2022-03-10, 12:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det ena är alltså SE:s egen berättelse (SE som icke-gm) som Folke Rydén återgav i inslaget jag länkade till:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/se-skandiamannen-tala-om-palmemordet-intervju-fran-1986

Undras om tecknaren som SE kände på nyhetsstudion var involverad i framställningen av bilderna.

1) "Nej, då [när polisen hörde vittnen på plats] visste ingen av oss fortfarande att det var OP det gällde, så intresset hade inte hunnit skruvas upp."

2) "Det var ett ointresse [från polisens håll] hela tiden ända fram tills att ambulansen strax efteråt kom och man fick veta vem personen var."

I den här version kommer polisen först och börjar ta uppgifter av personer på plats, och ambulansen senare (i själva verket var det två ambulanser -- SE tycks inte känna till den som visslades in).

MOPspanaren kan säkert rätta. Men gick det inte till så här?

1. 23:21:20-30: Gärningen sker.

2. 23:22:XX: SE observerar LJ ståendes stilla, synlig på ena sidan av barackerna, i korsningen Tunnelgatan / Luntmakargatan.

3. 23:22:XX-23:23:XX: LAC-bandet rullar på och fångar, via mikrofonen i LL:s bil, upp delar av det inledande förloppet på platsen.

4. 23:24:XX: Första polisbilen anländer.

5. 23:24:XX eller 23:25:XX: Piketen anländer och poliserna instrueras att ta upp jakten på förövaren.

6: 23:25:XX: SE menar på att han springer efter poliserna på Tunnelgatan.

7: 23:25:XX: En förbipasserande ambulans visslas in. Ambulanspersonalen jobbar på plats i ett par-tre minuter.

Det uppdagas att offret är statsministern.

8. 23:27:XX: Patrullen med den kvinnliga polisen anländer och börjar ta uppgifter av folk på plats.

9: 23:28:XX: Första ambulansen avgår mot Sabbatsberg.

10: 23:28:XX eller senare: SE kommer enligt egen utsago tillbaka från sin utflykt in på Tunnelgatan, ser AB, den kvinnliga polisen och blir förskräckt över "supervittnets" berättelse.

Den kronologi som SE redovisar i TV-inslaget med FR stämmer således inte särskilt bra med det verkliga förloppet.

Men visst, det kan ha att göra med press, att han inte var van med att bli intervjuad i TV.

I förhöret på polishuset, några veckor senare, prickar han in kronologin på ett bättre sätt.
Senast redigerad av Dalulven 2022-03-10 kl. 13:15.
Citera
2022-03-10, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, denna uppgift borde tagits upp, medan några av de uppgifter de plockade med i listan kanske borde ha lämnats därhän istället som mer osäkra.
Samtidigt var de väldigt kortfattade punkter där jag för vissa ser mer stöd än vad de fick med o.s.v.

Poängen var ändå att visa att det finns ett klart och tydligt fog för att betvivla SE som GM.

Fast om Engström använder saker han snappat upp i Media till sin fördel så gynnar det inte honom nu 35år senare när vi spekulerar...

Som GM så befäster ju Engström sitt varande på brottsplatsen att han försökt lämna vittnesmål o blivit nekad !

Om Engström kan ha läst sig till att andra blivit bemötta med ointresse så har ju Engström som GM själv använt sig av detta !
Citera
2022-03-10, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Undras om tecknaren som SE kände på nyhetsstudion var involverad i framställningen av bilderna.

1) "Nej, då [när polisen hörde vittnen på plats] visste ingen av oss fortfarande att det var OP det gällde, så intresset hade inte hunnit skruvas upp."

2) "Det var ett ointresse [från polisens håll] hela tiden ända fram tills att ambulansen strax efteråt kom och man fick veta vem personen var."

I den här version kommer polisen först och börjar ta uppgifter av personer på plats, och ambulansen senare (i själva verket var det två ambulanser -- SE tycks inte känna till den som visslades in).

