2022-03-07, 17:01
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeCostanza123
Om nu Putin vill fortsätta kriget, vad vill han få ut av det? Erövra hela Ukraina?

Om vi bortser ifrån HBTQ, som är Putins största fobi, ligger Nato som nummer två. Om Putin erövrar Ukraina så gränsar han till flertalet Nato-länder. Vill han det?

https://cornucopia.se/2022/02/breaking-ria-novosti-publicerade-av-misstag-en-segerartikel-finns-kvar-pa-internet-archive-malet-var -att-ta-over-hela-ukraina-landet-skulle-kapitulerat-pa-fredagen/

Där är en länk till ett segertal som av allt att döma rysk regimstyrd media av misstag lade ut några dagar efter invasionen. Av vad jag kunnat läsa mig till är det äkta. Där framgår rätt tydligt Putins mål med invasionen. Jag tror inte Putin är beredd att dra sig tillbaka förrän han fått en ledning i Ukraina som kan styras från Kreml, kosta vad det kosta vill. Hans krav på att Ukraina ska avmilitariseras och inte själva ska få avgöra vilken riktning deras land ska ta är så absurda att jag inte kan se någon annan slutsats än att han vill dra ut på detta till han lyckats tillsätta en Kreml-styrd ledning i Ukraina.
Citera
2022-03-07, 17:02
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
tror jag inte, tar en väldigt märklig väg om det är så. tror de använder sina få "långdistansrobotar" för mål i västra ukraina som är bortom deras marktrupper.

Jo, det börjar bli brottom, i dagsläget så har de problem att etablera sig i förorterna....

tror dock att det dröjer några dagar innan de gör en ett seriöst försök. förmodligen så väntar de på getskändarna och muhamedanerna från syrien.

tror inte ryssarna är så pigga på att köra huvudet i den stenen. frågan är dock om de kan hålla sina positiner utanför kiev länge till.
Hmm, ja det kan vara som du säger att missilen var på väg västerut för att slå till mot ukrainska förstärkningar på väg till Kiev bla. Men kan ryssarna verkligen vänta längre? Röda Armén verkar ju falla sönder och samman rakt framför världens ögon.
Citera
2022-03-07, 17:02
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Man kan dribbla på många sätt. Det finns säkert dom som tycker du bryr dig om Ukraina, vilket är fint. Men verkligheten är en annan. Ukraina är under rysk invasion, det är bara vända tillbaka och ta hand om sitt eget land istället för att fortsätta döda barn och bränna av zoo-butiker.
Vad du och jag tycker är mindre viktigt. Men vad tycker Ukraina och regeringen där. Inte hört ett ord om det ÄN. Nån som hört nått?
Citera
2022-03-07, 17:04
Avstängd
Kyrkbackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Varför lämnar bara ryssarna fullt fungerande krigsmateriel på detta sätt? Man ser ju hundratals bilder på övergivna dyra vapensystem, som ibland inte ens ser skadade ut.

En sådan här Pantsir-S1 kostar ca 150 miljoner kronor. Mycket pengar för fattiga Ryssland.
Ryssarna har inte skött underhållet. Däcken går sönder om de inte roteras för att klara tyngden då de står still. Kolla vad som hände med konvojen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Väldigt enkelt. För två år sedan bodde jag i Sverige och träffade många flyktingar från Donbass. Samtliga fick avslag och beslut om utvisning.

Oj, pålitlig källa! Vilka regioner var de som fick stanna från, då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
Tjetjener som slåss för Ukraina.

https://www.youtube.com/watch?v=qVdQ8WyupSU

razjebani rusko govna ( Jävla ryska skitar)

Mer tjetjener på väg till Ukraina för att smiska spinkiga västerlänningar.

https://twitter.com/200_zoka/status/1500861933104377860?t=qLBOjDAy26Toy3knR_sdMw&s=19

Tjetjener visar upp trofeer som dom snott av flyende Ukrainare.

"Dom har vapen men inga bollar"

https://twitter.com/200_zoka/status/1500766621090160640?t=FYMgCSy2tGRQDhy34mgs3w&s=19
Citera
2022-03-07, 17:05
Medlem
MikeHanlons avatar
idag började rubeln på 109 rubel per dollar (återhämtning sen igår), men nu ligger den på 150 rubel per dollar. Det är slut
Citera
Medlem
varsågod Alseno
ett nöje att informera Er, så din ton här förbättras ....

håll dig till reglerna bara...och bemöt med respekt ...take care

Trodde Inte var Bolunds anhängare här utan personer som debatterar seriöst sin sak.

Jag är inte Puttes gäng, stödjer inte anfallet för fem öre men jag är kritisk till västs dubbelmoral som man får vara kritisk till, lika mkt som man kritiserar invandringspolitiken utan kalla rasist. Eller vad anser du?

