2022-03-07, 19:22
Medlem
Nu har ni tjatat om bopriskrasch i 20 år. Vi har haft finanskris, pandemi, inflationschock och krig men ändå har det inte smällt än.

Hur känns det för alla er som avstått att köpa och hoppats på krasch?
2022-03-07, 22:10
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej, dom har stigit varje år sedan 1995.
Vi kan köpa mycket mer för lönen nu än förr.

Inte bostäder eller fastigheter, t ex.

Citat:
Nej, omsatt M1 ökar inte speciellt mycket.

Varför försöker du blanda bort korten genom att hänvisa till omsatta sedlar och mynt?
2022-03-07, 22:10
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Nu har du suttit och fantiserat igen. Finns ingen som helst grund för dina fantasier.
Prova att tänka lite. Och går inte det så fråga. Och om du frågar så fråga om det som står. Nu skapar du bara halmgubbar.

Jag förstår att du blir sur när man påpekar logiska fel i dina uttalanden.
2022-03-08, 07:33
Bannlyst
Citat:
Nej, dom har stigit varje år sedan 1995.
Vi kan köpa mycket mer för lönen nu än förr.

Du ljuger ju alltid så du ljuger ju nu också. Det enda du kan dra nytta av är billig kina-import som vi fortfarande har råd med. Det är inte detsamma som ökade reallöner.

Sverige, din usla lögnare, har inte haft real tillväxt på 30 år. Utan real tillväxt, inga ökade reallöner. Inga höjda pensioner realt heller. Såklart inte. Och ungdomen hamnar omedelbart på efterkälken.
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2022-03-08 kl. 07:36.
2022-03-08, 07:39
Bannlyst
Citat:
Nej, omsatt M1 ökar inte speciellt mycket

Ditt vanliga irrelevanta svammel som inte betyder någonting.

Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Varför försöker du blanda bort korten genom att hänvisa till omsatta sedlar och mynt?

Han har alltid ett problem, lögnaren, så fort folk sett genom den eviga lögnen och förstått att KPI är bedrägeri. Och då är tillväxtsiffrorna bedrägeri de också. Han försöker då försvara lögnen på det här sättet. liksom-fb sminkar grisen men det är fortfarande en gris.
2022-03-08, 09:42
Medlem
Tydligen uppgång i feb, väldigt väntat då kostnaden ökar för att producera nya bostäder med tanke på inflation på energi och material.

https://www.dn.se/ekonomi/fortsatt-stigande-bostadspriser-trots-kriget-i-ukraina/
2022-03-08, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spixxel
Tydligen uppgång i feb, väldigt väntat då kostnaden ökar för att producera nya bostäder med tanke på inflation på energi och material.

https://www.dn.se/ekonomi/fortsatt-stigande-bostadspriser-trots-kriget-i-ukraina/

Precis. Inte helt oväntat, "men i april då jävlar smäller det"...eller så blir det bara ett bra aprilskämt
2022-03-08, 17:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Inte bostäder eller fastigheter, t ex.
De varor och tjänster vi köper kan vi köpa mycket mer av nu än år 2000.
Reallönerna har ökat rejält sedan dess.

Borde väl gälla bidragstagare också. Men där är jag inte helt säker.

Bostäder har relativt högt inslag av arbetskostnader och då stiger de med lönerna. (Gäller generellt tjänster).
Att ta in hantverkare som renoverar och moderniserar kostar mycket. Och då följer priserna på renoverade/moderniserade bostäder med lönerna upp.

Citat:
Jag förstår att du blir sur när man påpekar logiska fel i dina uttalanden.
Du får väldigt gärna peka på något logiskt fel i det jag skriver. Då kommer jag genast att ändra mig.
Om du kan hitta något fel vill säga. Folk här i forumet har jobbat på de i åratal utan att lyckas.

Du måste kunna visa att det är ett logiskt fel. Och där försvann 99% av klientelet. Och du också.

Citat:
Men hur ska du kunna visa att jag har fel när du är så extremt okunnig att du översätter M1 med sedlar och mynt.
(Jag tror inte ens MagnusBengtsen är lika borta. Och det borde inte vara möjligt att positionera sig under honom).

