Citat:
Ursprungligen postat av
Hor-Ulla
Haha du är rolig du. Jag ser att 2 andra har skickat länkar till dig, läs vad som står där. Du har fel så sluta anklaga mig för att ljuga kioskmongo.
https://www.quora.com/Could-Putin-launch-nuclear-missiles-by-himself
Om Vladimir Putin gick från djupet och beslutade sig för att ensidigt inleda ett kärnvapenangrepp mot USA, skulle han kunna göra det? Har ryssarna något system på plats för att förhindra en instabil person från att starta WW3?
Nej, det kunde han inte och ja, ryssarna har ett system på plats för att förhindra detta. Så här fungerar det:
Det ryska kärnvapenuppskjutningskontrollsystemet kallas "Kazbek", det består av tre "atomportföljer", kodnamnet "Cheget". En portfölj vardera till presidentens, försvarsministerns och generalstabschefens förfogande. Plus att det finns reservportföljer som inte är i drift just nu - reservdelar osv.
Portföljerna låses och bärs runt av operatörens kommunikationsansvariga.
Hela det kazbekiska systemet är normalt i "viloläge" - du kan trycka på knapparna hur mycket du vill, ingenting kommer att hända. Systemet aktiveras endast vid ett kärnvapenangrepp mot Ryssland. Det initiala meddelandet om ett kärnvapenangrepp kommer från systemet för tidig varning, varningen kommer först till en kommandoplats för Nuclear Missile Forces (RVSN). Om den skötande generalen bekräftar varningen går kazbeken live. Det är värt att notera att själva systemet för tidig varning är ganska säkert, men inte helt - 1995 aktiverades det kazbekiska systemet efter en uppskjutning av en meteorologisk missil nära Norge, eftersom dess bana liknade en Trident-missil. Det var den enda aktiveringen av Kazbek i historien (bortsett från övningar).
När Kazbek är live, kan uppskjutningskoderna matas in och överföras till RVSN-kommandoposten för att beställa uppskjutningen. RVSN:s kommandopost behöver dock ta emot signaler från två portföljer för att kunna avfyra missilerna. Så ingen person kan ensidigt beordra lanseringen - det måste finnas minst två order av tre personer som har denna rätt (presidenten, försvarsministern och chefen för generalstab).
Så om, säg, herr Putin plötsligt hade känt en oemotståndlig lust att radera Amerika från denna planets ansikte, skulle han behöva vänta på något som skulle se ut som en kärnvapenattack mot Ryssland. Hittills har detta hänt en gång, men bara en gång på 30 år som systemet har varit i drift.
Då skulle han behöva få nycklarna och portföljen från operatören. Jag antar att det är tillräckligt att inte skumma om munnen och att kunna ge en sammanhängande order.
Nästa steg är svårare - han måste få nycklarna och portföljen från antingen generalstaben eller försvarsministeriet. Det skulle nog bli väldigt svårt. Detta måste också göras i tidsfönstret innan det tidiga varningssystemet och RVSN-kommandoposten avbryter varningsstatusen, eftersom detta skulle få Kazbek att sova igen.
Jag skulle säga att oavsiktlig lansering inte är möjlig.
För att ge en uppskjutningsorder utan alla tjusiga leksaker, måste han personligen ta försvarsministern och/eller generalstabschefen med sig till RVSN:s ledningspost i Solnechnogorsk där de manuellt skulle skriva in koderna. Och beordra sedan operatörerna att starta. Koderna LÅSAR bara LÅS upp avfyringen, de avfyrar inte missilerna automatiskt.
Min ursäkt Ulla jag tittade på Swebbtv där en idiot sade att Putin får lov att skjuta iväg dom på egen hand, men nu lärde jag mig nåt nytt.