2022-03-07, 20:54
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.guld
Jag såg bilder i början av invasionen där de grävde värn i centrala delar av städerna. 🙂

Vi vet ju att soldaterna bara hänger i dessa värn. För det är ju så strider i urban miljö brukar gå till.
Citera
2022-03-07, 20:55
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Men alltså... Att man medvetet bombar civila mål är fastställt bortom allt rimligt tvivel. Dessutom, och detta är viktigast av allt: Ryssland ska inte kriga i Ukraina till att börja med. Alls.

Du bör läsa historia och politik. Det funkar inte med "de ska inte, dom ska inte".

Hade det varit så enkelt hade det inte varit krig.

Helt klart är det oavsett helt åt helvete att Putin valde att gå vägen till militärkonflikt. Krig är aldrig bra, det är bara vanliga människor som drabbas.

Det jag inte accepterar är fake news, totalt vriden vinkling, helt absurda påståenden utan källhänvisning eller bekräftelse. Jag accepterar heller inte att USA är skuldfria, det är dom aldrig.

Fattas bara att de skickar stridsflyg från NATO nu vilket de kommer göra och alla dårar kommer bli glada.

Förödelsen kommer bli enorm och krig kommer utbyta på fler fronter. Ett krig man själva provocerat fram.

Sen kommer USA in med sina styrkor som de goda och räddar dagen, precis som vanligt.

Det är tröttsamt och så enkelt att se om man bara orkar sätta sig in i det hela djupt.

Många saknar ju tyvärr kunskap i politik och historia. Har man bara kunskap i det ena och inte andra blir det ännu värre.

Vi får se hur det utvecklas. Jag tror tyvärr det bara kommer eskalerar och vi alla kommer förlora.
Citera
2022-03-07, 20:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Det är helt efterblivet stt tro att Ukraina skulle kunna svänga ihop ett kärnvapen i smyg. Skulle de ens börja skulle omvärlden införa sanktioner som de mot Iran och Nordkorea.
Kan Nordkorea göra det så kan Ukraina det som inte ens är utsatta för sanktioner utan tvärtom.

Med allt material och kunskap sedan Sovjettiden tror jag att de hade tagit dem någon månad. Så svårt är det inte rent tekniskt. Det är inte där svårigheterna ligger. Framförallt är det tillgången på klyvbart material och säkerhetsåtgärder vid monteringen som är de avgörande faktorerna. Båda dessa tror jag Ukraina tyvärr löser ganska enkelt.
Citera
2022-03-07, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Putins homosexuella soldater avslöjar militära hemligheter på Grindr.

Vad tror vi Putler tycker om det? Borde ryssarna byta ut "V" mot en regnbåge på sin stridsvagnar?

British spies use gay dating app Grindr and other social networking sites to track Vladimir Putin's soldiers

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10582229/British-spies-use-gay-dating-app-Grindr-track-Vladimir-Putins-soldiers.html

Ärligt talat, inte det minsta förvånad.

Förklarar även varför pro-ryssar i den här tråden också beter sig som dom gör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Detta kan du inte veta, du spekulerar bara och gissar...

Till skillnad från dig då?

Det är iaf rätt uppenbart att du inte förstår vad som sker. Du trodde tidigare i tråden inte att sanktionerna skulle förändra något i Ryssland.
Nu har man ställt in betalningarna, infört ransonering och berövats från i princip all systemviktiga materiel som man behöver.

Den ryska centralbanken står lamslagen och kommer bara periodvis kunna göra nåt annat än att höja räntan och pyttsa ut det sista av utländsk valuta och guld man har.

Alla utom du förstår att Ryssland är i nivå med valfri failed state.

Förklara nu istället hur guldmyntfot ska göra att Putin tar över världen din jävla tomte
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Tack för de vinklade artiklarna, särskilt den från CNN (som är så trovärdiga)
ögonvittneskildring som dessutom fångas på kamera....

Citat:
De sjuka är att ni nazister och krigshetsare aldrig kan komma med något reellt. Det har postats här, flera gånger, riktiga videos från kriget som målar upp en annan bild, särskilt det som hänt i Mariupol.

det ovan är ju från mariupol. har du något motsvarande med judekrigshetsarnazister (dvs film+ögonvittneskildring?)

