2022-03-03, 18:41
Medlem
Ordinerad fysisk träning. Är inte emot antidepressiva men finns en grav övertro på dessa inom vården. Vill du ha förändring så måste du förendras, antidepressiva ska bara vara en kryka. Motion är mycket bra antidep medicin men kräver ju en del av en själv. All träning är bra för endamålet men intensiv konditions träning är best det ska brinna i lungorna annars har man inte ansträngt sig nog.
Citera
2022-03-03, 20:50
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillikungen
Ordinerad fysisk träning. Är inte emot antidepressiva men finns en grav övertro på dessa inom vården. Vill du ha förändring så måste du förendras, antidepressiva ska bara vara en kryka. Motion är mycket bra antidep medicin men kräver ju en del av en själv. All träning är bra för endamålet men intensiv konditions träning är best det ska brinna i lungorna annars har man inte ansträngt sig nog.

Det är ett bra tips, jag förstår din intention och välmening - men att komma med tränings-tramset till en individ som betat av halva FASS inom psykofarmaka, är att underminera dennes mående. Många av dessa patienter har knappt ork till att kliva upp ur sängen på mornarna, ens borsta tänderna. I vilken världsbild finns det att individen ska kunna få energi och motivation till att börja bedriva fysisk träning?

Däremot är fysisk träning riktigt bra, när individen väl börjar komma på bättringsvägen och återfå energi, livslust och motivation. Men just fysisk ansträngning vid sådana här "initiala" lägen, stressar snarare kroppen mer och stjälper mer än hjälper.

Förstår du hur jag tänker? Vill liksom inte pissa på ditt tips, för träning är fint. Men det måste någonstans implementeras i rätt tid & rum.
Citera
2022-03-03, 20:56
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackJackson
Hej!

Jag har provat ett flertal mediciner mot depression, ångest och sömnproblem.
Bl a Citalopram, Venlafaxin, Sertralin, Fluoxetin, Mirtazapin, Saroten, Lyrica, Seroquel, Cymbalta, Anafranil, Lithium och Brintellix. Imovane, Quetiapin, Theralen, Mianserin och Propavan för sömnen.
Står nu på Lamictal 100 mg och Saroten 40 mg. Har dock fått sjuka sömnsvårigheter av Saroten och måste nu hitta en annan antidepressiv. Är det någon som har nåt tips med tanke på det jag provat tidigare? Min läkare vet inte alls vad jag ska prova härnäst.

Va ? Det fattas en av de "bästa" SSRI-Preparaten på din lista . Escitalopram (Som finns i märken som Cipralex, Premalex, Esertia, Seroplex m. fl)

Fast, du ska inte deppa att det inte gick bra med allt du testat. Du är en av dom som helt enkelt inte är mottaglig för den här sortens mediciner. Senare undersökningar visar ju också att de hjälper nästan bara allvarligt sjuka i depression. Och det är kanske inte just det som din ångest beror på.
Senast redigerad av Opaque 2022-03-03 kl. 21:06.
Citera
2022-03-03, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Va ? Det fattas en av de "bästa" SSRI-Preparaten på din lista . Escitalopram (Som finns i märken som Cipralex, Premalex, Esertia, Seroplex m. fl)

Fast, du ska inte deppa att det inte gick bra med allt du testat. Du är en av dom som helt enkelt inte är mottaglig för den här sortens mediciner. Senare undersökningar visar ju också att de hjälper nästan bara allvarligt sjuka i depression. Och det är kanske inte just det som din ångest beror på.

Escitalopram är nog det absolut värsta SSRI:t. Alla är ju rävgift mer eller mindre men Escitalopram är nog värst.
Citera
2022-03-03, 21:12
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque

Escitalopram är knappast bäst, men låt oss diskutera detta. Varför substansen "escitalopram" kan vara fördelaktig är för att ämnet är mycket selektivt. Det hämmar i princip enbart serotonergt transportprotein (SERT). Detta betyder att ämnet är "cleant", det har inte massa sekundära farmakodynamiska effekter, t.ex. blockera/frisätta signalering i diverse serotonerga sub-receptorer, vilket förvisso kan ge ökad antidepressiv effekt (även anxiolytisk effekt). Men tja, ju mer man fnattar, desto mer biverkningar ses.

