2022-03-07, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Ryssland kan som ekonomi jämföras med Italien eller Spanien. Det enorma korruptionsproblemet och generella inställningen till lag och ordning gör det ännu mindre attraktivt som partner - finns flera exempel på företag som har försökt lansera sig på den ryska marknaden men har misslyckats då man inte "förstod kulturen".

Dollarns framtid som världsvaluta är förvisso inte utan slut, men Ryssland har ingenting med det att göra. Om något så skulle de själva förlora på det, om nu detta krig inte hade hänt. Med läget som är nu så ser Rysslands ekonomiska framtid väldigt mörk ut, oavsett vad Kina väljer att göra.

Och ingenting har med fiat- eller guldmyntfot att göra.
Jag vet och jag skrev ju det. Tilläggas att Ryssland har lite mer naturtillgångar än Italien och Spanien vilka Kina nu kan exploatera. Vad tror du händer då Moskvabörsen öppnar, blir det köpfest för Kineser och tårar för västerländska investerare?
Citera
Medlem
Min tanke också
Det är väldigt tyst om Ukrainas flygvapen
Kunde bara från Jerusalem post (som tar båda sidorna till skillnad från Afton skitet)

Enligt då ryska versionen
Maj.-Gen. Igor Konashenkov “Practically all combat-ready aircraft of the Kiev regime have been destroyed,"

Sen får man tro vad man vill om den saken....men som sagt det är väldig tyst i Sverige om just UA flygvapnets framgångar eller har jag missat ngt?

Sen har Putin enl Jerusalempost satt en lista som betraktas "unfriendly"

The countries, international organizations and territories considered "unfriendly" include: "Australia, Albania, Andorra, United Kingdom, including Jersey, Anguilla, British Virgin Islands, Gibraltar, the member states of the European Union, Iceland, Canada, Liechtenstein, Micronesia, Monaco, New Zealand, Norway, Republic of Korea, San Marino, North Macedonia, Singapore, USA, Taiwan, Ukraine, Montenegro, Switzerland, Japan."

Russia lists Taiwan as being part of China.

Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Jo ryssarna har gjort stora förluster helt klart.. Men undrar hur stora förluster som Ukrainas armé gjort?
Ibland när man läser här kan man tro att Ukrainas armé består av soldater som inte kan dö och fordon som inte kan sprängas. Jag stödjer absolut Ukrainas kamp men jag kan tänka mig att även dom fått ta mycket stryk.
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Var har du Ukrainska flaggan som avatar när du uppenbarligen inte förstår hur Ukraina är befolkat? Du verkar inte ens veta var någonstans i Europa det ligger och till vilka länder det gränsar. Till vilket land tycker du att invånarna i Mariupol skulle ha flytt till? Huvudsakligen rysktalande om inte ryssar t.o.m.

Vad svamlar du om? Har kvinnor och barn försvarsplikt i Ukraina?

Det skulle kunna fly enligt iden om "korridor", dvs genom någonting annat. Klart det finns rysktalande i Ukraina, och de gör också motstånd mot Putin om du missat det.

Vad talar du om? Putins bomber dödar civila, och du vill att de ska fly till Ryssland?
Citera
2022-03-07, 19:26
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Vad kan ha hänt med konvojen? Några goda idéer?

För var dag som går blir det än mer svårt att föreställa sig att dessa soldater bara sitter här och väntar på order, utan att röra sig en meter.

Det är något med denna konvoj som känns väldigt märkligt. Som en rysk hägring.
Citera
2022-03-07, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Militärplan?

https://www.flightradar24.com/RRR7223/2b0d76a1

Ser ut som signalspaning med tanke på rörelsen
Citera
2022-03-07, 19:27
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
Så syrien som är bombat till grus och vars ekonomi är helt borta utan irans pengar. iran med samma sanktioner som ryssmongolien kommer få, kommer leda oss in till en gyllene period för dessa skitländer du vurmar om?

Det skall tiden utvisa...Under tiden kan vi ägnas oss åt ukrainas sönderfall...
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimst
Kanadickerna har skickat ett gäng svenska granatgevär redan. Skulle inte förvåna mig ifall vi skickar med några i nästa vända, om kriget fortsätter.
https://ottawacitizen.com/news/national/defence-watch/canada-to-provide-anti-tank-weapons-to-ukraine

100 st med 2000 ammo. En bra början!
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
Helt sjukt att två män har hela jordens liv vilande på sina axlar
Knappast Zelenskyj. Han har ingen annan makt än makten att försvara sitt land så gott han kan.
Putin däremot har potential att trycka på kärnvapenknappen. Men det skulle knappast utradera mänskligt liv på jorden. Men han skulle orsaka otroligt mycket skada och död, innan alla andra kärnvapenmakterna hämnas och utraderar hela Ryssland och varenda ryss.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Varför använder inte ryssarna drönare? Varför går de inte in och tar gränsen mellan Polen och Ukraina och stoppar vapenleveranserna? Känns som ryssarna gör detta halvhjärtat. Flotten kan väl likt i Iwo Jima bomba kuststäderna sönder och samman?
Dom vill inte ha civila offer gissar jag, landet ska fungera efter kriget också
Citera
2022-03-07, 19:28
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Jag kommer i alla fall ha mat till skillnad mot dig. Har inte mamsen berättat om köerna förr i tiden? Hon kanske är för ung? Hon och jag kanske träffats på Nightflight?

Touché.

Kul att se att fler här hängde på Nightflight då det begav sig.

Affärrer i ryssland på 90-talet var verkligen speciellt.

Det känns lite konstigt att för andra gången i sitt liv bevittna rysslands fullständiga kollaps.

Samtidigt förstår man ju varför de som inte var med sist inte ser vad som händer nu.
Citera
2022-03-07, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag vet och jag skrev ju det. Tilläggas att Ryssland har lite mer naturtillgångar än Italien och Spanien vilka Kina nu kan exploatera. Vad tror du händer då Moskvabörsen öppnar, blir det köpfest för Kineser och tårar för västerländska investerare?

Jag skulle tro att de kommer ha speciella regler för utländska investerare. Jag skulle förvänta mig köpläge för Kina och andra investerare som inte omfattas av sanktionerna, men ser samtidigt risken att vissa industrier nationaliseras som ganska stor.

För den genomsnittlige ryssen är det illa.
Citera
2022-03-07, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Har du hört talas om Wagnergruppen? Eller de här lajvarna i Bundeswehr som firade Hitlers födelsedag?

Det finns idioter överallt. Men frågan återstår:

Vem är den större idioten - idioten, eller idioten som invaderar Ukraina, misslyckas, och får sin ekonomi att kollapsa till den grad att börsen håller stängt i en vecka av rädsla för vad som händer när den öppnar?
Wagner är legoknektar. Ledaren är nazze, gruppen i sig är inte strukturerad kring nynazism och ultranationalism som Azov, som organiserar familjehelger för att indoktrinera sina barn och har andra nynazzestärkande samlingar. NMR är scouter jämfört med Azov.
Ryssland är förresten inte EU och vill inte bli EU, till skillnad ifrån Ukraina.
Kollaps kallops. Dom repar sig nog. USA köper ju fortfarande olja av Ryssland. "Sanktioner".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in