MOPspanaren kan säkert rätta. Men gick det inte till så här?

1. 23:21:20-30: Gärningen sker.

2. 23:24:XX: Första polisbilen anländer.

3. 23:24:XX eller 23:25:XX: Piketen anländer och poliserna instrueras att ta upp jakten på förövaren.

4: 23:25:XX: SE menar på att han springer efter poliserna på Tunnelgatan.

5: 23:25:XX: En förbipasserande ambulans visslas in. Ambulanspersonalen jobbar på plats i ett par-tre minuter.

Det uppdagas att offret är statsministern.

6. 23:27:XX: Patrullen med den kvinnliga polisen anländer och börjar ta uppgifter av folk på plats.

7: 23:28:XX: Första ambulansen avgår mot Sabbatsberg.

8: 23:28:XX eller senare: SE kommer enligt egen utsago tillbaka från sin utflykt in på Tunnelgatan, ser AB, den kvinnliga polisen och blir förskräckt över "supervittnets" berättelse.

Den kronologi som SE redovisar i TV-inslaget med FR stämmer således inte särskilt bra.

Men visst, det kan ha att göra med press, att han inte var van med att bli intervjuad i TV.

I förhöret på polishuset, några veckor senare, prickar han in kronologin på ett bättre sätt, om jag minns rätt.

Nu börjar du ringa in det jag menat hela tiden...

Engström ändrar lite saker efter vad som kommer fram...

Om man ser Engström som GM så ser man alla dessa små tecken att det jämnt blir till hans fördel...

Om språngmarschen är en lögn så är det ingen random lögn för att göra sig märkvärdig o för att glänsa utan är för att hävda förväxling ...

Om supervittnet är en lögn så ingår det att befästa förväxlingen ännu mer...

Om att bli bemött av ointresse av polisen är lögn så dels befäster det Engströms varande o samtidigt ger honom ett alibi varför han inte finns uppskriven av polisen på brottsplatsen...

Viktiga pusselbitar för Engström som GM enligt mig...

Samt att det är ju också just dessa tre saker han kontaktar Media o Polis om så det blir väldigt viktigt för Engström som GM att påkalla förväxling o att han är varandes på brottsplatsen EFTER skotten....
Citera
2022-03-10, 13:29
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nu börjar du ringa in det jag menat hela tiden...

Engström ändrar lite saker efter vad som kommer fram...

Om man ser Engström som GM så ser man alla dessa små tecken att det jämnt blir till hans fördel...

Om språngmarschen är en lögn så är det ingen random lögn för att göra sig märkvärdig o för att glänsa utan är för att hävda förväxling ...

Om supervittnet är en lögn så ingår det att befästa förväxlingen ännu mer...

Om att bli bemött av ointresse av polisen är lögn så dels befäster det Engströms varande o samtidigt ger honom ett alibi varför han inte finns uppskriven av polisen på brottsplatsen...

Viktiga pusselbitar för Engström som GM enligt mig...

Samt att det är ju också just dessa tre saker han kontaktar Media o Polis om så det blir väldigt viktigt för Engström som GM att påkalla förväxling o att han är varandes på brottsplatsen EFTER skotten....

Om det nu inte är så att det är studions klippning av de olika segmenten i inslaget som ställer till det.

Men vilket ointresse från polisens håll är det i så fall som SE syftar på: GS i den första polisbilen?

IW var åtminstone fram i ett tidigt skede, enligt sin egen rapport.

Även besynnerligt att SE i denna version får reda på vem offret är när ambulansen har anlänt.

I förhöret den 25:e april, bara ett par-tre veckor senare, menar han på att folk nämnde det på platsen, när han kom tillbaka från Tunnelgatan, men att han inte trodde på det de sa, och att polletten trillade ner först i samband med radioprogrammet efter klockan ett på natten.
Senast redigerad av Dalulven 2022-03-10 kl. 13:39.
Citera
2022-03-10, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
"...kanske missat någon till.."

