2022-03-07, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guy86
Kreml sa igår att de bombat sönder ett lager i Zhytomyr som de påstod Ukraina gömt svenska pansarskott i, så jag antar det stämmer med tanke på dessa klipp. Rip 400+ miljoner kr isåfall
har sätt dem ute i soldaters händer redan så är tveksam på att alla skulle lagras på samma ställe sådär kanske några hundra. sen kostar dem dryga 10 000kr styck inte några 400 000 000 miljoner utan 50 miljoner om nu alla mot all förmodlan sprängts.
Citera
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
varsågod Alseno
ett nöje att informera Er, så din ton här förbättras ....

håll dig till reglerna bara...och bemöt med respekt ...take care

Trodde Inte var Bolunds anhängare här utan personer som debatterar seriöst sin sak.

Jag är inte Puttes gäng, stödjer inte anfallet för fem öre men jag är kritisk till västs dubbelmoral som man får vara kritisk till, lika mkt som man kritiserar invandringspolitiken utan kalla rasist. Eller vad anser du?

Sen tror jag att jag talar för de flesta här, att man går inte på personangrepp utan det är en DEBATT forum.

Angående dubbelmoral så står sig ryssland ganska när väst där också.

Jag är så långt ifrån Bolunds anhängare man kan komma och har röstar på det parti som, enligt Bolund, står längst ifrån dom på politikskalan i Riksdagen.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Ja, det var acceptabelt på sin tid. Men det betyder ju inte att ryssarna vill ha mer av det med en mycket längre gräns dessutom.

Då är de ju bara vrånga. Men det spelar ingen roll. Den suveräna staten Ukraina ska kunna välja sina egna säkerhetslösningar.

Det hela är ironiskt. Om Ryssland hade valt demokrati och ekonomisk tillväxt hade de kunnat dominera området, fast fredligt. Landet har råvaror att bygga välstånd med. Hade de inte fuckat upp precis allt hade de varit en attraktiv samarbetspartner. Nu är det ingen som vill ha med skräpet att göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
idag började rubeln på 109 rubel per dollar (återhämtning sen igår), men nu ligger den på 150 rubel per dollar. Det är slut

Man har i princip ställt in betalningarna på sina statsobligationer iom att man numer bara erbjuder återbetalning i rubel, som ingen vill ha.

Ryssland kommer defaulta officiellt lite längre fram såklart, och efter grace period men alla inser att det är totalt kört nu om man inte lämnar Ukraina snabbare än blixten.
Citera
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Hej. Jag citerar vad jag skrivit förit:

Ska man gå in i detalj så kommer sanktionerna mot deras centralbank göra att man inte kan stötta sina inhemska banker på annat sätt än att trycka nya pengar. Trycka pengar=inflation. Deras valutareserv är också spärrad.

Redan nu är styrräntan 20%. Vad tror du ryssar med lån tycker om det?

Börsen är stängd. Det är sagt att den öppnas på onsdag. Vi får se hur ser får. Men när den väl öppnar kommer det bli finansiell panik.

Kort och gott, Putte har inte tiden på sin sida.
Kan det göra Ryssland farligare? Till den grad att dom använder kärnvapen mot oss?
Citera
2022-03-07, 17:12
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Skillnaden mellan oss är att jag är realist. Oddsen är emot Ukraina. Finns inget annat sätt förutom storkrig.

Nja, det går åt helvete för ryssland och har man hoppet kvar, som Ukraina har, så ska man inte ge sig vika för en imperialisst och mobbare. Då blir det bara värre och han kommer bara vilja ha mer.
Citera
2022-03-07, 17:13
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Kan det vara soldater som helt enkelt deserterat?

Jo så måste det vara, och man förstår desperationen och den låga moralen hos de Ryska styrkorna. Att helt sonika lämna ett vapensystem som kostar 150 miljoner kronor och promenera iväg, rätt extremt.

Och liknande scener ser vi ju från ryssarna över hela Ukraina.
Citera
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Här kommer mina spekulationer.
Den bästa deal Ukraina kan åstadkomma i detta är förmodligen,
- Leasa Krim eller Sevastopol till Ryssland på 100år.
- Dela oljeintäkterna som det spekulerats om.
- Erkänna republikerna som autonoma inom Ukraina, demilitariserade.

Tillfogar Ukraina Ryssland tillräckliga förluster måste dom dra sig tillbaka innan det blir extremt pinsamt. Försöker Ukraina ta tillbaka Krim med våld blir det kärnvapen.

Ryssland har tyvärr för sin egen del visat att deras militärmakt inte är att ta på allvar. Utgör inget som helst hot mot tex Finland. Vore det inte för NATO medlemskapet och kärnvapen så skulle Turkiet med lätthet blanda sig i och knipa både Krim och Kaukasus när dom ser svagheten.

Den bästa deal Ryssland kan få är ett jättestort Tjetjenien med total ödeläggelse, uppror och gerillakrig i 20 år. Sanktioner kommer det vara kvar oavsett, och Ryssland kommer få leva med inhemsk 90-tals teknologi för både militär och civilt. Vissa saker kan dom få från Kina men för högteknologi kommer det vara exportsanktioner från Kina, annars är det stopp på teknikdelning från väst till Kina. Se Nordkorea, jättebra vän med Kina men fortfarande kvar på 50-talet.
Gas och olja kommer alltid ha en marknad, köper inte vi så köper någon annan. Låt dom sälja till Kina så köper vi det som Kina skulle köpt. Det är en världsmarknad trots allt.

Ryssland måste avmilitariseras, men det löser dom just nu själva genom att parkera materialet i Ukrainas träskmarker.

Vad har vi för inhemskt ryska regioner som kan göra uppror när det blir förjävligt? Kaukasus känns givet.
Det som skrämmer mig mest är kärnvapen hotet dom kan använda. Gud förbjude.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ska hemmafruar gamlingar sjuka och barn försörja sig själva ?

Hemmafruarna tar hand om dig när du blir gammal.
Citera
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Hur länge till orkar dom?
Han ljuger. Tillfångatagna mongoler i Sumy

https://twitter.com/GirkinGirkin/status/1500752441066893316

https://twitter.com/GirkinGirkin/status/1500767389981589505
Citera
2022-03-07, 17:14
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fast det var ju verkligen inte det du påstod.

Att vi har problem med nazister tyder ju på att det finns ett avståndstagande, från båda sidor.

Men det var bara nåt du hävde ur dig alltså.
Hävde inte ur mig osanning dock nazister står hellre på USA och EU sida än Abdullas och Ivan Nikolics...
Det är ju i slutändan deras hem EU nazisternas alltså.
Citera
2022-03-07, 17:14
Medlem
Tillssons avatar
Ryssarnas Pantsirfordon verkar ha stora problem med den Ukrainska leran på vägarna eller om det är soppatorsk eller både och.

https://twitter.com/UAWeapons/status/1500836012712411138
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in