2022-03-07, 21:41
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Du sade att Putin ej får trycka av utan att andra lägger sig i, glömmer du bort vad du skriver eller?
Helvete Ulla skärp dig.

Haha du är rolig du. Jag ser att 2 andra har skickat länkar till dig, läs vad som står där. Du har fel så sluta anklaga mig för att ljuga kioskmongo.
Citera
2022-03-07, 21:41
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindunken
Nu hoppas vi på att vi får se dem in action, hade varit trevligt.
Varför tog det så lång tid? De skickades över en vecka sedan.
Citera
2022-03-07, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
https://www.youtube.com/watch?v=2o3Rph8DcUY

De lägger sig själva på marken för att demonstrera. Originalet är ovanför.

Bra tack, föredömligt!
Citera
2022-03-07, 21:42
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Eftersom Putin omöjligen kan backa ur detta krig som en vinnare, det är helt omöjligt.

Ukraina kommer heller aldrig acceptera dom löjliga villkoren som Ryssland ställer som krav för fred. Jag tror därför att kriget kommer dra ur på tiden. Tid som inte Putin har.

Allt eftersom så kommer alla sanktioner märkas av för alla vanliga Ryssar. Redan nu så är styrräntan på 20%. Ryssar med lån ligger nog en aning sömnlösa. Man höjde för att försvara värdet på Rubeln. Men det kommer inte hjälpa, Rubeln kommer fortsätta sjunka.

Det som då händer är att inflationen kommer skena och hyllorna i affärerna kommer gapa tomma. Precis som på den gamla goda tiden.

Centralbanken är sanktionerad. Valutareserven på nästan 600 miljoner dollar är låst. Dom 7 banker som kommer bli frånkopplad från swift den 12 mars kommer med stor sannolikhet gå i konkurs. Folk kommer vilja få ut sina pengar men bankerna har inte pengar till alla, och centralbanken kan inte stötta dom på normalt vis, så man får antingen acceptera att dom går i kk eller trycka nya friska rubler. Båda alternativen är lika dåliga.

Det kommer bli massarbetslöshet och en flaska vodka kommer kosta en skottkärra med pengar.

Då tror jag den vanlige ryssen fått nog och Putin kommer bli avsatt. Det kan också gå ännu snabbare om det blir en pallatskupp. Det knorras nog bland många högt uppsatta ryska militärer i Ryssland som tycker Putte skämt ut den ryska björnen.
Jag håller med dig till fullo. Den gemene ryssen kommer inom få veckor vara fullständigt rasande på Putler.
Men det kommer inte att vara lätt att ta död på honom och han är inte dum. Han fattar att det finns ett stort intresse av att ta kol på honom. Även hans medarbetare som ska möta honom behöver garanterat passera flera metalldetektorer. Titta på hur han möter sina egna kollegor – så sitter en man som är orolig för att få en kniv i ryggen av sina egna: https://s.yimg.com/ny/api/res/1.2/T3cSRnRp6IOhtMPOcEdmFQ--/YXBwaWQ9aGlnaGxhbmRlcjt3PTY0MA--/https://s.yimg.com/os/creatr-uploaded-images/2022-02/417de5d0-98c2-11ec-bf3f-aa47d35384f3

Betänk att Hitler utsattes för flera misslyckade mordförsök för 80 år sedan. Om man inte kunde ta kål på Hitler då så kommer det inte vara lättare att ta livet av Putler nu.
Citera
2022-03-07, 21:43
Medlem
goseigens avatar
Citat:
...

Då tror jag den vanlige ryssen fått nog och Putin kommer bli avsatt. Det kan också gå ännu snabbare om det blir en pallatskupp. Det knorras nog bland många högt uppsatta ryska militärer i Ryssland som tycker Putte skämt ut den ryska björnen.

Med utvecklingen som den är, är det där vi är nu.

Putin slåss för sin överlevnad.

Det är det som gör situationen så farlig.

