Citat:
Ursprungligen postat av
Opaque
Va ? Det fattas en av de "bästa" SSRI-Preparaten på din lista . Escitalopram (Som finns i märken som Cipralex, Premalex, Esertia, Seroplex m. fl)
Escitalopram är knappast bäst, men låt oss diskutera detta. Varför substansen "escitalopram" kan vara fördelaktig är för att ämnet är mycket selektivt. Det hämmar i princip enbart serotonergt transportprotein (SERT). Detta betyder att ämnet är "cleant", det har inte massa sekundära farmakodynamiska effekter, t.ex. blockera/frisätta signalering i diverse serotonerga sub-receptorer, vilket förvisso kan ge ökad antidepressiv effekt (även anxiolytisk effekt). Men tja, ju mer man fnattar, desto mer biverkningar ses.
Det som alltså gör ämnet fördelaktigt är att det är en ren och skär SSRI. Den hämmar återupptagningen av serotonergt transportprotein. Det är den mest selektivaste SSRI:n som finns inom klassen på marknaden, det finns få (om inga) sekundära verksamma mekanismer som påverkar. En del patienter kan ha känslighet för ökad signalering av stresshormon, andra typer av SSRI, som påverkar sub-receptorer inom serotonin (5-HT) kan generera ökad signalering av noradrenalin exempelvis. Ökad ångest kan ses här.
Escitalopram är således en ganska fin SSRI, eftersom dess selektivitet är så pass precis. Detta gör också att ämnet är ypperligt att kombinera ihop med andra klasser inom det antidepressiva facket. Men självklart får man kolla p450 och enzymatisk påverkan vid augmentations-behandling. Vill jag kombinera SSRI ihop med annan antidepressiv medicinering (av annan klass), då är det escitalopram jag helst rekommenderar. Visst kan man dubbelköra två SSRI's, men egentligen inte värt det p.g.a. SS, och effekten är inte imponerande. Då är dosfråga mer vettig vid monoterapi.
Observera att jag varken är för, eller emot SSRI. Visst kan remission ses, men är det värt att bli emotionellt avstängd på dopaminerg väg? Det är förlegat 90-talstrams från Prozac-eran.
Finns vettigare alternativ.