Det som alltså gör ämnet fördelaktigt är att det är en ren och skär SSRI. Den hämmar återupptagningen av serotonergt transportprotein. Det är den mest selektivaste SSRI:n som finns inom klassen på marknaden, det finns få (om inga) sekundära verksamma mekanismer som påverkar. En del patienter kan ha känslighet för ökad signalering av stresshormon, andra typer av SSRI, som påverkar sub-receptorer inom serotonin (5-HT) kan generera ökad signalering av noradrenalin exempelvis. Ökad ångest kan ses här.

Escitalopram är således en ganska fin SSRI, eftersom dess selektivitet är så pass precis. Detta gör också att ämnet är ypperligt att kombinera ihop med andra klasser inom det antidepressiva facket. Men självklart får man kolla p450 och enzymatisk påverkan vid augmentations-behandling. Vill jag kombinera SSRI ihop med annan antidepressiv medicinering (av annan klass), då är det escitalopram jag helst rekommenderar. Visst kan man dubbelköra två SSRI's, men egentligen inte värt det p.g.a. SS, och effekten är inte imponerande. Då är dosfråga mer vettig vid monoterapi.

Observera att jag varken är för, eller emot SSRI. Visst kan remission ses, men är det värt att bli emotionellt avstängd på dopaminerg väg? Det är förlegat 90-talstrams från Prozac-eran.

Finns vettigare alternativ.
Senast redigerad av Zuzumba 2022-03-03 kl. 21:17.
Citera
2022-03-03, 21:13
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abuabu
Escitalopram är nog det absolut värsta SSRI:t. Alla är ju rävgift mer eller mindre men Escitalopram är nog värst.

Nja. Varför?
Citera
2022-03-03, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Nja. Varför?

Det SSRI som orsakat mest fall av PSSD och lobotomi baserat på allt jag sett. Flera från <10 tabletter. Låter sinnessjukt men är sant.
Citera
2022-03-03, 21:44
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abuabu
Det SSRI som orsakat mest fall av PSSD och lobotomi baserat på allt jag sett. Flera från <10 tabletter. Låter sinnessjukt men är sant.

Du får gärna presentera data.

För mig låter det märkligt, då escitalopram, som substans i sig, aldrig har varit någon direkt storsäljare. Att prevalens för PSSD skulle vara kraftigare är således intressant. Ofta förskrivs "citalopram". Snarlikt på ren molekylär väg, men skiljer sig åt i funktion, ej selektiv på samma vis.

Men, jag är öppen för konkluderande info, och gräver gärna vidare för att skapa mig en egen uppfattning vidare i ditt påstående.
Citera
2022-03-03, 21:56
Medlem
Citat:
Det är ett bra tips, jag förstår din intention och välmening - men att komma med tränings-tramset till en individ som betat av halva FASS inom psykofarmaka, är att underminera dennes mående. Många av dessa patienter har knappt ork till att kliva upp ur sängen på mornarna, ens borsta tänderna. I vilken världsbild finns det att individen ska kunna få energi och motivation till att börja bedriva fysisk träning?

Däremot är fysisk träning riktigt bra, när individen väl börjar komma på bättringsvägen och återfå energi, livslust och motivation. Men just fysisk ansträngning vid sådana här "initiala" lägen, stressar snarare kroppen mer och stjälper mer än hjälper.

Förstår du hur jag tänker? Vill liksom inte pissa på ditt tips, för träning är fint. Men det måste någonstans implementeras i rätt tid & rum.

Själv varit djupt deprimerad och därför säger jag att ordinerad träning är en bra antidepp, i kombination med någon antidepp. Och med ordinerad träning menar jag gå till vården och träna som krav för att få övrig hjälp. Träffade en klok läkare som för engångs skulle sa vad jag behövde höra. Det hon sa: ska du göra något åt det eller fortsätta ha det som du har det. Fick mig att tänka om och börja kämpa för det är inte lätt att ta sig ur en lite djupare depression. Och med tanke på hur många läkemedel ts gått igenom är det inte så troligt att hen kommer finna något magiskt läkemedel som bryter deprisonen.

