2022-03-07, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag tror inte det är kriget som är hans stora problem, utan sanktionerna som håller på att knäcka den ryska ekonomin. Hundratusentals ryssar har blivit arbetslösa under de senaste dagarna när fabriker hastigt stängts. Rubelns värde håller på att kollapsa och Putin vet att han inte har många dagar på sig innan han har folkets vrede över sig. Han behöver vinna kriget i Ukraina snabbt för att visa en win. Eller hitta en uppgörelse som gör att han får behålla ansiktet samtidigt som sanktionerna lättar.

Helt korrekt, Rysslands kreditvärdighet just nu är CCC- vilket tyder på att landet är på väg mot "konkurs", (ja länder kan tekniskt inte gå i konkurs men kreditvärdering kommer bli det). De kommer inte att kunna låna pengar för de kommer inte kunna betala tillbaka. T ex har Vit Ryssland, Etiopien och Sri Lanka högre kreditvärdighet. Lite olja och gas pengar kommer inte rädda Ryssland. Sedan sjunker BNP som en sten. Ryssland är ekonomiskt dödsdömt.
Citera
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Är det ryska eller ukrainska grejor ? Måste ju va flygattack eller drönare ?

Rysk före detta utrustning... Det är ukrainare som går runt och kollar in förödelsen.

Ja, det är en otroligt förödelse, hela området ser brandbombat ut.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja, jag tror att Ryssarna (Putin) vill försöka komma ur det här nu. Kriget börjar kosta mer än det smakar.
Putin är pressad. Som någon skrev här tidigare: När han nu hotar med att stänga av gasen i Nord Stream 1 så spelar han ut sitt sista kort (om man räknar bort anfall med kärnvapen).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards
Han ville säkert inte berätta att sanktionerna smärtar.

Idioten sade i något tal att de STÄRKER landet
Citera
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Alla kan väl ha fel på några timmar.

Eller veckor
Citera
2022-03-07, 22:52
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Känner ni hur stämningarna i tråden har svängt helt plötsligt? Ett tag var Ukraina dödsdömt. Dom var på knä.

Men något har hänt. Nästan så man blir religiös.

Det är ett mirakel.

Svårt att beskriva dessa känslor.

Men sanktionerna måste bli ännu hårdare så att Putin avlägsnas från makten och ja heter han nu Shougu eller Shougi....Som i tjuren Ferdinand "Han skall vi ha".... .....

Enligt uppgifter i CNN har ledarna i USA, Tyskland, Frankrike och något mer land idag haft videosamtal gällande sanktionerna och ett utökande/planläggning för olja och gasförsörjning.
Citera
2022-03-07, 22:53
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Jag inser att jag är på foliehattsterritorium nu men kan det vara så att tyska politiker fått en fin present i att de av säkerhetspolitiska skäl kan återstarta kärnkraften nu? Någon som vet hur den inhemska opinionen står kring den frågan? Eftersom de idiotiska besluten togs av numera pensionerade Merkel tänker jag att det iaf inte borde vara så mycket prestige i frågan.
Att vi åter kan satsa på kärnkraft är kanske det enda positiva för EU som kommer ur den här trista soppan.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tactile
Helt korrekt, Rysslands kreditvärdighet just nu är CCC- vilket tyder på att landet är på väg mot "konkurs", (ja länder kan tekniskt inte gå i konkurs men kreditvärdering kommer bli det). De kommer inte att kunna låna pengar för de kommer inte kunna betala tillbaka. T ex har Vit Ryssland, Etiopien och Sri Lanka högre kreditvärdighet. Lite olja och gas pengar kommer inte rädda Ryssland. Sedan sjunker BNP som en sten.
Då är det bara att hoppas att Ukraina kan hålla ut ytterligare någon eller några veckor. Nu bör alla runt Putin ha insett att detta behöver sluta med en kula i Putins skalle. Dessvärre har han nog insett det själv också, så han är nog svår att komma åt.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Samtidigt kan de inte mobilersa allt de har. De behöver trupper kvar för försvar, annars öppet mål för någon som attackerar.

Nej naturligtvis inte. Om de ska sätta in mer trupp på marken måste de antingen mobilisera eller få trupp från andra länder.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Narrativet ändrats ser jag. För några dagar sen borde Zelensky ge upp eftersom den var en hopplös kamp, nu borde han ge upp eftersom Ryssland redan tagit så mycket stryk att de inte längre är ett hot, undrar varför han bör ge upp nästa vecka.

Du får gärna titta min posthistorik. Jag är absolut inget ryss-troll. Vad Ryssland gjort är fruktansvärt och helt förkastligt.

Men i detta nu gäller det att spara så många liv som möjligt. Det är lätt att sitta på forum i Sverige och skrika att Ukraina aldrig ska ge sig. Lidande är enormt just nu.

Jag tror Ukraina har mycket att vinna på att vänta med förhandlingar. Ryssland är under stark tidspress. Det finns dock en risk att Ryssland, i ren desperation, tar till ännu värre vapen.

Skulle också vilja påstå att extremt mycket av Ukrainas framgång just nu hänger på att Zelensky är vid liv och syns i media. Får Ryssarna tag i honom så försämras Ukrainas position avsevärt.

Jag tror vi ser lite av ett chicken race just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Putin är pressad. Som någon skrev här tidigare: När han nu hotar med att stänga av gasen i Nord Stream 1 så spelar han ut sitt sista kort (om man räknar bort anfall med kärnvapen).
Ja, precis.

Jag hoppas han avstår kärnvapnen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Putin säger själv att Ryssland inte kan jämföras med ett samlat Nato. Så dum är han ju inte, men tycker inte nato eller eu längre är vad dem var. Lite av en exklusivare klubb tidigare, nu är största delen av de slaviska länderna med i båda.

Putler har haft all möjlighet att skapa något bra men totalt misslyckats. Det är något av en tragiskt historiebeskrivning men den är iaf sann.

Den dumme jävelen såg t.o.m. till att bli utesluten från judoförbund och fråntagen sitt svarta bälte. Nog för att det va uppenbart köpta positioner, men ändå.

Nu kommer ryssar svält@, ryska barn leva i något som liknar DDR osv.. historien kommer inte vara varsam med Putler och hans släktingar bör nog reda ut läget snart för dom kommer vara lovligt byte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in