Sen tror jag att jag talar för de flesta här, att man går inte på personangrepp utan det är en DEBATT forum.

Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Om man ska vara petig, precis som du är nu, så har jag inte "öppnat käften" i den här diskussionen. Jag har bara skrivit och använt mig utav bokstäver i textform. Hade du varit normal och sett allt runtomkring dig på ett vanligt sett så hade du märkt det.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Zjytomyr enligt texten

https://www.google.com/maps/place/Zjytomyr,+Zjytomyrska,+Ukraina,+10000/@50.0811803,27.5781036,7.65z/data=!4m5!3m4!1s0x472c64a32bfa355d:0xf14ad2a3d9b9e 229!8m2!3d50.25465!4d28.6586669

Kreml sa igår att de bombat sönder ett lager i Zhytomyr som de påstod Ukraina gömt svenska pansarskott i, så jag antar det stämmer med tanke på dessa klipp. Rip 400+ miljoner kr isåfall
Citera
2022-03-07, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
The Kremlin has announced its demands for ending the war in Ukraine:
-Ukraine must change its constitution to guarantee it won't join any "blocs", i.e. NATO + EU.
-Must recognise Crimea as part of Russia.
-Must recognise the eastern separatist regions as independent.

Här kommer mina spekulationer.
Den bästa deal Ukraina kan åstadkomma i detta är förmodligen,
- Leasa Krim eller Sevastopol till Ryssland på 100år.
- Dela oljeintäkterna som det spekulerats om.
- Erkänna republikerna som autonoma inom Ukraina, demilitariserade.

Tillfogar Ukraina Ryssland tillräckliga förluster måste dom dra sig tillbaka innan det blir extremt pinsamt. Försöker Ukraina ta tillbaka Krim med våld blir det kärnvapen.

Ryssland har tyvärr för sin egen del visat att deras militärmakt inte är att ta på allvar. Utgör inget som helst hot mot tex Finland. Vore det inte för NATO medlemskapet och kärnvapen så skulle Turkiet med lätthet blanda sig i och knipa både Krim och Kaukasus när dom ser svagheten.

Den bästa deal Ryssland kan få är ett jättestort Tjetjenien med total ödeläggelse, uppror och gerillakrig i 20 år. Sanktioner kommer det vara kvar oavsett, och Ryssland kommer få leva med inhemsk 90-tals teknologi för både militär och civilt. Vissa saker kan dom få från Kina men för högteknologi kommer det vara exportsanktioner från Kina, annars är det stopp på teknikdelning från väst till Kina. Se Nordkorea, jättebra vän med Kina men fortfarande kvar på 50-talet.
Gas och olja kommer alltid ha en marknad, köper inte vi så köper någon annan. Låt dom sälja till Kina så köper vi det som Kina skulle köpt. Det är en världsmarknad trots allt.

Ryssland måste avmilitariseras, men det löser dom just nu själva genom att parkera materialet i Ukrainas träskmarker.

Vad har vi för inhemskt ryska regioner som kan göra uppror när det blir förjävligt? Kaukasus känns givet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men detta är inga bidragsparasiter. Dom saknar sugsnabel.
Ska hemmafruar gamlingar sjuka och barn försörja sig själva ?
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Hej Hor - Ulla hur klarar sig Iran fastän dom har sanktioner?
Varför skulle inte Ryssland kunna klara sig dom med?

Hej. Jag citerar vad jag skrivit förit:

Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Skulle det vara så att Putte tycker att sanktionerna är verkningslösa så skulle han väl inte kalla dom för en krigsförklaring.

Putin har själv sagt att alla ryssar som blir rik vill till väst. En av hans släktingar vart nyligen nekad att börja en prestigefylld skola i Schweiz.
Så det spelar liksom ingen roll om dom vänder sig mot öst, en ryss vill köra en BMW eller Mercedes, inte en kinesiskt bil.

Status är allt för en ryss och det får dom från väst, inte öst.

Putte har skitit i det blå skåpet och han och Ryssland kommer bli rövknullad till bankrutt av alla sanktioner.

Ska man gå in i detalj så kommer sanktionerna mot deras centralbank göra att man inte kan stötta sina inhemska banker på annat sätt än att trycka nya pengar. Trycka pengar=inflation. Deras valutareserv är också spärrad.

Redan nu är styrräntan 20%. Vad tror du ryssar med lån tycker om det?

Börsen är stängd. Det är sagt att den öppnas på onsdag. Vi får se hur ser får. Men när den väl öppnar kommer det bli finansiell panik.

Kort och gott, Putte har inte tiden på sin sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in