2022-03-09, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Förstår inte varför man väljer att skylla på Ukrainska regeringen... de är ju inte de som invaderar... de gör det bara möjligt för sina egna medborgare att freda sig själva utan att åka dit.

För Zelensky hetsar med Nato och vill världen ingriper. Han hetsar för ett världskrig dagligen.
Typ om Ukraina ska gå under ska resten av världen haka på. Otacksamma jävel.
Citera
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Detta är inte krig. Det här är en speciell militär operation

Närmare en masslakt av kvinnor och barn. Det är det enda de hittills har åstadkommit. Egentligen..
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Är du inte redo att dö, ska du inte ta värvning. Jag är säker på att kosackerna som invaderat är medvetna om riskerna.

Nu fattar jag inte
Citera
2022-03-09, 22:36
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Jag hoppas, hoppas verkligen, att det är något på gång.

Detta med värnpliktiga, handlar om korruption om jag förstått det rätt.
Lokala befälhavare får pengar för att betala stamanställda, men fyller i stället ut leden med värnpliktiga, de ger också ofta dessa värnpliktiga inte den mat eller utrustning de har rätt till.

Är ju inte för inte man ser lyxbilarna på rad utanför regementerna i Ryssland. Pengar som ska gå till utrustning,underhåll mm hamnar i fickan på korrupta höga officerare.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Närmare en masslakt av kvinnor och barn. Det är det enda de hittills har åstadkommit. Egentligen..

Förutom att de är oerhört nära Kiev då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Eller hur min vän:

Nuland: Ukraine has biological research facilities, which, in fact, we are now quite concerned Russian forces may be seeking to gain control of. So we are working with the Ukrainians on how they can prevent any of those research materials from falling into the hands of Russian forces, should they approach.

Nja, jag är inte övertygad heller.

Citat:
Two fact-checking websites — Politifact and FactCheck.org — countered these claims, asserting that the US does not operate any biological weapons laboratories in Ukraine.

Instead, the US collaborates with Ukraine under the Department of Defense's Biological Threat Reduction Program. Per the US Embassy in Ukraine's website, the program aims to "ensure Ukraine can detect and report outbreaks caused by dangerous pathogens before they pose security or stability threats."

A debunked conspiracy theory about US bio-weapons laboratories in Ukraine was seized on by Russian and Chinese media outlets
Citera
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Hur länge skulle ett kärnvapen krig pågå tror ni? Tills alla är döda dvs. 1 vecka? Antar att man kommer kunna skjuta ner inkommande atommissiler i luften med dagens moderna system men några kommer ju träffa städerna

Beror ju på. Finns massor av videos och simuleringar på Youtube.

Värsta sorten är en "nuclear exchange" av allt man har: Sida A fyrar av allt man har mot sida B i en överraskningsattack. Sida B svarar med allt man har. Ett sådant krig pågår väl i ca 45 minuter och resulterar i 150 miljoner döda direkt, och mycket fler de närmaste veckorna.

Sen kanske man kan tänka sig användandet av taktiska kärnvapen, för ett mer utdraget krig, men det är svårt att se hur det inte snabbt eskalerar till en "exchange".

Ingen av sidorna har idag teknik för att tillförlitligt skjuta ner en ICBM.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Men nu behöver dom ju tydligen inte ens markera sig som partisaner. Det blir fina bilder att kabla ut sen med nedskjutna "försvarslösa" UA:are. Han är desperat till att eskalera det nu.
Vore som att Svenska regering skulle göra det fullt lagligt för män att döda kvinnor för att ge ett hypotetiskt exempel.

Man behöver inte markera sig som partisan. Det är olagligt att ha nationella trupper som inte är utmarkerade med uniform men det finns inga regler som stipulerar hur partisaner ska se ut bortsett från fantasivärlden som Amnesty lever i.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Ja.. Putin är galen och den mannen är nog beredd att göra vad som helst, som jag skrivit tidigare hoppas jag någon i hans närhet på nåt sätt stoppar honom, Putin kan ju gå i pension och göra det han tycker om

Hela detta krig gör mig skraj för man lever i ovisshet, vilket jag tycker är jobbigt.

Många är skraja, likaså jag, och det har man fullt skäl till faktiskt.

Dom allra flesta underrättelser säger att det här aldrig kommer kunna avslutas annat än militärt, så det blir ju en fråga om hur långt Ryssland är beredda att gå.
Ingen sida backar.
Skulle Zelensky lägga sig, kommer resten av Europa snart få fler invasioner i dom närmsta baltländerna + Moldavien + Georgien. Detta är inför Ukraina-invasionen så gott som stipulerat av Putin själv, då hans kravlista består.
I sådant läge blir det fullt ut världskrig, då Nato dras in.
Skulle Ryssland lyckas ta Ukraina med detta våld, kommer ovanstående lik förbannat gälla.

Så scenariot med både kärnvapen och världskrig är tyvärr väldigt nära. Det är mer en fråga om vägen dit.

Det enda som skulle kunna stoppa vansinnet är att Putin helt backar, dvs drar sin militär ur landet utan att få Donbass eller Krim, samt lämnar Ukraina som det är.
Jag uppfattar att västvärlden gör allt man kan för att nå detta mål, genom att stödja Ukraina till bristningsgränsen vad gäller militärt försvarsmaterial, samt dom omfattande sanktionerna som kommer nöta ut Ryssland inneifrån.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Mina inlägg får blir mindre faktaspäckade så att du slipper känna dig underlägsen. Blir du nöjd då?

...

Jag har redan förklarat för dig att det du tycker dig se inte betyder att det inte fanns ett folkmord, och till det svarar du som ovan.

Försök att faktiskt gå igenom argumenten och fundera över dem.

Du är som någon tokig höna på ett bord med bläckhorn. Det skvätter överallt, men är helt ointressant i en diskussion om historia.

Istället för att ha en von oben-attityd kan du faktiskt försöka förklara varför dina argument visar det du påstår.
Citera
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prdtr
Kanske inte är så dumt med skygglappar, då kanske man kan tillåta sig att bli så hjärntvättad som du verkar ha blivit.

Vi befinner oss redan i inbördeskrig. Det våldtas, sprängs och skjuts på en nivå som bitvis är högre än i länder som erkänner sig vara i krig.

Men eftersom ingen har skjutit på just dig, så då är allt lugn och ro. Eller hur?

Enligt FN-rapport från 2010, så kommer Sverige att bli ett u-land 2030.
http://ww.rrojasdatabank.info/HDRP_2010_40.pdf

Enligt rapporten, hade Sverige ett human development index (HDI) på 0,949 år 2010. Sveriges HDI estimeras falla till 0,906 till år 2030.

Från plats 15 på HDI-rankningen, till plats 45 år 2030.

Det kan vara läge att börja fundera över VARFÖR vi inte får ta del av de ryska nyhetssändningarna. Det är en väldigt skev verklighetsbild vi får, när vi bara får höra ena sidans berättelse.
Vi har varit ett U land sen slutet av 70 talet så det är inget nytt tack.
Citera
2022-03-09, 22:39
Medlem
Adiaphorouss avatar
En artikel skriven av Putin själv: http://en.kremlin.ru/events/president/news/66181

I artikeln slår han fast att Ukraina och Ryssland är ett land. Inget snack om saken att han tänker erövra Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in