2022-03-07, 22:42
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Ser ut att vara vita streck dragna på fordonen så borde vara ryssar.

Men har dom en sån där linje dragen, så borde de ju vara omringade utav anti air?

Jaa, jag är väldigt okunnig gällande detta men några annan i tråden sa att det rör sig om raketartelleri
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Rätt små krav Ryssland ställer för att dra sig ur Ukraina. I relation till allt vad sagt och gjort!
Ingen ockupation, ingen ryskvänliga regering, ingen utrensning av ”nazister”.
Erkänna Krim som ryskt. Det har dom skitit i förut.

Har dom börjat ångra sig och vill bara dra sig ur?

Hoppas nästan att Ukraina inte släpper dom så lätt. Men jag sitter ju inte i ett skyddsrum utan vatten och el.

Jag tänkte faktiskt samma som dig. Det är absolut helt idiotiska(!) krav, men "Putin-mässigt" sett så kändes det nästan som han ville ge ngt som det kanske fanns möjlighet att dom gav med sig på, så han får kliva ur som en "segrare". Kanske börjar masshatet och motståndet från omvärlden att kännas lite besvärande för dåren.
Eller så är det bara önsketänkande.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Visst, men det är ju därför han kommer att fortsätta. Du skriver som om det är något fel på att vara högrest och att inte ge sig. Och så tillskriver du honom egenskaper som du tydligen inte verkar så eftersträvansvärda.

Vad gör det för skillnad? Tror du att det kommer att bli som du vill om du önskar det riktigt, riktigt mycket - och dessutom skriver om det på Flashback.
Jag tycker att din kommentar är jättejättekonstig. Du menar att jag diskuterar Rysslands invasion av Ukraina för att jag tror att jag kan ändra på utfallet?
Citera
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag tror Putin anföll Ukraina för sent. Om 5 år kommer det vara ännu mer dödfött än nu.

Hur tänker du att Ryssarna ska kunna återuppbygga sin förmåga på bara ett par år?

Tror du inte att dom fått en rejäl näsknäppare när det gäller sin militära förmåga.

Narrativet ändrats ser jag. För några dagar sen borde Zelensky ge upp eftersom den var en hopplös kamp, nu borde han ge upp eftersom Ryssland redan tagit så mycket stryk att de inte längre är ett hot, undrar varför han bör ge upp nästa vecka.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Det är nog ett short game, inte long game.

Europa kommer betala en hög pris i några månader medans Ryssland kommer svälta, möjligtvis i decennier.

Främsta experten på gas i Norge:

https://www.rystadenergy.com/newsevents/news/press-releases/note-from-the-ceo-russia-invades-ukraine-whats-at-stake-for-global-energy-markets/

Tyskland stänger ner sina sista tre kärnkraft verk om tre månader.

Kommer vara helt omöjligt för Tyskarna att kapa gasen om dom samtidigt skall göra en Greta och Elektrifiera hela samhället.

Eller skall dom köpa smutsig fracking gas från Alaska. Som är 10 ggr dyrare än ren gas från Ryssland.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Å andra sidan är Ryssland närvaro i Ukraina helt ohållbart ekonomiskt för Ryssland. Snart måste Ryssland dra sig ur. Och det är inte bara det ekonomiska, utan Ryssland lär få rejäla problem inrikes också om de fortsätter med detta idiotiska krig. Inbördeskrig såg jag som osannolikt förut, men om deras ekonomi kollapsar så är det verkligen inte uteslutet, eller om någon nära Putin hugger honom i ryggen till slut. Jag förväntar mig inte att Putin kommer avsluta det, men jag tvivlar starkt på att alla runt om honom är lika verklighetsfrånvända.

Ja, men det kommer ta månader för sanktionerna att bita ordentligt. Städerna kommer vara grushögar i maj.
Citera
Medlem
Citat:
Frågan är om man vill ha en militärkupp i Ryssland just nu.

Just nu eller om en vecka?

Uppenbarligen är Kreml mottaglig för en omsvängning iaf.
Citera
2022-03-07, 22:43
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Har svårt att se hur det kan bli värre än vad det är nu?

Dels finns risken att Putin ersätts av någon som är ännu rötnare än han är.

Dels finns även risken för att det utbryter ett inbördeskrig i Ryssland då. Det vore inte så trevligt att se det utspela sig i en kärnvapenmakt bestående av otaliga folknationer och mindre skurkstater av varierande grad som dessutom redan är helt nedlusad med vapen. Föreställ dig att ha ett gigantiskt mellanöstern till granne där olika faktioner sliter i alla pipelines och vapensystem som den ryska federationen lämnat efter sig.
Citera
2022-03-07, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det är klart att Putin vill ta över allt han kan men det är samtidigt smärtsamt uppenbart att han inte kan ta nånting så som han trodde.

Det enda som hindrar någon från att ta över Ryssland är väl de rostiga kärnvapen som Putin förfogar över? Zombie-armen lär ju inte skrämma ett samlat NATO tex.

Alla vet att Ryssland är skräp, det har det alltid varit, en masse cannon fodder förändrar inget??

Putin säger själv att Ryssland inte kan jämföras med ett samlat Nato. Så dum är han ju inte, men tycker inte nato eller eu längre är vad dem var. Lite av en exklusivare klubb tidigare, nu är största delen av de slaviska länderna med i båda.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Det är nog ett short game, inte long game.

Europa kommer betala en hög pris i några månader medans Ryssland kommer svälta, möjligtvis i decennier.

Främsta experten på gas i Norge:

https://www.rystadenergy.com/newsevents/news/press-releases/note-from-the-ceo-russia-invades-ukraine-whats-at-stake-for-global-energy-markets/

Rystad vet vad de pratar om vanligtvis. Då finns det en chans att strypa den ryska gasen alltså.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Har svårt att se hur det skulle kunna bli värre än vad det är just nu? Visst det kan bli värre, men sannolikheten är mycket större att en ny regering vill avsluta dumheterna så fort som möjligt. Varför annars kuppa bort Putin?

Vet inte om du minns när det var stridsvagnar utan för palatset i Moskva. Men världen var rätt skitnödig då.
Citera
2022-03-07, 22:45
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Jag tror Putin anföll Ukraina för sent. Om 5 år kommer det vara ännu mer dödfött än nu.

Hur tänker du att Ryssarna ska kunna återuppbygga sin förmåga på bara ett par år?

Tror du inte att dom fått en rejäl näsknäppare när det gäller sin militära förmåga.
Jag förstår det som att de "bara" har satt in en tredjedel av sin militära kapacitet i invasionen av Ukraina. De kan nog mobilisera en ny invasionsstyrka på några månader, men då se till att ha en lite snajdigare taktik som gör att de inte åker på stordäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in