2022-03-09, 17:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
De kanske kom så långt det var möjligt?

Vad är det som bevisar att det inte var han som skrev?

Såvitt jag känner till finns det inget textprov i arkivet, av hans lägre stilnivå, annat än från 60-talet. Det är för tidigt att kasta in handduken utan att ha gjort en jämförelse.

För egen del ser jag med mitt otränade öga flera likheter. Rör handen själv i samma spår så får du se.

Han kanske åkte över före den 18:e i alla fall? Det är då han meddelar att vapnet ligger i vattnet.

Nej de kom inte så långt som det var möjligt. Så fort de insåg att två av breven innehöll DNA från samma mansperson som inte var SE så slutade de undersöka breven. Om man tror mördaren skrivit breven så vore det väl intressant försöka få en träff? Men det lät PU bli. Varför var det först mördaren som skrivit breven, sen plötsligt var breven ointressanta?

Det finns DNA från en annan man på två av breven. På ställen som inte uppkommer i hantering av breven. Handstilsexpert säger det inte var SE.

Finns det NÅGOT som antyder att SE var inblandad i breven? Mer än fri fantasi?

Men det handlar inte om lägstanivå. Det handlar om att handstilsexperter ser om det är en påhittad handstil. För det är nästan omöjligt fejka en handstil i normal skrivhastighet. Alla har egenheter som lyser igenom.

Du är inte expert på skrivning. Du är lekman.

Fast att han ska ha varit på Åland är ju pga kärringen på Åland. Hon placerade denna person där 13/14 mars, tror jag. Då jobbade SE. Kan han inte ha varit där 13/14 mars så finns det ju INGET som antyder han var på Åland innan den 18e. Således en fri fantasi.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-03-09 kl. 18:13.
Citera
2022-03-09, 17:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
De där breven är väl inte så intressanta i sig, utan bara om de går att få in i ett större sammanhang (som i just det här fallet i en teori om SE). T.ex. går avsändarorten Norrtälje bra ihop med den gamla teorin från 1986 om att SE var en sväng till Mariehamn på Åland på semestern. Kanske stämmer datumen då de två första breven skickades också bra med två tänkta passager genom Norrtälje, på väg till resp. från färjorna vid Grisslehamn eller Kapellskär?

Utifrån innehållet i breven kan man också spekulera om en brevskrivare som i de första breven 1986 plågas av lite dåligt samvete över att en oskyldig 33-åring (VG) just då anklagas och häktas för mordet, och vid det tredje brevet 1989 över att en lika oskyldig 41-åring (CP) nu sedan tre månader sitter häktad, och riskerar att dömas till ett livstids fängelsestraff på Lisbeths utpekande.

Här har du något att tänka på. Tanten på Åland pratar om en man som bodde i herrgård med barn. Engström tror maken han hette.

Vem bodde i herrgård? Vem hade koppling till EAP? Jo mordmisstänkte Enerström. Enerström, Engström.
Citera
2022-03-09, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blutobluto
Det är emot Flashbacks regler att citera hela artiklar, men jag tycker att Dahlman har skrivit en utmärkt debattartikel vars faktainnehåll är kryptonit för er SEkmedlemmar.

Du verkar ointresserad av att ta del av fakta ut utan utgår glatt ifrån att mordet skedde i affekt och annat obevisat trams.

Lycka till.

Ja den stora teorin ang Engström är väl att han agerat ensam o i affekt !
Citera
2022-03-09, 18:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej de kom inte så långt som det var möjligt. Så fort de insåg att två av breven innehöll DNA från samma mansperson som inte var SE så slutade de undersöka breven. Om man tror mördaren skrivit breven så vore det väl intressant försöka få en träff? Men det lät PU bli. Varför var det först mördaren som skrivit breven, sen plötsligt var breven ointressanta?

Det finns DNA från en annan man på två av breven. På ställen som inte uppkommer i hantering av breven. Handstilsexpert säger det inte var SE.

Finns det NÅGOT som antyder att SE var inblandad i breven? Mer än fri fantasi?

Men det handlar inte om lägstanivå. Det handlar om att handstilsexperter ser om det är en påhittad handstil. För det är nästan omöjligt fejka en handstil i normal skrivhastighet. Alla har egenheter som lyser igenom.

Du är inte expert på skrivning. Du är lekman.

Fast att han ska ha varit på Åland är ju pga kärringen på Åland. Hon placerade denna person där 13/14 mars. Då jobbade SE. Kan han inte ha varit där 13/14 mars så finns det ju INGET som antyder han var på Åland innan den 18e.

Det beror väl på när han kom hem från Idre. Men visst, Ålandshistorien låter lite väl otrolig. Den blir dock lite mer sannolik om man tänker sig ett depåstopp i Norrtälje, men bara lite ...

Var inte frimärken på rulle back in the day? Kan tänka mig flera anledningar till varför samma DNA hamnar på olika brev ... Hoppas det följs upp mer!

Skandiamannens handstil från mitten på 60-talet är ju ännu mer olik kalligrafin än vad breven från Norrtälje är. Ändå finns det drag som går igen från både kalligrafin och 60-talet, i de nämnda breven.

Hur förklarar "proffsen" det?

En enda expert är inte mycket att hänga i julgranen. Sitter gärna med dumstruten på i slutändan, bara det någon gång sker en jämförelse mellan breven från Norrtälje och Skandiamannens lägre stilnivå. Hoppet står till att det ramlar fram en skrivelse, eller liknande, av SE, från allmänhetens gömmor eller nåt.

