• 1
  • 2
2022-03-10, 02:41
Medlem
Hej, har tränat väldigt hårt senaste åren och till slut kanske kroppen fick nog eller så är det något annat vad vet jag? I alla fall så fick jag inflammation i armen sk tennis/golfarmbåge som aldrig riktigt vill läka och det gjorde att jag tränade väldigt mycket andra muskelgrupper istället, främst ben. Så nu har jag sedan fyra månader tillbaka ont i höften/ner på främre lårmusklerna. Gör ondast när jag byter position från sittande till att gå. Känns fruktansvärt stel i höftena och främre lårmusklerna när jag går omkring som vanligt. Vet inte vad jag ska göra. Kan ni snälla hjälpa mig?
Jag har käkat ipren, smort med voltaren men det går aldrig över. Jag käkar kopiösa mängder gurkmeja. Har stretchat och är oerhört vig men det går aldrig över. Har dessutom en inflammerad bröstmuskel på ena sidan. Ni hör ju att min kropp är ju färdig och jag är inte ens 35.... Vad kan jag göra?

Jag har vilat från all träning i ett halvår och det är inte ens lite bättre från när det började. Kan liksom inte ens gå en halvtimmes promenad utan att känna smärta i framsida lår/höft.

Massager har jag också testat. Fysioterapeuter har jag ingen bra erfarenhet av..
Citera
2022-03-10, 02:49
Medlem
NysvenskenAbdullahs avatar
Hej, jag har inte svaren du söker men vad skulle du säga till folk att undvika, så att de slipper att hamna i din sits?

EDIT: om jag var i din sits så skulle jag testa ordentlig vattenfasta för att på riktigt få bukt med inflammationen.
Citera
2022-03-10, 02:51
Sluta träna? Uppenbart funkar inte den typ av träning du utför på din kropp. Upphör med det, så ska du se att inflammationerna går ner med tiden.
Citera
2022-03-10, 03:13
Medlem
JamesFs avatar
En rejäl dos cortison under en till två veckor så är det borta.
Citera
2022-03-10, 03:54
Medlem
Onanikrems avatar
Sluta träna som en idiot! Be din läkare skriva ut Etoricoxib 120mg. Har ätit den mot inflammation i leder och den tar alla inflammationer. Försiktig om du har känslig mage, den passar inte folk med anlag för magsår.

Sluta träna och ta reda på orsaken till dina inflammationer, Eto. tar bort inflammationen men inte orsaken, så det lär komma tillbaka.
Citera
2022-03-10, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falafelfel
Hej, har tränat väldigt hårt senaste åren och till slut kanske kroppen fick nog eller så är det något annat vad vet jag? I alla fall så fick jag inflammation i armen sk tennis/golfarmbåge som aldrig riktigt vill läka och det gjorde att jag tränade väldigt mycket andra muskelgrupper istället, främst ben. Så nu har jag sedan fyra månader tillbaka ont i höften/ner på främre lårmusklerna. Gör ondast när jag byter position från sittande till att gå. Känns fruktansvärt stel i höftena och främre lårmusklerna när jag går omkring som vanligt. Vet inte vad jag ska göra. Kan ni snälla hjälpa mig?
Jag har käkat ipren, smort med voltaren men det går aldrig över. Jag käkar kopiösa mängder gurkmeja. Har stretchat och är oerhört vig men det går aldrig över. Har dessutom en inflammerad bröstmuskel på ena sidan. Ni hör ju att min kropp är ju färdig och jag är inte ens 35.... Vad kan jag göra?

Jag har vilat från all träning i ett halvår och det är inte ens lite bättre från när det började. Kan liksom inte ens gå en halvtimmes promenad utan att känna smärta i framsida lår/höft.

Massager har jag också testat. Fysioterapeuter har jag ingen bra erfarenhet av..

Berätta vad du äter dagligen under en veckas tid.