Förhoppningsvis kan de få bort honom utan att det blir några bomber.
Citera
2022-03-07, 21:44
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Och jag det motsatta fast jag skulle då istället ha tagit atombomberna från amerikanarna över Japan istället.
Fast atombomberna bröt inte riktigt motståndsviljan. Det var ju militärer i generalstaben som försökte sig på en kupp när de fick höra talas om förhandlingarna.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ky%C5%ABj%C5%8D_incident
Senast redigerad av Herostratos 2022-03-07 kl. 21:47.
Citera
2022-03-07, 21:44
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Är beredd att hålla med här, förmodligen talar de unga ryska männen sanning.

Att man inte fick fråga var de skulle.
Att mobilförbud var ett faktum
Militär övning.
Att de inte visste vart de skulle.

Full proppad med rysk propaganda att man utför fredliga övningar.
Inga soldater som är tillfångatagna verkar ha mobil, bara 7 år gammla matrester i en first aid låda.

Det här med matrester är ju inte så kul om det nu är så. De övriga punkterna är det väl ingenting att invända emot. De är soldater. Tror du alla inom militären känner till operationen i detalj, taktik och strategi? Man vet vad man har för uppgift och den ska man sköta. Inte sitta och skicka SMS medan man kör pansarvagn. Jag vet inte exakt hur det ser ut i Ryssland, men det är inte omöjligt att man gör militärtjänst i flera år. Om det är övning på hemmaplan eller om man ska ut och hota grannar, det får man liksom ta som det kommer. Det är andra som bestämmer sådant. Militärmaktens övningar fungerar ju även de som avskräckning, både inom och utom landets gränser.

Allt som militären gör har med att skydda befolkningen, vilket betyder att man gärna klär sina handlingar i tal om fred. Hur ska man annars motivera sin existens? Att man är ute och dödar och rövar i PR-syfte?

Fattar du ingenting?
Citera
2022-03-07, 21:45
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Nej inte rättfärdiga, men säg mig ärligt, var du lika het på FB under Irak kriget och bannade USA och England för att dom ljög ihop historier för att starta krig, Libyen samma sak?

Jugoslavien, var du lika på då? eller du kanske vara var nyfödd då!

Nej långt ifrån lika het på, även om Balkankriget var otroligt nära mig på många sätt.
Jag var absolut inte nyfödd då.
Dödssiffrorna under Irakkriget är omtvistade. Många aktörer på plats där i olika omgångar, och uppgifter går isär.
Likaså Balkankriget - Många aktörer.
USA har varit väldigt ivriga på att deltaga i konflikter. Många civila döda på landets samvete.

Men detta är ett invasionskrig där allra redan en utredningen av internationella brottmålsdomstolen inletts.
Citera
2022-03-07, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det låter som om du tror på sagor. Kunde amerikaner på ett enkelt sätt slippa tjänstgöring i Vietnam? Vad skulle du gjort som fader till din tonårsson om du var ryss då?
Ja de kunde undgå om gick in i nationalgardet eller kustbevakningen, studerade, flyttade utomlands, uppgav homosexuella tendenser, spelade galen inför kommitten som bedömde värnpliktiga m.m. Det gick, men krävde viss insats. Både Biden och Trump uppgav hälsoskäl för att slippa och de slapp. Bush Jr var i flygförsvaret i USA. Sedan om ovan kan bedömas som enkelt.... Ted Nugent åt bara wienerkorvar och öl samt sket i byxorna och intog crystal meth inför sin bedömning. Han klarade sig.
Citera
2022-03-07, 21:47
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Inga vapen transporter till Ukraina genom Ungerns mark.

https://www.politico.eu/article/hungary-foreign-minister-peter-szijjarto-weapon-transit-ukraine/amp/

Putins stjärtgosse Orbàn vill inte stöta sig med varken EU eller Ryssland.