Det är med M1 folk betalar. Om omsatt M1 inte ökar hur ska då priserna kunna öka? Det skulle kräva att vi köper färre varor/tjänster. Men gör vi det?

Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Ditt vanliga irrelevanta svammel som inte betyder någonting.
Du vill visa att omsatt M1 ökar mycket?

Varsågod att ordna någon slags källa på det.

Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Han har alltid ett problem, lögnaren, så fort folk sett genom den eviga lögnen och förstått att KPI är bedrägeri. Och då är tillväxtsiffrorna bedrägeri de också. Han försöker då försvara lögnen på det här sättet. liksom-fb sminkar grisen men det är fortfarande en gris.
Har väl alltid varit du som har svåra problem med att jag halar fram fakta som kolliderar med dina fantasier.
2022-03-08, 17:30
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spixxel

De kostnaderna stiger och driver upp priserna på bostäder. Dock över lång tid.

Från en månad, eller kvartal, eller tom år till ett annat kan dock bostadspriserna gå ned. Blir det nedgång i priser över tiden så faller produktionen istället.
2022-03-08, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Jag tror att det är du som inte förstått något. Du upprepar samma argument som visat sig vara fel år ut och år in. Jag kommer ihåg där runt 2015 när priserna i innerstan nådde 75k/kvm. Det var samma trötta tugg som du kommer med nu, "låga räntor", "lågt byggande", nu går det inte för priserna att öka mer. Om vi tar Vasa stan och Östermalm så har priserna nästan dubblats trots att "experter" som dig påstod att det var helt omöjligt.

Fast om man ska vara rättvis har även riktiga experter uttalat varningar länge och haft fel, såväl nationella som internationella. De som tittar på fundamenta. Ett urval av många:
Statens bostadskreditnämnd 2009
https://sverigesradio.se/artikel/3202886
IMF 2014
https://www.svd.se/imf-varnar-for-bostadskrasch
Handelsbanken räknade med fallande bostadspriser 2020
https://tt.omni.se/raknar-med-stort-boprisfall/a/K30q56

De enda som länge och konsekvent prognostiserat högre bostadspriser är "experterna" på FB. Sen om det är tur eller skicklighet att de har haft rätt lämnar jag åt andra att bedöma.

Kanske är det så att bostadspriserna svänger i långa cykler och vi är inne i en uppåttrend (realt). Därefter väntar en ungefär lika lång nedåttrend? Ungefär som....
"Under 120 år från 1875 så växte bostadspriserna i Stockholm inte alls i reala termer"
https://blogg.avanza.se/hur-ska-man-tanka-kring-bostadspriser/
2022-03-08, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Nu har ni tjatat om bopriskrasch i 20 år. Vi har haft finanskris, pandemi, inflationschock och krig men ändå har det inte smällt än.

Vänta tills vi får kärnvapenkrig ;-) Skämt åsido! Vill påstå att kriser numera förknippas med något ekonomiskt positivt för majoriteten av bolånettagare. Resultatet blir att Riksbanken sänker räntorna (eller höjer inte) och stödköper obligationer, politikerna kör sina stimulanser. Deras förmögenhet växer medans underklassen är de som får det sämre, men de äger ju ändå inga bostäder eller aktier.
2022-03-09, 07:14
Bannlyst
Citat:
Pensionerna stiger också realt eftersom de regleras av löneindex.

Du har inte läst på alls.

Det är ett hån när pensioner ökar med en hundralapp. Hur får du det till realt ökade pensioner? Vad tror du den genomsnittliga hyreshöjningen blir? Hur kompenserar 100 kr i ökad pension de ökade energipriserna? Hur kompenserar den hundralappen höjningen av priserna på kollektivtrafiken och höjningarna på priserna på mat?

Du ljuger jämt. Brukar du åka på stryk där ute? För det skulle inte förvåna mig alls att så sker. Fast du har nog vett där ute att hålla käften och smyga med vad du påstår här.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in