Citat:
Ursprungligen postat av
Psilosopher
Jag har inga synpunkter på parbildning under udda omständigheter, sånt händer hela tiden, man möts och ljuv musik uppstår. Lajf. Reagerar dock på det utstuderade i att vilja fylla sitt hem med kvinnor och barn under frenetiskt godhetsflaggande om det är en partner han eftersöker primärt. Skumt, sa Bull.
Håller med till fullo. Har absolut inte problem med att han är intresserad av att kanske dejta en kvinna från Ukraina. Däremot att han saknar resurser och tigger pengar på Facebook, hänger ut dem där liksom är med i radio och SVT och ursprungligen främst ville hämta barn. Där kan jag tycka att en medmänsklig reaktion är fullt normalt. Många människor, och män däribland har hjälpt barn och ungdomar genom hela mänsklighetens historia. Så att åka för att man vill hämta barn man har anknytning till, eller rädda barn och förs till landet. Absolut. Däremot inte utan att lämna dem till myndigheterna eller meddela dem om att man ämnar komma med flyktingar.
Krigsbarn har inte mindre rätt än andra till att leva under skyddet av myndigheterna. Det är även med dem bästa intentionerna jämfört med att jag skulle åka ner som ofrivilligt barnlös och bara ta ett barn. Vem som helst begriper att så kan det inte gå till.
Sedan skiftar han från barn till kvinnor med barn. Och trots att han inte verkar ha fullt utrymme och helt saknar ekonomiska resurser ska han fylla hemmet med dem.
Det känns som om folk anser honom (medvetet) jämförbar med människor som gömt undan flyktingar eller förföljda grupper från att arresteras. Dessa barn och kvinnor lever absolut inte under risk att skickas tillbaka in i Ukraina. Inte heller är vi Gestapo. De har inte begått något brott och de har rätt att få hjälp av Sverige och EU precis som andra flyktingar fått genom ersättning, boende, asyl etc. Och icke-svenska barn är inte mindre värda med mindre rätt till skydd från människor av sämre intentioner. Det första man gör är att ringa myndigheterna och meddela att det behövs ordnas med möten etc. De ska exempelvis ha skolplatser (förskoleplatser när det gäller mindre barn) osv.
Krig tar inte bort lagar och regler.