Jag tror du har missat SE:s Supervittne men det har polisen av allt döma gjort också gjort, än till denna dag. Undrar varför detta vittne inte har hört av sig, varken i dåtid eller nutid?

Men du blundar glatt för att Skandiamannens uppgift om ”ointresserad”/handlingsförlamad polis på mordplatsen bekräftas?

Ännu en spik i Filter-bubblan.
Citera
2022-03-10, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
SE säger att han själv hade mörk rock, keps, stålbågade tunna glasögon och handlovsväska.
SE säger att han själv sprang in mot gränden.
SE säger att när kommer tillbaka från rushen så hör han Supervittnet berätta om den "tilltänkte mördaren", vittnet nämner alla fyra ovannämnda attribut.

Självklart lanserar han här sitt förväxlingsscenario. Det är inte helt osmart som gärningsman, det är snarare på gränsen till smart, men fullständigt ologiskt som ett uppmärksamhetstörstande vittne eller nåt annat konstigt.

Det verkar som om du pekar ut en namngiven person som statsministermördare baserat på helt fantastiska fantasier.

Rolf Sandberg stod i alla fall för sina idiotier inför TV och tidningar och gick inte under jorden som den konstige Krister Petersson.
Citera
2022-03-10, 15:51
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Vi har ibland diskuterat syftet bakom Engström ev lögner...

Jag tycker ju att det finns ett tydligt syfte med 2st lögner som går ihop...

1 Språngmarschen
2 Supervittnet o överhöringen

Detta ger Engström en stark anledning att gå på förväxling o när du tänker efter så är det nästan uteslutande förväxling han vill nämna i Media o Polis den första tiden...

Vad jag menar i korthet är ju att lögnerna gav honom ett syfte att spela ut kortet förväxling....!

Vad är ägget och hönan här? Jag tänker ju att förväxlingen i sig är den bästa lögnen för SE som GM där språngmarschen blir ett bra stöd då han talar om ett vittne som inte varit vid mordplatsen och som alltså "förväxlat honom för GM".
Men du menar att han ljuger om språngmarsch och polisen på mordplatsen vilket därefter ger honom ett syfte att sen ljuga om en förväxling?

Men som sagt, så ser jag inga konstigheter i att vittnet SE säger det han säger givet omständigheterna.
Citera
2022-03-10, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det var inte min avsikt att argumentera för någonting där, utan jag ville väl mer rikta intresset mot de olika berättelser eller teorier som finns om Skandiamannen. Utan en teori att sätta in alla faktauppgifter i så blir det bara kaos, och då kommer man (som t.ex. H-G Axberger) aldrig att kunna känna att man har förstått någonting om det här. Precis som det finns två distinkta signalementen på gärningsmannen så finns det alltså två totalt olika scenarion eller föreslagna händelseförlopp (SE som gm resp. SE som icke-gm). Sedan får var och en som är intresserad själv ta ställning till vilken av de här historierna som man tror överensstämmer bäst med verkligheten:

Det ena är alltså SE:s egen berättelse (SE som icke-gm) som Folke Rydén återgav i inslaget jag länkade till:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/se-skandiamannen-tala-om-palmemordet-intervju-fran-1986

Ännu bättre är kanske SE:s berättelse i den här uppläsningen av Lasse E Johansson från 1989 (börja lyssna här vid 5:50):
https://youtu.be/Jf9IhfoNRZE?t=350

Det andra föreslagna händelseförloppet (SE som gm) är det som åklagaren KP och polisen HM redogjorde för på pressträffen:
https://www.youtube.com/watch?v=yUZch1XlSxA

Thomas Pettersson beskriver här i en kortversion (5 min) samma scenario som KP och HM, men har också en idé om vad som händer tidigare under kvällen innan SE kommer ut på gatan:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/teorin-sa-mordades-olof-palme

Ja, om man blundar för alla hårda fakta och bara väljer vad man vill tro på så har du rätt.

