Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
Ja men blahblah reduktionsplikt.
Ni låter en stat diktera hela marknaden, äga resurserna. Det betyder att staten dikterar er vardag. Och ni är upptagna med att rösta för att mamma och pappa ska stjäla sandlåde-kollegans spade och ge den till er. Frid och fröjd så länge mamma och pappa tar andras leksaker och ger dem till er, men sen kommer mamma och pappa med en reduktionsplikt som drabbar dig, eller skatt på sprit som gör att du måste ge dina pengar till nykteristen bredvid, eller så tar mamma och pappa alla dina leksaker och säljer dem på ebay för att de vuxna ska ut och ha kul på stureplan.
Eller så startar mamma och pappa krig med Ryssland eftersom de letar en självförverkliggande identitet, och de själva har en bunker att gömma sig i. Det finns en massa olika nivåer sånt här kan spela ut och ni har röstat för att ha exakt noll att säga till om. Oavsett om det handlar om en reduktionsplikt eller ett krig eller 100% skatt på arbete (ett lönetak för att straffbeskatta singelhushåll) blir det liksom fel tillfälle att fråga vad som hände, och det är rätt åt alla det drabbar om de spelat med i den här sandlådan.
Poängen med fastighettskatten är hur extremt självklar den är för alla som inte vill sitta i den där sandlådan. Det blir alltså ett extremt enkelt nedslag för att pedagogiskt visa hur extremt meningslösa alla detaljfrågor blir när man behandlar de fundamentala frågorna som ett barn.
Jag kör el och har elen gratis några meter från porten, och bor dessutom inte i det område (söder) som drabbats av den extremt underdimensionerade försörjningen. Om jag ville delta i den där sandlådan skulle jag hålla tyst och låtsas som att det regnar.
Alltså, pengarna du använde som kontant insats för din Tesla, om du hade investerat den summan på börsen för 5 år sedan och köpt en begagnad diesel bil istället så hade du tjänat mycket pengar idag. Det är rätt pinsamt att du låtsas som att alla som köpt EV tidigare har tjänat stora summor på det, snarare tvärtom då de behövde större kontant insats. Undantagen är företagare som leasar på sitt företag men de flesta är ju trots allt privatpersoner som köper bil.