2022-03-09, 17:36
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Enkelt. Biovapenlaboratorier är forskning på offensiva vapensystem som nyttjar bakteriologiska eller virusbaserade sjukdomar. Se "Biopreparat" som exempel.

Biologiska försvarslaboratorier är laboratorier som forskar på vaccin, mediciner och tekniker för att motstå angrepp med vad biovapenlaboratorierna framställer.

Inom konventionell vapenteknologi så brukar det ju sägas att gränsen mellan vad som är ett offensivt och ett defensivt vapen i många fall är ganska flytande. Ännu mer så om man talar om forskning på, och tillverkning av konventionella vapen. Självklart kan industri och forskning för defensiva vapen även användas även för offensiva vapen.

Liknande parallell finns för kärnvapen. En civil gren som sysslar med kärnkraft. Och en militär gren, som är mer eller mindre höljd i dunkel. Se Irans "100% civila" nukulära forskning.

Sysslade dom tex med "gain of function" i dessa ukrainska och georgiska lab? Är det att betrakta som militär forskning eller civil? Är den defensiv eller offensiv? Eller både och?
Citera
2022-03-09, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av handelschon
Jag vet inte ens vilken tes du driver längre. Det har väl inte ens bekräftats att det handlar om amerikanska laboratorier. Det här med "regeringsvänliga publikationer" har du inte nämnt förrän nu, heller.
OK. Ukrainska biolaboratorier. Med hjälp av USA (https://ua.usembassy.gov/embassy/kyiv/sections-offices/defense-threat-reduction-office/biological-threat-reduction-program/). Och nu fruktar USA att dessa laboratorier kommer att falla i händerna på ryssarna. Så kommer det att passa dig?

Det bör noteras att under det senaste decenniet har våra svenska fiender blivit mycket nyckfulla. Tidigare räckte det för dem att Collin Powells skakar ett provrör framför näsa. Och nu väntar de på officiell bekräftelse av uppgifter från Washington. Inte mindre
Citera
2022-03-09, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
OK. Ukrainska biolaboratorier. Med hjälp av USA (https://ua.usembassy.gov/embassy/kyiv/sections-offices/defense-threat-reduction-office/biological-threat-reduction-program/). Och nu fruktar USA att dessa laboratorier kommer att falla i händerna på ryssarna. Så kommer det att passa dig?

Det bör noteras att under det senaste decenniet har våra svenska fiender blivit mycket nyckfulla. Tidigare räckte det för dem att Collin Powells skakar ett provrör framför näsa. Och nu väntar de på officiell bekräftelse av uppgifter från Washington. Inte mindre

Vad är det märkliga med följande?
Citat:
The Biological Threat Reduction Program’s priorities in Ukraine are to consolidate and secure pathogens and toxins of security concern and to continue to ensure Ukraine can detect and report outbreaks caused by dangerous pathogens before they pose security or stability threats.

Det är väl rimligt att Ukraina och de som stödjer dem inte vill att en fientlig främmande makt, som numera bombar förlossningsavdelningar och barnsjukhus, får tag på patogener och toxiner? Nu förutsätter jag att Nuland faktiskt pratar om det som din källa nämner. Likväl är det som dina källa nämner inte ''amerikanska laboratorier''. USA har bara hjälpt till.

Din sista paragraf förefaller vara helt irrelevant.
Citera
2022-03-09, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Skönt att höra för då gör det inte så mycket om ryssarna går in i labben och undersöker för deras soldaterna och civilbefolkningen är säker.
Ja går ryssen in och röjer som i Tjernobyl så kan det bli farligt. Man går inte in biolabb eller kärnkraftverk hur som helst. Men visst, efterblivna ryssar som tycker att en vattentoa är höjden av hight-tech vet säkert inte det.
Citera
2022-03-09, 18:14
Bannlyst
Citat:
Vad är det märkliga med följande?

Det är väl rimligt att Ukraina och de som stödjer dem inte vill att en fientlig främmande makt, som numera bombar förlossningsavdelningar och barnsjukhus, får tag på patogener och toxiner? Nu förutsätter jag att Nuland faktiskt pratar om det som din källa nämner. Likväl är det som dina källa nämner inte ''amerikanska laboratorier''. USA har bara hjälpt till.

Din sista paragraf förefaller vara helt irrelevant.

Okej. Din ståndpunkt är tydlig. Ingenting kan göras här. När du petar en man i ansiktet med skit och han säger hela tiden att det är hallonsylt. All logik är meningslös.
Citera
2022-03-09, 18:22
Medlem
Om nu allt detta med biolabb stämmer så är ju Putin mer än lovligt korkad som inte använde denna information i propagandasyfte. Jag menar före invasionen eller helst istället för invasionen.
Citera
2022-03-09, 18:24
Medlem
Citat:
Okej. Din ståndpunkt är tydlig. Ingenting kan göras här. När du petar en man i ansiktet med skit och han säger hela tiden att det är hallonsylt. All logik är meningslös.

Om det är ''Biological Threat Reduction Program'' som avses, så är de mycket riktigt ukrainska laboratorier, som USA bistår. Vad är det konstiga med detta, och vad är det konstiga i att man inte vill att den ryska armén, som numera bombar förlossningsavdelningar och barnsjukhus, får tag på patogenerna och toxinerna (nu förutsätter jag att Nuland pratar om BTRP; mig veterligen är detta inte bevisat)? Varför är detta så viktigt för dig?

