2022-03-07, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ytterligare en rysk hkp har skjutits ned utanför Kyiv verkar det som.

Bara det här dygnet.
- SU-34
- SU-24
- två st hkp

, https://mobile.twitter.com/aldin_ww/status/1496831295208439811

Tack för att du förser oss med goda nyheter varje dag.
Citera
2022-03-07, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeCostanza123
Hur ska man tolka att Ryssland kommer med en konkret kravlista? Planen kanske inte går som den ska och att han nu griper efter halmstrån i ren desperation för att inte bli tomhänt?
kravlistan är ju precis vad han kommer göra om han vinner kriget? ukraina ska bli en puptet state helt utan möjlighet till självförsvar.
Citera
2022-03-07, 15:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Nej kraven är inte rimliga.

Men det är väl inte så sannolikt att Ryssland bara lämnar tillbaka Donbass, Luhansk och Krim. Krim tror jag Ryssland aldrig kommer lämna tillbaka. Det blir nog svårt för Ukraina att gå med i NATO och EU om de kommer att ha områden som bedstrids och är konfliktzoner, såvida man inte gör ett undantag för Ukraina.
Finland gav upp sina landområden i Vinterkriget och gjorde inga anspråk på att ta tillbaka de när Sovjetunionens fall.
Men någonstans tror jag att hur och vad en eventuell fred kommer innefatta kommer bero på hur vad Väst också ser som rimligt, om det här kriget drar ut på tiden. Jag tror i prioncip att ungefär att Krim erkänns som rysk är ungefär där gränsen går som acceptabelt för väst. Men jag har såklart ingen aning.
Donetsk och Luhansk måste lämnas tillbaka, Krim är osäkrare.
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Nej men har svårt att se att han hade annat alternativ. Vad hade du gjort i stället?
Det är ju ett jävla tjat om putins gas och olja, han kunde väl ha jobbat med sanktioner som alla andra gör nu?

Det finns inget försvar för putin, hans soldater mördar civila och bombar sönder en demokrati.
Citera
Medlem
"Frige Barabass", ropade folkhopen. Nu väljer vi mellan Lavrov, Putin eller Macron.

Benåda Macron!!!
Citera
2022-03-07, 15:32
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Han kommer inte kräva mer land. Som till exempel Oblasterna Zaprozhia och Kherson. Det trodde jag var önskvärt i ryssarnas fall. Detta tolkar jag som att Putin börjar tappa hoppet om att vinna. Han chansar på att de ger upp. Det kan ju gå vägen om han har flax.
Om ryssarna är beredda att släppa övriga landvinningar kan ju det tolkas som en liten eftergift med tanke på att kriget riskerar bli långvarigt...
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Nej, men de tjafsar in Bornholm
Ser inget rimligt med att de skulle ha Bornholm. Om de har Kaliningrad och får behålla Krim så borde de, och alla andra vara nöjda.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Det visste jag inte, tack som fan för svaret, jag tror att det bästa EU och världen kan göra är att isolera Ryssland ännu mer och förstöra dom totalt och deras valuta, men Kina kanske hjälper Ryssland med sina egna banker?
Petrodollar skiter kanske Ryssland samt Kina i?

Här är en video om bakgrunden till att tjetjenerna är i Ukraina på båda sidor.
https://www.youtube.com/watch?v=EZAh6BgdIvs
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Han kan bara vänta ut trupperna och när deras mat tar slut är kriget över han behöver inte bomba mer.
Först skall han bara omringa staden.
Nja jo nej... Ryssland förlorar ju häftigt med folk och utrustning. Ställer dom sig bara stilla så kanske men att ta varje meter av Ukraina till ett sånt högt pris de gjort hittills håller inte. Folk deserterar och moralen verkar vara i botten. Vill dom ens ta Ukraina eller kör dom bara runt planlöst... Känns lite så. Vad gör dom?
Det krävs en annan taktik. Att komma körandes med kolonner känns färdigt.
Citera
2022-03-07, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Samma argument som alla andra "fredsälskande" nazister kommer med.

Uppenbart vem som är den krigshetsande parten här.

Japp Putin , tillochmed FNs generalförsamling landade i det….
Citera
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Samma krav som de haft hela tiden i princip. Är väl inget konstigt.

Nej, de skulle tidigare in för att "avnazifiera" och demilitarisera.

Detta verkar de ha släppt men trovärdigheten är ändå nära noll. Vad det handlar om är nog egentligen att de ryska förlusterna är ohållbara samtidigt som utgången av kriget är högst osäker.
Citera
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinGustaxdottern
Nja jo nej... Ryssland förlorar ju häftigt med folk och utrustning. Ställer dom sig bara stilla så kanske men att ta varje meter av Ukraina till ett sånt högt pris de gjort hittills håller inte. Folk deserterar och moralen verkar vara i botten. Vill dom ens ta Ukraina eller kör dom bara runt planlöst... Känns lite så. Vad gör dom?
Det krävs en annan taktik. Att komma körandes med kolonner känns färdigt.
Sätt ut ryska soldater längs gränsen stoppa alla import och export förutom till dom ryska soldaterna, sedan låt den ukrainska armen svälta ut.

Det har gjorts tidigare i historien av Lening bland annat, Vladimir Lenin......Hehe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in