Provat lite olika antidepressiva själv och inte blivit hjälpt av dom särdeles mycket. Lite mindre ångest av ssri men det var allt. Sen finns det dom som bli hjälpa med så klart. Provat SSRI snri ndri busprion mf
Citera
2022-03-04, 17:29
Medlem
Citat:
Du får gärna presentera data.

För mig låter det märkligt, då escitalopram, som substans i sig, aldrig har varit någon direkt storsäljare. Att prevalens för PSSD skulle vara kraftigare är således intressant. Ofta förskrivs "citalopram". Snarlikt på ren molekylär väg, men skiljer sig åt i funktion, ej selektiv på samma vis.

Men, jag är öppen för konkluderande info, och gräver gärna vidare för att skapa mig en egen uppfattning vidare i ditt påstående.

Det här är grundat på alla de många timmar jag ägnat åt att "forska" om det här tillståndet (PSSD) på olika forum ända sedan jag själv drabbades av det för över ett år sedan. Det är alltså bara anekdoter och baserat på alla dessa är Escitalopram värst. Det finns ingen direkt vetenskaplig data om det här då det knappt ens är ett erkänt tillstånd och då finns det ju inget annat att utgå ifrån än just anekdoter. Varken läkare eller läkemedelsföretagen tar det på något särskilt stort allvar. Betydligt enklare för dem att skylla symtomen på saker som t.ex. psykosomatik.
Senast redigerad av abuabu 2022-03-04 kl. 17:31.
Citera
2022-03-05, 14:21
Medlem
Citat:
Din läkare verkar inkompetent. Dags att kliva över till en MAO-hämmare och sluta harva med ineffektiva skitmediciner? TCA i all ära, men risiga biverkningar.

Parnate, Nardil, Selegiline (i höga doser för MAO A + B-action).

Quetiapin, Theralen, Mianserin och Propavan kan du spola ned i toaletten. Imovane är okej. Ska du ha en vettig H1-hämmare för sömnen så är det doxepin i låga doser som gäller. Ej godkänd i Sverige så det är möjligen via licensförskrivning, särskilt tillstånd (receptexpediering).

Tack för svar!
Det känns som att MAO-hämmare är nästa steg. Men man måste hålla kosten då va? Det är det jag är lite rädd för. Men nu vill läkarna att jag provar antidepp som jag redan provat tidigare i mitt liv.
Med tanke på sömnen så funkar den okej med propavan. Imovane får jag ångest av.
Citera
2022-03-05, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huzzah
Antidepp kommer aldrig få någon att må bättre tyvärr. Det maskerar bara symptomen utan att bota orsaken. Hemskt är det hur slapphänt de skriver ut bottmedicin till alla som mår dåligt ist för att ta reda på varför så många mår som de gör.

Det är skitsvårt att trappa ut sånt där rävgift men jag skulle ändå vilja råda dig att göra det, i samråd med din läkare.

Kolla upp Wim Hof-metoden och börja med den KONSEKVENT.

Försök ta reda på själv varför du mår som du gör; vården kommer inte att hjälpa dig utan du måste själv ta reda på det. Sen måste du komma på vad du behöver göra för att må lite bättre.

Börja meditera. Läs på innan så du vet vad du gör. Du har inte kontakt med ditt nervsystem och därför mår du dåligt. Om du lär dig att meditera på ett bra sätt kommer din kropp inte behöva skrika till dig att något är fel och då kan du och kroppen hjälpas åt att må bättre ist.

Allt det här är skitsvårt men helt värt det jag lovar.

Edit: Kom också på vad som är DITT naturliga sovmönster och låt det komma till uttryck så ofta du kan. Själv sover jag allra bäst 4-5 timmar på förnatten och är gärna vaken tidiga morgontimmar för att somna om på morgonen. Ska jag jobba blir det ksk 1-2 timmar sömn till då. Är jag ledig sover jag gärna ”ikapp” på förmiddagen. Tron att alla sover som bäst 8 timmar mellan 23-07 är bara så imbecill.
Alla är olika och när samhället vägrar gå med på det får man göra vad man kan för att anpassa sig. Och det är inte farligt att vara trött bara tråkigt.

Ska man läsa boken som han skrivit alltså? För att lära sig om metoden?
Jag är öppen för att prova det mesta. Rider på vågen av extraenergi jag får av Saroten nu så kanske ska passa på att läsa den medan jag har ork!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in