Men det är val om en månad. Mycket pekar på att det blir en seger för oppositionen, mycket tack vare Putin.
Citera
2022-03-07, 21:48
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Haha du är rolig du. Jag ser att 2 andra har skickat länkar till dig, läs vad som står där. Du har fel så sluta anklaga mig för att ljuga kioskmongo.

https://www.quora.com/Could-Putin-launch-nuclear-missiles-by-himself

Om Vladimir Putin gick från djupet och beslutade sig för att ensidigt inleda ett kärnvapenangrepp mot USA, skulle han kunna göra det? Har ryssarna något system på plats för att förhindra en instabil person från att starta WW3?
Nej, det kunde han inte och ja, ryssarna har ett system på plats för att förhindra detta. Så här fungerar det:

Det ryska kärnvapenuppskjutningskontrollsystemet kallas "Kazbek", det består av tre "atomportföljer", kodnamnet "Cheget". En portfölj vardera till presidentens, försvarsministerns och generalstabschefens förfogande. Plus att det finns reservportföljer som inte är i drift just nu - reservdelar osv.

Portföljerna låses och bärs runt av operatörens kommunikationsansvariga.

Hela det kazbekiska systemet är normalt i "viloläge" - du kan trycka på knapparna hur mycket du vill, ingenting kommer att hända. Systemet aktiveras endast vid ett kärnvapenangrepp mot Ryssland. Det initiala meddelandet om ett kärnvapenangrepp kommer från systemet för tidig varning, varningen kommer först till en kommandoplats för Nuclear Missile Forces (RVSN). Om den skötande generalen bekräftar varningen går kazbeken live. Det är värt att notera att själva systemet för tidig varning är ganska säkert, men inte helt - 1995 aktiverades det kazbekiska systemet efter en uppskjutning av en meteorologisk missil nära Norge, eftersom dess bana liknade en Trident-missil. Det var den enda aktiveringen av Kazbek i historien (bortsett från övningar).

När Kazbek är live, kan uppskjutningskoderna matas in och överföras till RVSN-kommandoposten för att beställa uppskjutningen. RVSN:s kommandopost behöver dock ta emot signaler från två portföljer för att kunna avfyra missilerna. Så ingen person kan ensidigt beordra lanseringen - det måste finnas minst två order av tre personer som har denna rätt (presidenten, försvarsministern och chefen för generalstab).

Så om, säg, herr Putin plötsligt hade känt en oemotståndlig lust att radera Amerika från denna planets ansikte, skulle han behöva vänta på något som skulle se ut som en kärnvapenattack mot Ryssland. Hittills har detta hänt en gång, men bara en gång på 30 år som systemet har varit i drift.

Då skulle han behöva få nycklarna och portföljen från operatören. Jag antar att det är tillräckligt att inte skumma om munnen och att kunna ge en sammanhängande order.

Nästa steg är svårare - han måste få nycklarna och portföljen från antingen generalstaben eller försvarsministeriet. Det skulle nog bli väldigt svårt. Detta måste också göras i tidsfönstret innan det tidiga varningssystemet och RVSN-kommandoposten avbryter varningsstatusen, eftersom detta skulle få Kazbek att sova igen.

Jag skulle säga att oavsiktlig lansering inte är möjlig.

För att ge en uppskjutningsorder utan alla tjusiga leksaker, måste han personligen ta försvarsministern och/eller generalstabschefen med sig till RVSN:s ledningspost i Solnechnogorsk där de manuellt skulle skriva in koderna. Och beordra sedan operatörerna att starta. Koderna LÅSAR bara LÅS upp avfyringen, de avfyrar inte missilerna automatiskt.

Min ursäkt Ulla jag tittade på Swebbtv där en idiot sade att Putin får lov att skjuta iväg dom på egen hand, men nu lärde jag mig nåt nytt.
Citera
2022-03-07, 21:48
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Var det de enda du hitta som kunde rättfärdiga något av de som postades?

Finns det bekräftelse på att det spelas baklänges tar jag gärna del av detta och modifierar mitt inlägg och tar bort länken.

Vänd på den själv och se. Det är en desarmering och personen bär desarmeringsutrustning.

Klickade bara på den och den med ett ryskt plan som skjuter ner ett ukrainskt. Kan säkert stämma, även om det är konstigt att klippet börjar redan på marken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in