2022-03-07, 21:25
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Ändå har Ryssland bara lyckats ha ihjäl några hundratal civila hittills. Medan USA lyckades med 200,000 i Irak. De har ungefär lika stor befolkning till att börja med.

Men det är ju Ryssland som utför folkmord och USA försökte rädda världen.

200,000 civila under spannet av 9år snittar 430 om dagen.

Nu pratar vi om 12 dagar i Ukraina, inget annat.
Ska ett folkmord rättfärdiga ett annat? Vad är du för en slags djävla idiot?
Citera
2022-03-07, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
https://twitter.com/Gerjon_/status/1500923660915380224/photo/1

Ukrainas väpnade styrkor uppger att de har skjutit ned två ryska stridsflyg, klockan 20.30 och 21.10, nära Kiev, rapporterar nyhetsförmedlaren Liveuamap på Twitter.

Tack!!! Det låter trovärdigt. Fantastiskt bra att kunna skjuta ned inkräktarnas flyg i mörker. Ukrainas styrkor skall ha stort beröm.

Oj vilka bakslag det är nu för Ryssland. Tillbaka till stenåldern.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Många har redan stuckit till Finland har jag läst. Antagligen folk mer släktingar där, but still.

Ryssland är döende. Helt isolerad och blockerade från allt. Inte ens kvalspelet till VM i fotboll får de lira.

Via Finland..

Tåget Helsinfors-Moskva är enda rutten som går västeröver..
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ja, hade jag varit en god välinformerad ryss (det finns faktiskt sådana) och far till tonårsson, så skulle jag göra allt i min makt för att min son aldrig ska behöva göra sin värnplikt i Ryssland. Rena självmordet när man ser vad som pågår nu. Pojkar kommer hem från "befrielse/avnazifieringsoperationen" som krymplingar eller i likkistor (och inte ens det då Putin vägrar låta dem återvända).

Det låter som om du tror på sagor. Kunde amerikaner på ett enkelt sätt slippa tjänstgöring i Vietnam? Vad skulle du gjort som fader till din tonårsson om du var ryss då?
Citera
2022-03-07, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Ahaa Okej... Du är född i en lada OCH trög.
Jaså, blev det inget mer än så. Skriv lite mer utförligt om trådämnet till oss som är tröga. Kanske lite historia från västra Ukraina från 1945-50 och varför dom hatar ryssar där i väster. Kanske du kan förklara för oss konceptet med belägringar och krig? Möjligen hur krig går till utan att en enda civil död. Varför Rysslands krig här är värre än USA:s krig i Afganistan och Irak?

Kom igen nu och var inte blyg, bidra till något vettigt i tråden du som är så smart.
Citera
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Britterna och amerikanerna var också riktigt bra på det där 1944 och 1945. What about that?
Det bröt inte motståndsviljan. Trupper på marken gjorde det även om en del av bombningarna slog ut viktig infrastruktur. Attacker på civila mål eldade bara på tyskarna.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Måste vara ett helvete för ryssarna om de inte har en här stor nog att täcka upp allt.

Ukrainare kan lasta en Toyota full och kanske slinka igenom på en mindre väg, och så blir det ett nytt eldöverfall.

Och säkert finns det vapengömmor sedan tidigare.

Hade jag varit ryss hade jag försökt ge upp så fort jag bara kunde.
Det är garanterat ett helvete, och jag kan lätt tänka mig att många unga ryska soldater sjappar så snart de får chansen. Jag tror att Ukraina har det lättare i terrängen på hemmaplan, MEN ryssarna är förbannat många på vissa frontavsnitt. Det blir en hård jävla strid på kniven, fult och blodigt, och det riskerar hålla på länge. Varken Putin eller Zelensky verkar speciellt intresserad av att bara ge med sig — vad gör man då? Kräver att Ryssland upphör med sin aggression mot Ukraina? Vem motar ut dem?
Citera
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nu pratar vi om 12 dagar i Ukraina, inget annat.
Ska ett folkmord rättfärdiga ett annat? Vad är du för en slags djävla idiot?

Jag rättfärdigar inte att civila dör, men finner det roligt att folk använder olika måttstockar beroende på vem som står på hat-listan denna vecka.

Civila dör i krig, vilket är varför jag inte ville ha krig ifrån början då jag vet att Ukraina inte har en chans, de dör i onödan. Det är ju dina gelikar som hetsar för detta av någon anledning. Varför vet jag inte, det är ju inte era liv ni spelar med.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Via Finland..

Tåget Helsinfors-Moskva är enda rutten som går västeröver..

Det gäller att ha ett giltigt pass också.
Citera
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Jag tycker mig se många uppdateringar om utslagna eller tillfångatagna ryska lastbilar med förnödenheter nu, det sticker ut mer än tidigare. Kylan är på ingång och det verkar som att ryssarna inte riktigt orkar hålla uppe samma breda offensiv längre, det är väl därför de ser ut att samla sig till att göra ett nytt försök mot Kiev nu.

Om ukrainarna både lyckas hålla emot i Kiev och dessutom fortsätter att slå ut leveranser av förnödenheter så får man nog ställa sig frågan hur mycket längre ryssarna kommer att mäkta med detta. Stridsförmågan måste ju vara på kraftig nedgång nu efter tolv dagar i fält utan vettig logistik.

Ukrainarna lär förstås vara riktigt jävla trötta de med som fått jonglera ett tolvdagars försvarskrig och en humanitär katastrof.

Ja, det går lite väl dåligt för ryssarna nu. Här är en annan konvoj som förintades i Luhansk-regionen idag (grafiskt innehåll):
https://liveuamap.com/en/2022/7-march-russian-army-column-ambushed-in-luhansk-region

Sen sköts ytterligare en SU-30 ner utanför Popasna.

Det är naturligtvis hemskt för den Ukrainska civilbefolkningen såsom ryssarna håller på, men rent militärt har Ukraina hamnat i en guldsits. Man har gerillakrigets fördel, stridsmoralens fördel, känner att man har råg i ryggen. Dessutom strömmar det in både vapen och frivilliga soldater.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej. Den användes av spanjorerna under inbördeskriget och Japanerna 1939 mot ryssarna. Finnarna använde det sen under vinterkriget och namnet kommer där i från. Troligen användes den redan under WWI.
Deg är ju just kopplingen till namnet som är det intressanta i sammanhanget. Annars är det ju bara en brandbomb.
Citera
2022-03-07, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Ge mig en källa på det du säger är sant så ger jag dig en källa tillbaka.
Jag har redan kommenterat det men de flesta hatare här vägrar att själv leta information som dom inte vill se.

Orkar du klicka på länken, annars säg till så ska jag översätta texten åt dig tom
https://en.wikipedia.org/wiki/Vasily_Arkhipov
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in