Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-07, 21:12
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manteufel
Vadå ”staten ska betala” är du dum på riktigt? Staten ”betalar” ingenting det är bara frågan om att lämna tillbaka en del av vad dom stulit!
Elbolagen är byggda med våra skattepengar, elen borde inte kosta mer än strax över vad det kostar att få fram den! Själv fick jag en tre ggr så dyr elräkning än jag brukar få såhär års.
Jag har råd att betala den men jag SKA INTE behöva betala så mkt för något som jag fan i mig har rätt att få till rimlig kostnad det är en jävla principsak!🤬

Jag är själv en av de som ska bli ersatta. Det innebär att jag slipper betala elen för de senaste månaderna. Varför ?
Elbolagen är enskilda bolag och gör vad som helst för att skapa vinst (hur kom du fram till illusionen att skattepengar skapat dessa ?). Det finns dock elbolag som har sitt ursprung i staten.
Mitt elavtal ökade med runt 25% efter 3 år. Från 1 kr till 1.37 kr/KWh (inklusive överföringsavgift och moms). Det är mycket lägre än fossilpriserna ökat.
Du verkar inte förstå att skatt inte är stöld. Tror du att fri sjukvård uppstår genom din religiösa övertygelse ?
Citera
2022-02-08, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Jag är själv en av de som ska bli ersatta. Det innebär att jag slipper betala elen för de senaste månaderna. Varför ?
Elbolagen är enskilda bolag och gör vad som helst för att skapa vinst (hur kom du fram till illusionen att skattepengar skapat dessa ?). Det finns dock elbolag som har sitt ursprung i staten.
Mitt elavtal ökade med runt 25% efter 3 år. Från 1 kr till 1.37 kr/KWh (inklusive överföringsavgift och moms). Det är mycket lägre än fossilpriserna ökat.
Du verkar inte förstå att skatt inte är stöld. Tror du att fri sjukvård uppstår genom din religiösa övertygelse ?

Hur kom du fram till illusionen att det inte är skattepengar som skapat dessa?
Jag är fullt införstådd med att elbolagen vill tjäna så mkt pengar det bara går jag är även fullt införstådd med att staten vill ha in så mkt skattepengar det bara går, en stor del av priset är skatt.
Jo skatt är stöld om man tar ut orimligt mkt av den för att sedan bara slarva bort pengarna.
Jag har inga problem med att betala en relativt hög skatt för att få tillgång till en bra välfärd men i det här landet känner man sig som att man tvingas hjälpa någon med spelberoende eller någon i ”lyxfällan”(läs staten).
Citera
2022-02-09, 22:02
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manteufel
Hur kom du fram till illusionen att det inte är skattepengar som skapat dessa?
Jag är fullt införstådd med att elbolagen vill tjäna så mkt pengar det bara går jag är även fullt införstådd med att staten vill ha in så mkt skattepengar det bara går, en stor del av priset är skatt.
Jo skatt är stöld om man tar ut orimligt mkt av den för att sedan bara slarva bort pengarna.
Jag har inga problem med att betala en relativt hög skatt för att få tillgång till en bra välfärd men i det här landet känner man sig som att man tvingas hjälpa någon med spelberoende eller någon i ”lyxfällan”(läs staten).

Enskilda bolag får inte skattepengar (eller du får gärna visa mig om så är fallet). Jag kan själv tycka att vi betalar mycket i skatt. Tycker desvärre att det kan vara värt det, då vi har ett av de bästa ställena att befinna sig på. Om jag kikar på länder med låg skatt så brukar det medföra extrema skillnader bland människor. Det brukar sluta med höga frekvenser av mord. Exempelvis USA har 10 ggr högre frekvens av mord jämfört med Sverige.
Citera
2022-03-09, 15:26
Medlem
Sossesvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue-fire-eyes
Med den prisutveckling vi har haft på solceller, har de en plats även här i Sverige. Än så länge ingen avgörande. Sverige ligger inte i Afrika? Inte? Men människan härstammar från Afrika det fäller avgörandet för mig.

OT: Du verkar nån issue med stavning på neuronnivå. Du vänder på e och ä.

Det ända (enda) rimliga.
Hur det en (än) låter.

Skeiver bara på fylla såatte….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in