Citat:
Det är ju därför som Dumpens konfrontationer blir så korkade. Nu är jag förvisso starkt kritisk till all form av utomrättslig rättsskipning, men ett mer seriöst upplägg hade varit att låta någon som inte är känslosam (kanske en psykolog) sätta sig ner över en kopp kaffe och snacka i lugn och ro med personen i fråga. I utbyte mot anonymitet så tror jag att det hade varit möjligt att få till ett intressant samtal.
Det finns en annan sak som slår mig när jag ser de videor som finns på Dumpen: Jag tvivlar på att en hel del av personerna är pedofiler på riktigt. Med tanke på att chattarna i många fall är extremt långa med extremt många penisbilder så tror jag att det i många fall rör sig om mindre begåvade och sexfixerade personer som skiter i (eller kanske inte ens tänker på) om personen i andra änden är 12 eller 22 år gammal. Jag tror att det många (kanske de flesta?) fall rör sig om personer med sociala svårigheter som hade nappat precis lika hårt om en 22-åring hade kunnat tänka sig att ta emot 400 penisbilder och efter det ställa upp på att träffas på någon parkering för sex.
Det finns en annan sak som slår mig när jag ser de videor som finns på Dumpen: Jag tvivlar på att en hel del av personerna är pedofiler på riktigt. Med tanke på att chattarna i många fall är extremt långa med extremt många penisbilder så tror jag att det i många fall rör sig om mindre begåvade och sexfixerade personer som skiter i (eller kanske inte ens tänker på) om personen i andra änden är 12 eller 22 år gammal. Jag tror att det många (kanske de flesta?) fall rör sig om personer med sociala svårigheter som hade nappat precis lika hårt om en 22-åring hade kunnat tänka sig att ta emot 400 penisbilder och efter det ställa upp på att träffas på någon parkering för sex.
Å andra sidan så har jag svårt att känna empati för en sån människa som du spekulativt beskriver. Varför ska jag bry mig? Vi kan ta itu med det efter att vi kraftigt reducerat mord, misshandel och våldtäkter. Varför ha principiella diskussioner om rättssäkerheten till pedofilers fördel i en värld där det är svårt att fälla en serievåldtäktsman trots videobevis?
Eller tänker du ”First they came for the peddos, but I didn’t care because I’m not a peddo..”?