Men en åklagare har normalt en verklighet att förhåll sig till, men det struntade Krister Petersson totalt i och många små hjärnor samlas alltjämt hans sektliknande led.
Citera
2022-03-10, 16:08
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Fast om Engström använder saker han snappat upp i Media till sin fördel så gynnar det inte honom nu 35år senare när vi spekulerar...

Som GM så befäster ju Engström sitt varande på brottsplatsen att han försökt lämna vittnesmål o blivit nekad !

Om Engström kan ha läst sig till att andra blivit bemötta med ointresse så har ju Engström som GM själv använt sig av detta !

Nej och SE kanske inte heller använt uppgifter från media utan att de är självupplevda som ett vittne varandes på mordplatsen.

SE(som GM) befäster som vittne 20-30 ggr om med alla uppgifter. Lögnerna haglar och han kom undan med allt.

Det sista får du allt kontrollera om du ska försöka hävda standardsvaren "Det har SE fått från media"!
Citera
2022-03-10, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Har tyvärr inte hunnit läsa DNA-analysen än, så jag beklagar om jag har missförstått något.

Men på 80-talet fanns det postkontor där expediterna satt bakom ett glas och/eller skrivbord, i alla fall där jag bodde. Det var säkert inget problem att be dem applicera frimärken på blanka kuvert.

Det finns säkerligen ett antal andra förklaringar på hur samma DNA kan hamna på två brev.

Visst, det kan vara från brevskrivaren själv. Men helt bom-säker kan man väl inte vara?

Du nämnde att ämnet är off-topic. Men så är inte fallet: Det ingick i utredningsmaterialet mot SE.

Men vill du hellre diskutera något annat ämne som berör tråden så varsågod!

Bara det inte blir gammal unken professors-skåpmat från förra seklet ...

Den åderförkalkade åklagaren gick all in på DNA-spåret, men när detta liksom allt annat blev rejäla misslyckande så gömdes det undan.

Tvärtemot hur en åklagare ska arbeta.

Tragiken i ditt beteende är att du skriver 30 inlägg om att breven borde analyserads grafologiskt när DNA bevisat att skribenten inte var SE.

När du dessutom för konstprojektet framåt med detta så är mitt enda råd att du lämnar det stinkande pojkrummet och går ut i solen en stund:

Har tyvärr inte hunnit läsa DNA-analysen än, så jag beklagar om jag har missförstått något.”
Citera
2022-03-10, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vad är ägget och hönan här? Jag tänker ju att förväxlingen i sig är den bästa lögnen för SE som GM där språngmarschen blir ett bra stöd då han talar om ett vittne som inte varit vid mordplatsen och som alltså "förväxlat honom för GM".
Men du menar att han ljuger om språngmarsch och polisen på mordplatsen vilket därefter ger honom ett syfte att sen ljuga om en förväxling?

Men som sagt, så ser jag inga konstigheter i att vittnet SE säger det han säger givet omständigheterna.

Nu menar jag ju såklart språngmarschen efter polisen o inte som GM..

Men du ser inte logiken att om Engström är GM så är det så han agererar ganska tydligt ?

Påhittad språngmarsch o en påhittad "supervittne" som förväxlat SE på en påhittad språngmarsch..

Sen en påhittad polis som nekar honom att lämna vittnesmål..
Citera
2022-03-10, 16:17
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Nu menar jag ju såklart språngmarschen efter polisen o inte som GM..

Men du ser inte logiken att om Engström är GM så är det så han agererar ganska tydligt ?

Påhittad språngmarsch o en påhittad "supervittne" som förväxlat SE på en påhittad språngmarsch..

Sen en påhittad polis som nekar honom att lämna vittnesmål..

Ja du ser, visst blir det krångligt.
Som vittne och självupplevt blir det lättare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in