Finns massor av mat som orsakar inflammationer i kroppen.
Citera
2022-03-10, 03:57
Medlem
Testa blodet och kolla om det finns något som kan vara orsaken.
Citera
2022-03-10, 03:58
Medlem
Ordna en remiss till reumatologen, där görs en snabb utredning och det ordnas någon form av kortisonbehandling. Smärtan avtar ofta inom ett dygn men behandlingen kan bli långvarig, delvis beroende av att man trappar ned bruket av kortison stegvis och att inflammation ofta uppstår igen vilket gör att man får börja om behandlingen. Vid nedtrappning ska kroppen börja producera sitt eget kortison igen, det kan ta tid och att få hjälp genom medicinering igen är ett litet bakslag men mest bara en tidsfråga.

Remiss eller egenremiss.
https://www.reumatologicentrum.se/fo...atisk-sjukdom/
Citera
2022-03-10, 04:11
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Låter som någon nerv är ordentligt i kläm. Gå till en läkare.
Citera
2022-03-10, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krumeluns
Ordna en remiss till reumatologen, där görs en snabb utredning och det ordnas någon form av kortisonbehandling. Smärtan avtar ofta inom ett dygn men behandlingen kan bli långvarig, delvis beroende av att man trappar ned bruket av kortison stegvis och att inflammation ofta uppstår igen vilket gör att man får börja om behandlingen. Vid nedtrappning ska kroppen börja producera sitt eget kortison igen, det kan ta tid och att få hjälp genom medicinering igen är ett litet bakslag men mest bara en tidsfråga.

Remiss eller egenremiss.
https://www.reumatologicentrum.se/fo...atisk-sjukdom/
Och hur många kg gurkmeja smäĺler du i dig per dag? Skoja bara. Remiss till reumatologen var det enda vettiga rådet du fick.
Citera
2022-03-10, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NysvenskenAbdullah
Hej, jag har inte svaren du söker men vad skulle du säga till folk att undvika, så att de slipper att hamna i din sits?

EDIT: om jag var i din sits så skulle jag testa ordentlig vattenfasta för att på riktigt få bukt med inflammationen.

Träna inte samma muskelgrupp mer än MAX två gånger i veckan och då räknar jag löpning och annan konditionsträning som träning av muskelgrupp. Jag gjorde felet att så fort det blev knas i en muskel så vilade jag den men tränade ändå samma antal dagar i veckan och la till ett extra pass av en annan muskelgrupp. Till slut när det värkte överallt utom t ex bröstet så var det bröstträning på schemat varannan dag typ. INTE ATT REKOMMENDERA!

Jag kör dagligen periodisk fasta och har nog vattenfastat minst fem gånger (48h) utan någon förbättring öht. Kan det behövas längre?

Citat:
Ursprungligen postat av Latrygg
Sluta träna? Uppenbart funkar inte den typ av träning du utför på din kropp. Upphör med det, så ska du se att inflammationerna går ner med tiden.

Läs tråden innan du kommenterar tack!

Citat:
Ursprungligen postat av JamesF
En rejäl dos cortison under en till två veckor så är det borta.
Tack för tipset. Krävs läkarbesök för det utskrivet va?

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Sluta träna som en idiot! Be din läkare skriva ut Etoricoxib 120mg. Har ätit den mot inflammation i leder och den tar alla inflammationer. Försiktig om du har känslig mage, den passar inte folk med anlag för magsår.
Har tyvärr haft magsår innan och har en känslig mage :/ finns det någon annan liknande medicin?

Sluta träna och ta reda på orsaken till dina inflammationer, Eto. tar bort inflammationen men inte orsaken, så det lär komma tillbaka.
Slutat tränat har jag gjort helt sedan minst fyra månader tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Berätta vad du äter dagligen under en veckas tid.

Finns massor av mat som orsakar inflammationer i kroppen.

Det har jag koll på sedan länge, tack ändå. Äter aldrig socker och väldigt mycket fibrer, minst 3dl havregryn varje dag och rött kött endast en gång i veckan och enbart hårt bröd osv.

Citat:
Ursprungligen postat av cocinar
Och hur många kg gurkmeja smäĺler du i dig per dag? Skoja bara. Remiss till reumatologen var det enda vettiga rådet du fick.

Tack. Tre matskedar gurkmeja.
Citera
2022-03-10, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obekvamstamning
Låter som någon nerv är ordentligt i kläm. Gå till en läkare.

Kan ett nervkläm orsaka problem på alla dessa ställen jag har?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in