2022-03-09, 18:54
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Det är väl förbjudet att hänga ut dessa på flashback just p g a att det hotar rättssäkerheten, eller?

Nej. Det förbudet som jag inte har riktig koll på i detalj handlar om att det finns censurlagar som eventuellt förbjuder att diskutera vissa personer i vissa sammanhang att ta hänsyn till. Hur menar du med rättssäkerheten?
Citera
2022-03-09, 18:54
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Om det du skriver är sant är det riktigt obehagligt. Dumpen sitter på en hel del makt över människors liv och vi kan aldrig veta motiven helt hundra. Jag personligen tycker att enbart den svenska domstolen ska ägna sig åt denna typ av verksamhet och bara då vet man till vilken grund detta verkligen sker.
Ska du fortsätta skriva detta tio gånger per dag så länge dumpen finns? Hur nervös är du?
Citera
2022-03-09, 19:05
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej. Det förbudet som jag inte har riktig koll på i detalj handlar om att det finns censurlagar som eventuellt förbjuder att diskutera vissa personer i vissa sammanhang att ta hänsyn till. Hur menar du med rättssäkerheten?

Att det går att hänga ut vem som helst hur som helst;
Jag känner igen pedofilen på filmen från centralstationen, det är "HusvagnSvensson", bl a moderator på Flashback. Skulle någon kunna få för sig att skriva.
Citera
2022-03-09, 19:08
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det är ju därför som Dumpens konfrontationer blir så korkade. Nu är jag förvisso starkt kritisk till all form av utomrättslig rättsskipning, men ett mer seriöst upplägg hade varit att låta någon som inte är känslosam (kanske en psykolog) sätta sig ner över en kopp kaffe och snacka i lugn och ro med personen i fråga. I utbyte mot anonymitet så tror jag att det hade varit möjligt att få till ett intressant samtal.

Det finns en annan sak som slår mig när jag ser de videor som finns på Dumpen: Jag tvivlar på att en hel del av personerna är pedofiler på riktigt. Med tanke på att chattarna i många fall är extremt långa med extremt många penisbilder så tror jag att det i många fall rör sig om mindre begåvade och sexfixerade personer som skiter i (eller kanske inte ens tänker på) om personen i andra änden är 12 eller 22 år gammal. Jag tror att det i många (kanske de flesta?) fall rör sig om personer med sociala svårigheter som hade nappat precis lika hårt om en 22-åring hade kunnat tänka sig att ta emot 400 penisbilder och efter det ställa upp på att träffas på någon parkering för sex.
Haha intressanta samtal.. Ni är för roliga ändå. Vad tror du att det samtalet ska avslöja som inte redan finns i forskningen? Ska det intressanta samtalet kanske även avslutas med en försonande kram och löften från pedofilen att aldrig mer försöka våldta barn? Ja gud ja, det lär sätta eld i bakarna på lagstiftarna det!
Citera
2022-03-09, 19:12
Avslutad
Dumpen hotar rättssäkerheten på viset att den ensam möjliggör för godtycke och är godtycklig. Det är inte heller lika inför lagen som gäller. Att bli uthängd som pedofil är rättsskipning även om det i strikt juridisk mening inte är det då Sara inte är en domstol när hon publicerar.
Det är varken vår rätt eller någons plikt att bryta mot lagen. Däremot har vi ansvar att följa lagen och se till att så sker. Vad är det HusvagnSvensson inte förstår?
Senast redigerad av RobinGustaxdottern 2022-03-09 kl. 19:41.
Citera
2022-03-09, 19:12
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
Haha intressanta samtal.. Ni är för roliga ändå. Vad tror du att det samtalet ska avslöja som inte redan finns i forskningen? Ska det intressanta samtalet kanske även avslutas med en försonande kram och löften från pedofilen att aldrig mer försöka våldta barn? Ja gud ja, det lär sätta eld i bakarna på lagstiftarna det!
Vilka är vi?

Ja, det är betydligt mer intressant än att höra rent subjektiva åsikter om hur äckliga de som konfronteras är. Om du tror att dumpen i sin nuvarande form kommer sätta eld i baken på lagstiftarna så tror du fel. Det enda som eventuellt kommer att hända på sikt är någon form av stärkt förtalslagstiftning.
Citera
2022-03-09, 19:17
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det Dumpen gör är ingen utomrättslig rättsskipning och hotar inte någon rättssäkerhet.

