2022-03-09, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, det hade det varit faktiskt. De kunde ha censurerat delarna där de framkommer att det handlar om hans dotter. Resten räcker att visa upp.

Men då är det väl inte omöjligt?
Citera
2022-03-09, 18:14
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Tjae, nu har jag aldrig gjort det så jag vet inte. Men inte helt omöjligt att någon satt dit någon av alla utpekade är det ju inte? Folket tar för givet att det de ser och läser är sant. Så är det med allt. Någon behöver vara kritisk också, eller hur?

I teorin är det ju möjligt, men av de som hängts ut så är det ingen som är ditsatt. De skickar ju livebilder med KiK-kamera. Hade någon råkat ut för scenariot du nämner senare i tråden så hade man ju dragit upp chathistoriken och visat att man chattat med en kvinna och kunnat bevisa det. Nu är det ju mest:

- du ska träffa en trettonåring här
- nej, hon sa hon är 15
- nej kolla chathistoriken, hon skriver att hon är 13 och du har inget emot det
- jaha men jag har inte gjort nåt med henne

eller

- du skulle träffa en kvinna här vars barn du skulle ha sex med
- nej jag var intresserad av kvinnan
- men du skriver här att du vill spräcka sjuåringen i röven och låta mamman suga din kuk efteråt
- jaha jo men det är ju bara text och fantasier
Citera
2022-03-09, 18:19
Medlem
Är identiteten på senaste pedofilen ute än?
Vart bor han?
Vad jobbar han med?
Har han familj?
Citera
2022-03-09, 18:30
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag bryr mig inte särskilt mycket om personerna som blir filmade, utan om det du menar när du parafraserar Martin Niemöller. Problemet med utomrättslig rättsskipning är just det, att man skapar ett otryggt samhälle om man ruckar på rättssäkerheten.

Det Dumpen gör är ingen utomrättslig rättsskipning och hotar inte någon rättssäkerhet.

Rättssäkerhet handlar om när samhället dömer någon för brott och den process som hör till detta.

Att vanliga människor i samhället och olika organisationer bedömer varandras beteende och har synpunkter på det är helt naturligt och bra och har förekommit i alla tider. Den som beter sig socialt oacceptabelt får ta konsekvenserna av sina handlingar inför sina medmänniskor.

Denna sociala kontroll är inget som står i motsättning till rättskipning och rättsskipning ersätter inte social kontroll och dina medmänniskors förkastande av dina onda handlingar.

De som uppmärksammas på Dumpen är inte utsatta för någon parallell rättskipning utan har av fritt val handlat på ett sätt som pekar ut dem som onda människor som vill göra andra illa. Det är vår rätt och vår plikt som samhällsmedborgare att få veta detta och reagera på detta.
Citera
2022-03-09, 18:33
Medlem
Blaze.s avatar
Sitter på en mobil så orkar inte skrolla igenom tråden men stämmer det att en av de uthängda pedofilerna tog sitt liv? Isf vem?
Citera
2022-03-09, 18:33
Medlem
Nykulas avatar
Tycker de gör något väldigt bra för världen. Allt för att rädda barns liv. Sen skiter jag i vilket om personerna som blir uthängda mår dåligt över det - handlingar har konsekvenser. Tänk vad många oskyldiga barns liv de redan har räddat.

Skänkte även en gåva för deras grymma arbete.
Citera
2022-03-09, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det Dumpen gör är ingen utomrättslig rättsskipning och hotar inte någon rättssäkerhet.

Rättssäkerhet handlar om när samhället dömer någon för brott och den process som hör till detta.

Att vanliga människor i samhället och olika organisationer bedömer varandras beteende och har synpunkter på det är helt naturligt och bra och har förekommit i alla tider. Den som beter sig socialt oacceptabelt får ta konsekvenserna av sina handlingar inför sina medmänniskor.

Denna sociala kontroll är inget som står i motsättning till rättskipning och rättsskipning ersätter inte social kontroll och dina medmänniskors förkastande av dina onda handlingar.

De som uppmärksammas på Dumpen är inte utsatta för någon parallell rättskipning utan har av fritt val handlat på ett sätt som pekar ut dem som onda människor som vill göra andra illa. Det är vår rätt och vår plikt som samhällsmedborgare att få veta detta och reagera på detta.

Mycket klokt inlägg som ger perspektiv och förståelse för Dumpens arbete. Till skillnad från Aftonbladets snyftartikel häromdagen…
Citera
2022-03-09, 18:45
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Det är väl förbjudet att hänga ut dessa på flashback just p g a att det hotar rättssäkerheten, eller?
Citera
2022-03-09, 18:45
Medlem
N0IItoleranss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Sitter på en mobil så orkar inte skrolla igenom tråden men stämmer det att en av de uthängda pedofilerna tog sitt liv? Isf vem?

Да! Hundgubben
Citera
2022-03-09, 18:49
Medlem
Jasmine4555s avatar
Det verkar som dumpen identifierat baskerpeddot. De gick nyss ut och tackade för hjälpen och att mer info skulle komma senare.
Citera
2022-03-09, 18:50
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Mycket klokt inlägg som ger perspektiv och förståelse för Dumpens arbete. Till skillnad från Aftonbladets snyftartikel häromdagen…

Just ja.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g6Qql9/lindas-sambo-hangdes-ut-som-pedofil-pa-dumpen-tog-sitt-liv

Det är tragiskt att mannen valde att ta sitt eget liv, främst för människorna kring honom och hans sambo ”Linda”. Det är dock så att det var hans eget val att försöka få sex med en 13-årig flicka och om det som en konsekvens ledde till att han mådde ännu sämre och därför tog sitt eget liv är det något som hänger ihop med den situation i hans liv han hade ansvar för. Vi vet inte om han skulle tagit sitt liv ändå.

Grundproblemet var hans livssituation som ledde honom både till att planera grova övergrepp och ta sitt liv. Dumpens verksamhet hindrade inte någon att hjälpa mannen. Att skylla på Dumpen är detsamma som att mena att det bästa för en man med problem av den sorten är att de förblir i det dolda och därmed tillåts påverka även andras liv negativt utan att man uppmärksammar dem. Det är verkligen ingen lösning.
Citera
2022-03-09, 18:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anmaga
Men då är det väl inte omöjligt?
Jag vet faktiskt inte varför jag svarade den första leden ... det blev nog tilt i skallen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in