2022-03-08, 10:07
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Åh fy helvete. Trodde du skojade men det är på löpet i Aftonbladet.

Har det någonsin stigit såhär snabbt på veckor, dagar?

Antagligen inte, men å andra sidan; har det någonsin varit fullskaligt krig i Europa?
2022-03-08, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
1,50 kr upp på dieseln idag igen... Nu 26,97 kr per liter.
HVO100 höjs med lika mycket... Nu 31,02 kr per liter.
Bensinen höjs med 95 öre... Nu 22,99 kr per liter.

När kommer den stora konkursvågen svepande bland landets åkerier och bönder...

Nej, de åkerier i min hemstad anställer fler chaufförer för fullt i skrivande stund, pandemin har gjort svenskarna rikare än någonsin och fler köper saker över nätet, vilket kräver chaufförer som fraktar varorna. Visst, åkeri ägarna kanske tjänar 200k före skatt per månad istället för 300k som tidigare när priserna var lägre, bu hu.
2022-03-08, 10:09
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Vi landar säkert på 60-70% ökning av priset på ett år. Det är en orimlig takt.

Det som krävs är en möjlighet för människor att ställa om. Det hinner man inte med på så här kort tid.
Medlem
2n00b4Us avatar
Jag är lite smått orolig över att priserna inte kommer gå ner till de gamla nivåerna igen efter kriget.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Antagligen inte, men å andra sidan; har det någonsin varit fullskaligt krig i Europa?

Om du inte kan svara på detta själv är jag imponerad av din förmåga att sova dig igenom historielektioner
2022-03-08, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Ingen kommer klaga, lönerna har ökat mer än bränslepriserna. Idag tjänar en osnuten 18 årig IT support snubbe 38-45k före skatt vilket är helt galet. För att inte tala om lastbilschaufförer som tjänar >50k med lite OB. De enda som klagar är några få pensionärer i Bränsleupproret på FB.

Vad dillar du om egentligen? Medianlönen i Sverige ligger på 33k brutto.
2022-03-08, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Vad dillar du om egentligen? Medianlönen i Sverige ligger på 33k brutto.

Alla syriska flyktingar och somalier drar ner medianen, alla som har ett "vanligt" svensson jobb tjänar mer än så. Det är därför vi ser väldigt få klaga på priserna, bara pensionärer eller studenter i princip. Ingen i min bekantskapskrets har slutat köra bil eller klagar på nuvarande priserna.
2022-03-08, 10:19
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
HAHAHA!!! Mycket bra! Dieseln måste kosta minst 30 kr/liter! Detta skrev jag igår btw. Gick snabbare än vad jag trodde.

Rätt åt alla nollor som köper moderna dieselbilar!

Fast det spelar nog ingen roll med tanke på vad många familjer har i sammanräknad inkomst.
Själv hade jag 2.450.000 kr i deklarerad inkomst för 2021. Plus ungefär 40.000 kr svart varje månad.
Värre för dom stackarna som tjänar under 20.000 kr per månad vitt... Som typ taxichaufförer...

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Och alla tomtar som bosätter sig 10 mil från jobbet och tror det är hållbart i längden.

Känner en tjomme som bor i Sandsbro utanför Växjö men jobbar på kärnkraftverket i Oskarshamn.
Hans fru jobbar i Alvesta... Så det kvittar liksom vart dom flyttar.
Ibland kanske man inte har ett val var man ska bo om man vill ha jobbet kvar.
2022-03-08, 10:21
Medlem
Citat:
Alla syriska flyktingar och somalier drar ner medianen, alla som har ett "vanligt" svensson jobb tjänar mer än så. Det är därför vi ser väldigt få klaga på priserna, bara pensionärer eller studenter i princip. Ingen i min bekantskapskrets har slutat köra bil eller klagar på nuvarande priserna.

Median är inte samma sak som medellön.
2022-03-08, 10:21
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:

Du har uppenbarligen ingen aning om vad median innebär. Måttet är till för att sålla ut de bäst/sämst betalda.

Sverige har 20% utrikes födda så medianen på 32,4K är med stor sannolikhet en Svensson.
2022-03-08, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Du har uppenbarligen ingen aning om vad median innebär. Måttet är till för att sålla ut de bäst/sämst betalda.

Sverige har 20% utrikes födda så medianen på 32,4K är med stor sannolikhet en Svensson.

Väldigt lätt att komma över 32k, t.om de på COOP kommer över det med OB idag. Och även om man "bara" tjänar 32k så har man råd med dagens priser, bara prioritera rätt.

Därmed sagt är jag emot skatter på allt bränsle, men trots det är svenskarna betydligt rikare än greker eller kineser och har råd med dagens priser.
2022-03-08, 10:26
Medlem
Råoljepriset är ju en trigger givetvis men i grunden beror det på regeringen med miljöpartiet i spetsen..reduktionsplikt och skatt och en fullständigt vansinnig energipolitik. Sedan kommer detta med kostnaden för all invandring som borde få ett totalstopp NU.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in