2022-03-08, 14:07
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paponim
Jag fick ett litet ryck (eller det tog faktiskt ett tag...) och översatte en hel resedokumentär till svenska.

Nästan alla dokumentärer från Nordkorea som görs av västerländska medier försöker som bekant skapa bilden av en dystopisk diktatur där folk svälter och enbart den galne ledaren sväller ut mer och mer i allt sitt frossande... Vi har ju också dom i den här tråden som envist, vanligen genom att hela tiden upprepa sig, hävdar denna linje.

Mot den bakgrunden kan det förstås vara intressant att ta del av en dokumentär som producerats av Nordkoreas ärkefiende Sydkorea! Dom ligger ju i krig mot varandra och har världens kanske mest militariserade gräns emellan sig. Hur vill dom skildra Nordkorea i en dokumentär?

Det har producerats en längre serie med resedokumentärer av Sydkoreas public service (typ SVT fast i Korea) KBS som kallas "På expedition till hela världen" (걸어서 세계속으로). Dom har varit runt överallt men förstås varit förhindrade från att resa just till Pyongyang. Men så i augusti 2018 uppenbarade sig en möjlighet eftersom KBS skulle få direktreferera en fotbollsturnering I Pyongyang som en del i de upptinade relationerna.

Dom passade då på att göra även ett resereportage till i serien, lika positivt upplagt som alla de andra resmålen, men nu till Nordkorea. Det hela blir till en enda lång kärleksförklaring till grannen i norr där man gör sitt bästa för att framhålla allt fint man kan få se på resmålet, allt för att locka folk att åka dit. Fast här då med den viktiga skillnaden att målgruppen för närvarande inte har en chans att förverkliga ett sådant besök.

Jag tyckte att det kunde vara intressant även för några här så jag lade in svenska undertexter till hela det 48 min långa programmet som kan ses på: https://dai.ly/x88lzsi

Filmen ger även svar på frågor som "kan nord- och sydkoreaner enkelt prata med varandra eller har språken gått för långt isär". Just den frågan ställer sig även reportage-teamet och blir glatt överraskade.

Den som eventuellt sedan känner sig illa till mods efter att sett filmen kan kanske kurera sig med denna korta norska dokumentär från samma delfinarium som på vanligt västerländskt sätt är fyllt av hat och svartmålningar: https://www.nrk.no/urix/pa-delfinshow-i-et-land-med-vannmangel-1.12607463
Ja tack som tusan för översättningen, ska kolla klart den ikväll.
Citera
2022-03-08, 17:01
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Precis, men KBS är ju världsledande.

I Stockholm hade man kunnat besöka kungliga balettskolan och Adolf Fredriks musikklasser. När det gäller teknik blir det kanske svårare att hitta en matchning.

Jag hajade också till men det är nog ett tecken på Sydkoreas överdrivna försiktighet i kombination med okunskap. Även när man besöker Panmunjom så är det närmast hysteriskt från södra sidan med en massa töntiga macho-militärer etc. Från norr betydligt mer nyanserat, faktiskt.

Det är ju sedan länge fullt tillåtet att ha med sig sin mobil till Nordkorea. Dom säljer t o m SIM-kort på flygplatsen i Pyongyang så man kan ringa utomlands med den. Det är dock onödigt dyrt och man får väldigt liten data-mängd.
Menar du att det är SK som förbjuder mobiler i NK?
Citera
2022-03-08, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är en samlad bedömning jag gör utifrån de olika källor som finns tillhanda.
Fint att se att du har gått från att ”alla får gratis boende” till att ha insett att Nordkorea är en mutekonomi där inte någon har en chans att överhuvudtaget få någon lägenhet utan att betala.

Marknadspriserna på lägenheterna följer dessutom det allmänna läget, det tycks inte ens vara inofficiellt.
Det gäller såklart även det mesta i Nordkorea, ingen kommer någonstans utan mutor.