Logiken är inte meningslös; det är bara så att du inte brukar dig av den. Dina konstanta sidospår får diskussionen att totalt spåra ut, och när du äntligen får slut på dem, så skriver du inlägg likt det jag nu citerar. Det var samma visa häromdagen när du utan belägg ständigt påstod att f.d. Donbassbor särbehandlades negativt i Sverige, och att man ur detta kunde dra slutsatsen att Sverige präglas av ''statsnazism''.
Senast redigerad av handelschon 2022-03-09 kl. 18:35.
Citera
2022-03-09, 18:52
Bannlyst
Citat:
Om det är ''Biological Threat Reduction Program'' som avses, så är de mycket riktigt ukrainska laboratorier, som USA bistår. Vad är det konstiga med detta, och vad är det konstiga i att man inte vill att den ryska armén, som numera bombar förlossningsavdelningar och barnsjukhus, får tag på patogenerna och toxinerna (nu förutsätter jag att Nuland pratar om BTRP; mig veterligen är detta inte bevisat)? Varför är detta så viktigt för dig?

Logiken är inte meningslös; det är bara så att du inte brukar dig av den. Dina konstanta sidospår får diskussionen att totalt spåra ut, och när du äntligen får slut på dem, så skriver du inlägg likt det jag nu citerar. Det var samma visa häromdagen när du utan belägg ständigt påstod att f.d. Donbassbor särbehandlades negativt i Sverige, och att man ur detta kunde dra slutsatsen att Sverige präglas av ''statsnazism''.
Mina påståenden om svensk statsnazism underbyggdes av en statistiker från Migrationsverket (Tidigare var endast 2-5 % av ukrainarna erkända som flyktingar i Sverige ). Att dessa bevis inte accepterades återigen det är svenska hyckleriet.
Citera
2022-03-09, 18:54
Medlem
Kh4ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Om nu allt detta med biolabb stämmer så är ju Putin mer än lovligt korkad som inte använde denna information i propagandasyfte. Jag menar före invasionen eller helst istället för invasionen.

Jag skulle säga att för mig så understryker det att det inte är frågan om det och detta enbart är online-propaganda som tagit eld.
Ur en strategisk synvinkel kan jag förstå vissa delar av ryssarnas oro och varför man blir manisk på toppen av regimen, med en alltmer utvidgande västerländsk sfär, men faktumet att han satt där och gormade om "nazister" och inte tog upp detta som ett tema så skulle jag säga att detta inte är en kärnfråga alls.

Och om det nu mot förmodan skulle vara det, så i så fall förtjänar verkligen Putin-regimen att falla om de inte hade något kommunikativt fokus på detta. Klarar man inte av att ens av att framföra ett sådant hot för befolkningen, eller ens i ett, militärt propagandasyfte så är man alltför inkompetent att fortsätta leda ett land.
Citera
2022-03-09, 19:05
Medlem
Citat:
Mina påståenden om svensk statsnazism underbyggdes av en statistiker från Migrationsverket (Tidigare var endast 2-5 % av ukrainarna erkända som flyktingar i Sverige ). Att dessa bevis inte accepterades återigen det är svenska hyckleriet.

Att endast ''2-5%'' av de asylsökande ukrainarna erkändes som flyktingar och att f.d. Donbassbor inte särbehandlades negativt ger inte upphov till en kontradiktion. För övrigt vet vi inte hur många ukrainare som får bifall år 2022, eller hur många av dessa som är f.d. Donbassbor. Nu orkar jag inte med dig längre.
Citera
2022-03-09, 19:31
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg

Råder ganska vattentäta skott mellan vad som rapporteras i Ryssland, och vad vi får reda på via väst-media. MSM filtrerar bort mycket info som dom inte tycker att vi klarar av att processa. Du vet, sånt som de stämplar vara "mis-, dis- och malinformation". Tror också Putin inser att USAs propagandamaskin har oss i ett järngrepp som ingen rysk info kan bryta igenom, så dom lägger antagligen det mesta av sin energi på annat.

Den Twitter-tråd som "breakade" nyheten om labben nämner dock att Putin tidigare har försökt förmå FN att begränsa USAs "bio capabilities" i regionen. Tråden blev censurerad av Twitter, men en screencast finns att scrolla igenom här:
https://twitter.com/cbcool2532/status/1496888896923258888?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1496888896923258888%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.redvoic emedia.com%2F2022%2F02%2Fare-there-us-funded-biolabs-in-ukraine-mai nstream-media-says-no%2F

Lavrov nämnde också saken i ett tal för nån dag sen:
Citat:
President Putin has said on numerous occasions that the threat has come right to our border. I don’t think it is a big secret that the Pentagon is seriously concerned about the chemical and biological facilities in Ukraine, where it has built two military biological laboratories that were creating pathogens, in Kiev and Odessa. They are worried now that they will lose control of these laboratories. At the same time, the Americans categorically refuse to establish a verification mechanism in keeping with the Biological Weapons Convention and continue to build its military biological facilities along the perimeter of the Russian Federation. Miliary bases were being built in Ukraine, including by the British, and many other things were taking place there. The CIA had an extensive presence there at all times.
https://thesaker.is/foreign-minister-sergey-lavrovs-interview-with-tv-channels-rt-nbc-news-abc-news-itn-france-24-and-th e-prc-media-corporation-moscow-march-3-2022/
Citera
2022-03-09, 19:34
Medlem
369Qs avatar
Citat:
Det är talande att du ser en anonym skribent på ett svenskt diskussionsforum som ''fiende''; du och ditt lands ledning bör lägga av med att se på omvärlden genom sådana fientliga glasögon.

Ni är inte fiender. Men båda spelas av fienden. Media.

Media försöker rädda sig själva, fast dom inte kan. Dom är i en återvändsgränd. Dom vet att det kommer sluta med döden ändå så dom kör på som vanligt. I sin panik och för att skydda det som är kvar av deras mästare.

Det som kommer komma fram i och med Ukraina kommer avsluta den här världen som vi känner den för evigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in