Först då kan jag bryta ihop och gå vidare.
Citera
2022-03-09, 18:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det beror väl på när han kom hem från Idre. Men visst, Ålandshistorien låter lite väl otrolig. Den blir dock lite mer sannolik om man tänker sig ett depåstopp i Norrtälje, men bara lite ...

Var inte frimärken på rulle back in the day? Kan tänka mig flera anledningar till varför samma DNA hamnar på olika brev ... Hoppas det följs upp mer!

Skandiamannens handstil från mitten på 60-talet är ju ännu mer olik kalligrafin än vad breven från Norrtälje är. Ändå finns det drag som går igen från både kalligrafin och 60-talet, i de nämnda breven.

Hur förklarar "proffsen" det?

En enda expert är inte mycket att hänga i julgranen. Sitter gärna med dumstruten på i slutändan, bara det någon gång sker en jämförelse mellan breven från Norrtälje och Skandiamannens lägre stilnivå. Hoppet står till att det ramlar fram en skrivelse, eller liknande, av SE, från allmänhetens gömmor eller nåt.

Först då kan jag bryta ihop och gå vidare.
Men det finns ju bara en kvinna som påstår att SE var på Åland. SE kan inte ha varit där de dagarna hon påstår. Så Åland faller. Det finns liksom ingenting annat.

Men du bortser från det faktum att SE:s DNA inte fanns på breven. Rengjorde han ett rum med klorin och gick in och skrev brevet iklädd kroppskondom?

Det finns drag som går igen i det du och jag skriver. Vi är upplärda i det svenska skolsystemet, vi hade handstilsböcker som lärde oss gemensamma drag. Det finns tydliga tecken som avslöjar att man försöker fejka en handstil. Det finns inte i dessa brev. Varför tror du att du är bättre än en person som har handstilar som sitt jobb?

Ring en grafolog då, om du tror på sånt. Astrologer också kanske?
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-03-09 kl. 18:42.
Citera
2022-03-09, 18:45
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Men det finns ju bara en kvinna som påstår att SE var på Åland. SE kan inte ha varit där de dagarna hon påstår. Så Åland faller. Det finns liksom ingenting annat.

Men du bortser från det faktum att SE:s DNA inte fanns på breven. Rengjorde han ett rum med klorin och gick in och skrev brevet iklädd kroppskondom?

Det finns drag som går igen i det du och jag skriver. Vi är upplärda i det svenska skolsystemet, vi hade handstilsböcker som lärde oss gemensamma drag. Det finns tydliga tecken som avslöjar att man försöker fejka en handstil. Det finns inte i dessa brev. Varför tror du att du är nättare än en person som har handstilar som sitt jobb?

Jo, fast nu ser man inom loppet av en minut att breven från Norrtälje är förvanskade, men att en finare stil träder fram emellanåt. Visst kan detta bero på gemensam skolning, men sett till kontexten är jag ännu inte beredd att avfärda en möjlig koppling till breven.

Utsikten att hitta DNA efter så lång tid är kanske inte så stor. Om det däremot fanns på frimärkena kan det vara så enkelt att brevskrivaren bad expediten att klistra frimärken på ett antal blanka brev.

Därför hade det varit spännande med mer info om det upphittade DNA:t.
Senast redigerad av Dalulven 2022-03-09 kl. 18:49.
Citera
2022-03-09, 18:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jo, fast nu ser man inom loppet av en minut att breven från Norrtälje är förvanskade, men att en finare stil träder fram emellanåt. Visst kan detta bero på gemensam skolning, men sett till kontexten är jag ännu inte beredd att avfärda breven.

Utsikten att hitta DNA efter så lång tid är kanske inte så stor. Om det däremot fanns på frimärkena kan det vara så enkelt att brevskrivaren bad expediten att klistra frimärken på ett antal blanka brev.

Men experten sa att det inte fanns några tecken på att det är en förvanskad handstil.

Gå in på wpu.nu och sök på Norrtälje. Där hittar du analyser av handstilen i breven, gjorda tidigt 90tal eller kanske till och med 80tal.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-03-09 kl. 18:52.
Citera
2022-03-09, 18:52
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Men experten sa att det inte fanns några tecken på att det är en förvanskad handstil.

Gå in på wpu.nu och sök på Norrtälje. Där hittar du analyser av handstilen från tidigt 90tal.

Vilken expert var det? Reefat el Kalligriffo?

Om du tittar på egen hand, vad tycker du? 😀
Citera
2022-03-09, 18:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Vilken expert var det? Reefat el Kalligriffo?

Om du tittar på egen hand, vad tycker du? 😀

Att det är två olika handstilar. Men jag lyssnar såklart mer på experten än mig själv, hon har alltså handstilsanalys som sitt jobb. Forensisk handstilsexpert
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-03-09 kl. 19:04.
Citera
2022-03-09, 19:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Att det är två olika handstilar. Men jag lyssnar såklart mer på experten än mig själv, hon har alltså handstilsanalys som sitt jobb. Forensisk handstilsexpert

Pratar du om analysen i Expressen nu eller den från tidigt 90-tal?

Frågan var: Tycker DU att handstilen i Norrtälje-breven ser förvanskad ut?
Citera
2022-03-09, 19:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Pratar du om analysen i Expressen nu eller den från tidigt 90-tal?

Frågan var: Tycker DU att handstilen i Norrtälje-breven ser förvanskad ut?

Hon från expressen, men sannolikt även hon runt 1990
Citera
2022-03-09, 19:23
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Hon från expressen, men sannolikt även hon runt 1990

Ok. Men hade det inte varit bättre om experten fått jämföra breven med den ordinära handstilen, istället för med kalligrafin. Som någon nämnde kanske den senare är gjord på ett ritbord med hjälplinjer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in