Jag får rätta mig själv, Nordkorea ligger inte sist på korruptionsindexlistan men diktaturstaterna krigar hårfint om sista platsen.
https://www.transparency.org/en/cpi/2020

Utöver att vara världens (nästan) mest korruptionsbenägna land är ju dessutom statsekonomin (Kimfamiljens ekonomi) delvis baserad på stulna medel men det är ingen nyhet för dig. Det har du konstaterat tidigare.
Citera
2022-03-08, 18:04
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Fint att se att du har gått från att ”alla får gratis boende” till att ha insett att Nordkorea är en mutekonomi där inte någon har en chans att överhuvudtaget få någon lägenhet utan att betala.

Marknadspriserna på lägenheterna följer dessutom det allmänna läget, det tycks inte ens vara inofficiellt.
Det gäller såklart även det mesta i Nordkorea, ingen kommer någonstans utan mutor.

Jag får rätta mig själv, Nordkorea ligger inte sist på korruptionsindexlistan men diktaturstaterna krigar hårfint om sista platsen.
https://www.transparency.org/en/cpi/2020

Utöver att vara världens (nästan) mest korruptionsbenägna land är ju dessutom statsekonomin (Kimfamiljens ekonomi) delvis baserad på stulna medel men det är ingen nyhet för dig. Det har du konstaterat tidigare.
Jag har varit tydlig och transparent med vad jag menar. Om du inte accepterar det boeende som tilldelas dig så går det att muta sig till något annat.

Medans du påstår att "alla" betalar för sina bostäder.
Ena sekunden menar du att ingen har pengar och att alla svälter, i samma andetag så har alla helt plötsligt ofantligt med pengar och kan köpa lägenheter vart de vill. Det är inte så det funkar.
Senast redigerad av Giant Squid 2022-03-08 kl. 18:06.
Citera
2022-03-08, 18:08
Medlem
Citat:
Genom sig själv känner man andra! Du har ju ingen aning om vad som händer i Nordkorea så..
Du hävdar implicit att jag har har fel, berätta istället hur nordkoreanerna får information om vad som händer i Ukraina.
Citera
2022-03-08, 18:13
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Du hävdar implicit att jag har har fel, berätta istället hur nordkoreanerna får information om vad som händer i Ukraina.
Berätta själv. Har du någon fallstudie eller statistikundersökning att luta dig tillbaka på?

EDIT: oj jag trodde det var mig du citerade.men du kan svara ändo.
Citera
2022-03-08, 18:14
Medlem
Citat:
Jag har varit tydlig och transparent med vad jag menar. Om du inte accepterar det boeende som tilldelas dig så går det att muta sig till något annat.

Medans du påstår att "alla" betalar för sina bostäder.
Ena sekunden menar du att ingen har pengar och att alla svälter, i samma andetag så har alla helt plötsligt ofantligt med pengar och kan köpa lägenheter vart de vill. Det är inte så det funkar.
Jo det är exakt så det funkar. Eliten, som motsvarar Rysslands oligarker, har pengar. Hög Songbunstatus= mycket pengar.
Citera
2022-03-08, 18:17
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Jo det exakt så det funkar. Eliten, som motsvarar Rysslands oligarker, har pengar. Hög Songbunstatus= mycket pengar.
Jag visste att du skulle komma dragandes med eliiiten. Nu 50 000 nya i eliiiten bara i huvudstaden. Verkar som eliiiten bara blir fler och fler. Eller menar du att eliiiten samlar på sig alla lägenheter.
Hört om den växande medelklassen? Eller är det dom du kallar eliten nu också.

EDIT: så alla köper bostäder med pengar de inte har, du är lite snurrig nu.
Ett tag höll du på och påstod att precis alla utanför Pyongyang bodde i träskjul. Vi vet ju båda hur den diskussionen gick. Väntar forfarande på källor.
Senast redigerad av Giant Squid 2022-03-08 kl. 18:22.
Citera
2022-03-08, 18:22
Medlem
Citat:
Berätta själv. Har du någon fallstudie eller statistikundersökning att luta dig tillbaka på?

EDIT: oj jag trodde det var mig du citerade.men du kan svara ändo.
Jag godtar ursäkten, ditt svar på den frågan var ju verkligen mumbojumbo. Läste du verkligen mitt inlägg? Du behöver inte svara.
Jag avvaktar ett icke mumbojumbosvar från den som vet.
Citera
2022-03-08, 19:14
Medlem
Citat:
Jag visste att du skulle komma dragandes med eliiiten. Nu 50 000 nya i eliiiten bara i huvudstaden. Verkar som eliiiten bara blir fler och fler. Eller menar du att eliiiten samlar på sig alla lägenheter.
Hört om den växande medelklassen? Eller är det dom du kallar eliten nu också.