Citat:
Där har ukrainska soldater mördat och bränt civila och hindrat de från att lämna. Det är inte ett eller 2 ögonvittnen där på plats utan hundrstals. Men de skiter ni i. Vidriga as.

Nä han länkade ju precis det.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Tvinga motståndaren att ge sig. Tyskarna lyckades med det när de bombade Rotterdam 1940. Putler när han bombade Tjetjenien 1999.
Britterna och amerikanerna var också riktigt bra på det där 1944 och 1945. What about that?
Citera
2022-03-07, 20:58
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag tycker att vi ser en öppning i Putins lista på krav som ska vara uppnådda för att han ska dra tillbaka sin invasionshär.
Han släpper kravet på att avnazifiera Ukraina (som var en av förevändningarna för att invadara) och han släpper dessutom kravet på att avmilitarisera Ukraina (som var en annan förevändning).

Jag tror att han fattar att Ukraina inte kan gå med på listan ändå som den är nu, men det ser ut som en seriös ansats till att försöka kunna dra sig tillbaka med värdighet.

Tror nog att Putin kommer att försöka sig på en sista kraftansamling. Något att ta med sig till förhandlingsbordet..

Säg.., en bättre förberedd offensiv på ett begränsat avsnitt. Om några veckor när förstärkningar lär vara på plats.., säg tex söderöver.., man avskär helt och hållet Ukraina mot svarta havet. Något att ge tillbaka för Krim och utbrytarrepublikerna..

Tror inte detta är över ännu.
Senast redigerad av Snapcount 2022-03-07 kl. 21:00.
Citera
2022-03-07, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Vi vet ju att soldaterna bara hänger i dessa värn. För det är ju så strider i urban miljö brukar gå till.

Nä, Ryssland vet hur SIB fungerar, grusa ned allt.
Citera
2022-03-07, 20:59
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Du bör läsa historia och politik. Det funkar inte med "de ska inte, dom ska inte".

Hade det varit så enkelt hade det inte varit krig.

Helt klart är det oavsett helt åt helvete att Putin valde att gå vägen till militärkonflikt. Krig är aldrig bra, det är bara vanliga människor som drabbas.

Det jag inte accepterar är fake news, totalt vriden vinkling, helt absurda påståenden utan källhänvisning eller bekräftelse. Jag accepterar heller inte att USA är skuldfria, det är dom aldrig.

Fattas bara att de skickar stridsflyg från NATO nu vilket de kommer göra och alla dårar kommer bli glada.

Förödelsen kommer bli enorm och krig kommer utbyta på fler fronter. Ett krig man själva provocerat fram.

Sen kommer USA in med sina styrkor som de goda och räddar dagen, precis som vanligt.

Det är tröttsamt och så enkelt att se om man bara orkar sätta sig in i det hela djupt.

Många saknar ju tyvärr kunskap i politik och historia. Har man bara kunskap i det ena och inte andra blir det ännu värre.

Vi får se hur det utvecklas. Jag tror tyvärr det bara kommer eskalerar och vi alla kommer förlora.
Tänka sig att jag har examina inom båda dessa områden.

Jag pratar inte om de strategiska, säkerhetspolitiska eller geopolitiska argumenten bakom hur Ryssland resonerar. Jag pratar om att deras agerande är oförsvarbart och att försöka få flyktingar att fly till landet som bombar sönder deras hem är bortom cyniskt. Ukraina har dessutom inte gjort någonting för att provocera fram en fullskalig invasion.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Du menar till skillnad ifrån alla "genier" som alltid skickas i krig?

Nej, hurså?

Docktypiskt för Ryssland att skicka ängsliga barn som kanonmat.

Trodde Ryssland var ett högt stående supermakt, det brukar ju bla du och dina putinist-vänner vilja påskina?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Det gör man uppenbarligen inte. Uppenbarligen gör man det ändå.
Kanske det men kan man vara helt säker på att det inte är Ukrainanska militären som skjuter "fel" för det är ju dom som tjänar på det hela propagandamässigt. Vad jag vill säga här är att man sak ta allt med en stor nypa salt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in