på ukraina det mest bizzara jag tagit del av ur ett strategiskt såväl som taktiskt perspektiv.... det är som att stapla en mängd små taktiska och strategiska felbeslut och genomförande från dussintals konflikter på varandra, för att sen medvetet upprepa dem....
Citera
2022-03-10, 17:36
Avslutad
Tendens är väl att ryssarna börjar få ordning och avancerar
Citera
2022-03-10, 17:36
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Kan nån förklara vad Putin har tänkt att göra efter detta blodiga kriget är vunnet, om han vinner.
Att tillsätta en trogen regim mot Ryssland är ju kört för alltid, det tåget har gått och att ryska armen ska kunna ockupera Ukrainakommer kosta enorma summor om det ens är möjligt.
Och allt dessutom medans Rysslands ekonomi faller samman och bara kommer bli sämre och sämre.
Vad i helvete är planen?

Jag tror inte det finns en plan längre. Putin har redan förlorat och han tänker väl att om han bara kan föra nån sorts militär seger iland så har det ändå slutat bra, men så är det såklart inte. Vare sig för han eller Ryssland.

Det här kommer att innebära slutet för Ryssland som stormakt. Kina kommer en gång för alla ta över Rysslands roll och köpa upp konkursboet. Jag tror Putin har överskattat det stöd de kan få från Kina. Han hade behövt vinna kriget snabbt och ställa världen inför ett fullbordat faktum på några få dagar. Jag tror inte att kineserna är så imponerade...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in