EDIT: så alla köper bostäder med pengar de inte har, du är lite snurrig nu.
Ett tag höll du på och påstod att precis alla utanför Pyongyang bodde i träskjul. Vi vet ju båda hur den diskussionen gick. Väntar forfarande på källor.
Vi kan börja här:
Hur många procent av befolkningen är är 50.000 invånare ?
Hur många procent av invånarna i Nordkorea betraktas som elit, d.v.s hur många har hög Songbunstatus? Hur många har råd att muta?
Redovisa gärna dina resultat i ungefärliga siffror. (Det räcker nog med divisionen av lägenheter med antalet invånare)

Som du säker känner till finns de flesta av de med hög Songbunstatus i Pyongyangområdet, det är där de med hög militärgrad finns, det är de som har gjort sig mycket rika på befolkningens bekostnad (med Kimfamiljens goda minne, de höga militärerna är ju i sin tur mutade av Kimfamiljen) och därmed har råd att muta
Tänk på att Nordkorea är världens mest korrumperade land, eller nästan i alla fall.

Som slutkläm repeterar jag:

Nyckeln till din förståelse är den procentuella delen av nyproducerade lägenheter i Pyongyang i förhållande till befolkningen.
Senast redigerad av Arccosinus 2022-03-08 kl. 19:22. Anledning: Staf fel sär skrivning och en massa annat elände
Citera
2022-03-08, 20:07
Medlem
Citat:
OK, jag backar på det, en gång i tiden fanns det skog i Nordkorea men mycket av den har blivit skövlad.

Jag menade stenskjul.
Den enorma skogsskövlingen berodde på att regimen var och är oförmögna att distribuera elektricitet.
Invånarna i stenskjulen var tvungna att hugga ner nästan all skog för att få ved till värme och matlagning. Fortfarande är det få som har elektricitet så skövlingen fortsätter.

Det är ett av skälen till att vi har sett de enorma jordskreden som begravt många byar, broar och vägar vid oväder och det är en anledningarna till att vi kan kan se att Kim gör stor sak av att plantera träd

Jag ber om ursäkt för mitt påstående om träskjulen.

Åter till mutsammhället
Citera
2022-03-08, 20:18
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Vi kan börja här:
Hur många procent av befolkningen är är 50.000 invånare ?
Hur många procent av invånarna i Nordkorea betraktas som elit, d.v.s hur många har hög Songbunstatus? Hur många har råd att muta?
Redovisa gärna dina resultat i ungefärliga siffror. (Det räcker nog med divisionen av lägenheter med antalet invånare)

Som du säker känner till finns de flesta av de med hög Songbunstatus i Pyongyangområdet, det är där de med hög militärgrad finns, det är de som har gjort sig mycket rika på befolkningens bekostnad (med Kimfamiljens goda minne, de höga militärerna är ju i sin tur mutade av Kimfamiljen) och därmed har råd att muta
Tänk på att Nordkorea är världens mest korrumperade land, eller nästan i alla fall.

Som slutkläm repeterar jag:

Nyckeln till din förståelse är den procentuella delen av nyproducerade lägenheter i Pyongyang i förhållande till befolkningen.
Det är du som kommer med påståenden att alla Nordkoreaner köper sina bostäder eller träskjul eller stenskjul. Det är du som ska bekräfta dina egna påståenden.
Du tror verkligen på fullt allvar att Pyongyang enbart består utav militärer nu?
Ingen har ju pengar i Nordkorea, vad betalar de mutorna med då,? (Dina ord)
Har du någongång funderat på varför man har byggt så mycket i landet och varför man har delat ut bostäder till sin befolkning?

Längre tillbaks i tråden så har vi ju redan gått igenom material gällande boende på landet, säkert ett par gånger nu. Du backade inte upp någonting då, ska du börja med det nu för att göra dina inlägg mer citeringsvänliga?
Senast redigerad av Giant Squid 2022-03-08 kl. 20:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in