2022-03-08, 12:56
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
*Bränslepriserna
*Elpriserna
*Börskollapsen
*Skyhög inflation

Om inflationen leder till höjda räntor och nedgång på bostadsmarknaden tror jag att Svensson tar bort sina Ukraina-flaggor på facebook.
Ska vi gå helt i konkurs för ett land som ingen svensk EGENTLIGEN bryr sig om?
Jag säger NEJ!
Låt Putin avsluta sitt lilla krig så allt återgår till det normala.
Diesel 26.72 på Ingo. Då tröttnar dom nog?
Citera
2022-03-08, 12:59
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Som sagt Expo är ingen källa det är en PR byrå som finns tack vare juden Aschberg och hans hantlangare ett svenskt stasiregister över folk som har lite avvikande åsikter om hur landet sköts. Expo är en skam för ett öppet land som Sverige.
Det här var nog så nära sanningen man kan komma på Flashback.
Citera
2022-03-08, 13:01
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Skulle Sverige vara självförsörjande på livsmedel skulle priserna vara mycket högre idag. Anledningen att vi inte är självförsörjande är ju att konsumenten väljer billigare importmat. Prioritera svenska livsmedel när ni handlar så kommer jordbruken att blomstra och växa.

Ja priserna skulle säkert vara något högre. Alltså för att då kunna behålla ett jordbruk krävs någon form av subventioner/stöd. Ett sådant stöd kan ses som en ren försäkringspremie. Visst kostar den lite att ha, men om oturen är framme som är man glad att man hade den. Jordbruket är inte som vilken företags bransch som helst.

Själv köper jag oftast svenskt, därför att kvaliteten rent generellt brukar vara lite högre en vissa länders produkter som är billigare.
Citera
2022-03-08, 14:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Ja, jag delar tyvärr din dystopiska syn. Det är just nu mer troligt att det slutar så. Ragnarök och ett hål i marken. Någon sa att tredje världskriget utkämpas med kärnvapen, och det fjärde med pinnar. Jag hoppas jag har fel.

Var Einstein som sa det.
Citera
2022-03-08, 14:28
Medlem
-benito-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, stackars, stackars svenskar, för de har ju haft det så knapert innan... Nyrenoverade villor, gigantiska utedeck, nya kök vart tionde år, pool, tre bilar på varje villauppfart, utlandssemestrar till destinationer på andra sidan jordklotet varje år. Jag lider med dem...

Ja för så har alla svenskar det. Verkligen.
Citera
2022-03-08, 14:31
Medlem
De största vinnarna är de som är +30 går på bidrag och sitter i mammas källare och spelar.
Citera
2022-03-08, 14:35
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-
Ja för så har alla svenskar det. Verkligen.
Ja, de flesta verkar ha det väldigt bra. Nya bilar, "alla" har Iphone (eller motsvarande), åker utomlands på semester, nya el-cyklar, nya kök, nya badrum etc. Här där jag bor är trottoaren alltid full med säckar med avfall från någon som renoverat sitt fullt fungerande kök eller badrum.

Men visst, sen finns det en mindre grupp på kanske 10-20 % som har det lite sämre: fattigpensionärer, sjuka, långtidsarbetslösa. Då är det bättre att rikta insatser till dem, än att strössla ut bidrag och sänkta skatter till de som redan har det så bra som jag beskrev.
Senast redigerad av Karman 2022-03-08 kl. 14:37.
Citera
2022-03-08, 14:45
Medlem
Väst kommer givetvis inte acceptera någon marionettregering i Ukraina. De kommer inte heller att acceptera ett ryskt Krim eller några utbrytarrepubliker. Tills Ryssland har gett upp allt detta kommer sanktionerna att bestå.
Citera
2022-03-08, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Alla drabbas lika de betalar samma priser. Att några har mindre pengar är ju deras eget fel de är lata och jobbar för lite. dumdumdumme jävel.

Jaha. Du är efterbliven. Har man ingen bil betalar man ingen bensin. Har man inga fonder kan de inte tappa i värde.
Tror jag lämnar dig med det så får du försöka förstå.
Citera
2022-03-08, 15:53
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, de flesta verkar ha det väldigt bra. Nya bilar, "alla" har Iphone (eller motsvarande), åker utomlands på semester, nya el-cyklar, nya kök, nya badrum etc. Här där jag bor är trottoaren alltid full med säckar med avfall från någon som renoverat sitt fullt fungerande kök eller badrum.

Men visst, sen finns det en mindre grupp på kanske 10-20 % som har det lite sämre: fattigpensionärer, sjuka, långtidsarbetslösa. Då är det bättre att rikta insatser till dem, än att strössla ut bidrag och sänkta skatter till de som redan har det så bra som jag beskrev.

Många med fina bilar har det på grund av lån som de inte amorterar. Och så bränner de allt de tjänar på det du skriver ovan. Höjda räntor skulle slå hårt, men Ingves omhuldar alla med stora lån samtidigt som han skiter i småspararna när deras pengar rasar i värde. Man kan på något sätt förstå den som sätter sprätt på pengarna i stället för att se dom sjunka ihop på ett bankkonto.
Citera
2022-03-08, 16:00
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Många med fina bilar har det på grund av lån som de inte amorterar. Och så bränner de allt de tjänar på det du skriver ovan. Höjda räntor skulle slå hårt, men Ingves omhuldar alla med stora lån samtidigt som han skiter i småspararna när deras pengar rasar i värde. Man kan på något sätt förstå den som sätter sprätt på pengarna i stället för att se dom sjunka ihop på ett bankkonto.
Ja, klart många lånar. Men många familjer har ju 50-80 kkr per månad att bränna och ur mitt perspektiv är det en himla massa pengar. Förstår knappt hur man kan ha sådana inkomster och ändå behöva låna.
Citera
2022-03-08, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Väst kommer givetvis inte acceptera någon marionettregering i Ukraina. De kommer inte heller att acceptera ett ryskt Krim eller några utbrytarrepubliker. Tills Ryssland har gett upp allt detta kommer sanktionerna att bestå.
Så Europeiska medborgare ska straffas för våra ledare ogillar vad Ryssland gör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in