Rättssäkerhet handlar om när samhället dömer någon för brott och den process som hör till detta.

Att vanliga människor i samhället och olika organisationer bedömer varandras beteende och har synpunkter på det är helt naturligt och bra och har förekommit i alla tider. Den som beter sig socialt oacceptabelt får ta konsekvenserna av sina handlingar inför sina medmänniskor.

Denna sociala kontroll är inget som står i motsättning till rättskipning och rättsskipning ersätter inte social kontroll och dina medmänniskors förkastande av dina onda handlingar.

De som uppmärksammas på Dumpen är inte utsatta för någon parallell rättskipning utan har av fritt val handlat på ett sätt som pekar ut dem som onda människor som vill göra andra illa. Det är vår rätt och vår plikt som samhällsmedborgare att få veta detta och reagera på detta.
Det dumpen gör är att straffa människor som i juridisk mening faktiskt inte har begått något brott. Bara för att skamstraff inte är föreskrivet i brottsbalken så innebär det inte att det inte är utomrättslig rättsskipning.

Vidare så kan allmänintresset av att hänga ut enskilda individer skarpt ifrågasättas. Snuskgubbar går det tretton på dussinet av, och om någon vill skydda sig mot dessa så får personen se över sitt eget beteende.
Citera
2022-03-09, 19:34
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det dumpen gör är att straffa människor som i juridisk mening faktiskt inte har begått något brott. Bara för att skamstraff inte är föreskrivet i brottsbalken så innebär det inte att det inte är utomrättslig rättsskipning.

Vidare så kan allmänintresset av att hänga ut enskilda individer skarpt ifrågasättas. Snuskgubbar går det tretton på dussinet av, och om någon vill skydda sig mot dessa så får personen se över sitt eget beteende.

Ansvaret ligger alltså hos barn och unga, att slippa bli utsatt för utnyttjande och övergrepp?
Citera
2022-03-09, 19:38
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ansvaret ligger alltså hos barn och unga, att slippa bli utsatt för utnyttjande och övergrepp?
Ja, samt hos föräldrarna. En 13-åring som säljer sin kropp för cigarretter kommer att attrahera snuskgubbar, oavsett vilken lagstiftning och vilka sociala normer som gäller.
Citera
2022-03-09, 19:40
Medlem
RomanticDreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinGustaxdottern
Dumpen hotar rättssäkerheten på viset att Dumpen ensam möjliggör för godtycke och är godtycklig. Det är inte heller lika inför lagen som gäller.
Att bli uthängd som pedofil är rättsskipning även om det i strikt juridisk mening inte är det då Sara när hon publicerar inte är en domstol. Det är varken vår rätt eller någons plikt att bryta mot lagen. Vad är det HusvagnSvensson inte förstår?

Don’t wanna break it to you men mänsklighetens plikt är att skydda barnen.

Om du skriver att du vill ha sex med ett barn och bestämmer upp mötesplats så kan vi alla vara tacksamma att du hamnar på dumpen.se
Senast redigerad av RomanticDreams 2022-03-09 kl. 19:43.
Citera
2022-03-09, 19:45
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Vill återigen ställa frågan vad bilderna dumpen sprider till ”förövarna” föreställer? Tänder personligen inte på barn eller ens yngre kvinnor. Men fan, vore jag 30år och fick en bild på en het 19åring hade jag förmodligen tänt till även om avsändaren påstod sig vara 13år.
Skulle visserligen absolut inte träffa en trettonåring men gissar att dumpen själva knappast sprider bilder på barn till deras fiskar.

Vad är det för bilder de sprider?
Citera
2022-03-09, 19:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RomanticDreams
Don’t wanna break it to you men mänsklighetens plikt är att skydda barnen.

Om du skriver att du vill ha sex med ett barn och bestämmer upp mötesplats så kan vi alla vara tacksamma att du hamnar på dumpen.se
Nej det får du inte göra när det utgör förtal eller andra brott. Vad är det du inte förstår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in