2022-03-07, 15:28
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeCostanza123
Hur ska man tolka att Ryssland kommer med en konkret kravlista? Planen kanske inte går som den ska och att han nu griper efter halmstrån i ren desperation för att inte bli tomhänt?
Den kravlista man presenterat nu är väl mer eller mindre identisk med det Putin tog upp när attacken inleddes? Jag skrev åtminstone själv samma saker i början på kriget. Syftet med den ryska "specialoperationen" var som jag ser det att få igenom detta, fast jag misstänker att planen även var att gå snabbt in i Kiev och gripa regeringen.
Citera
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
SU24 ? Eller vad är det för typ?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-24

Tror vi ska avvakta lite och invänta bekräftelse.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Snart kommer kraven på Sverige att
* Gotland erkänns som ryskt.
* Att de skriver i grundlaget att de aldrig går med i en allians.
Har Ryssland någonsin påstått att Gotland borde vara Ryskt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobinGustaxdottern
Okej men med vilka vapen och vilket manskap? Ska dom frakta stridsvagnar från Bortre Sibirien och ta in mongoler, eller vad? Dom har bara gamla ruckel att komma med.

Det ser ut att bara finnas två alternativ just nu:
1. Atombomba. En nukleär laddning högt över Ukraina som slår ut all elektricitet och alla signaler.
2. Dra sig tillbaka medan tid är och eventuellt ta upp striden när dom mobiliserat.

Jag är ledsen men det verkar vara sanningen.
3. Att det blir ett nytt Afganistan med 20 års lidande för båda folken. Det är egentligen det Biden och gänget vill och Ukraina offras i deras lögner. Ryssland ska krossas och Ukraina är verktyget.
4. Att Ukraina går med på villkoren.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
15:11 Samtalene er i gang

Samtalene mellom Ukraina og Russland har startet. Det melder nyhetsbyrået Interfax.
De to landenes forhandlingsdelegasjoner møtes i Hviterussland. Dette er tredje gangen de møtes rundt bordet.

https://www.nrk.no/nyheter/ukraina-1.11480927
Citera
2022-03-07, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Ja vad vi nu ska kalla dom. Ultranationalister är kanske ett mer lämpligt namn. Det var ju dom som genomförde kuppen i Kiev egentligen. Det fick ju ryssarna att se såna i varje buske. Dom har säkert räknat på hur många det finns och avrundat rejält uppåt. Många av dom ryker väl nu kanske om ryssarna vinner.

Ja precis det är Morgan Freeman. Det är inget politiskt. Tyckte bara det var en snygg bild. Jag tycker den är ganska neutral.

Morgan Freeman är bra i alla filmer han är med i.

Skall bli förhandlingar idag . Ryssland beredd på fred om Ukraina ger upp.

Han kommer inte kräva mer land. Som till exempel Oblasterna Zaprozhia och Kherson. Det trodde jag var önskvärt i ryssarnas fall. Detta tolkar jag som att Putin börjar tappa hoppet om att vinna. Han chansar på att de ger upp. Det kan ju gå vägen om han har flax.
Citera
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Borde verkligen Ukraina gå med på dessa krav?

Det är väl inte Putin som ska bestämma över ifall Ukraina ska gå med i NATO eller inte?
Det är tyvärr den starkes rätt som gäller.

Ukraina ville gå med i NATO redan 2014 men fick nobben, ovärt att fortsätta ett fruktansvärt destruktivt krig för att göra det lättare att gå med i framtiden.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Du kommer med en massa påståenden som är lögnaktiga och helt vridna anser jag.

Gå in på wikipedia och läs lite om denna konflikt som pågått sedan 2014.

Ett alternativ till att jag "ljuger" kan ju vara att du inte har speciellt mycket bakgrundsinfo.

Kan det vara så? Är nog ganska säker på det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Har Ryssland någonsin påstått att Gotland borde vara Ryskt?

Nej, men de tjafsar in Bornholm
Citera
2022-03-07, 15:30
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeCostanza123
Hur ska man tolka att Ryssland kommer med en konkret kravlista? Planen kanske inte går som den ska och att han nu griper efter halmstrån i ren desperation för att inte bli tomhänt?
Samma krav som de haft hela tiden i princip. Är väl inget konstigt.
Citera
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Haha rimliga krav? Ska ett land inte få välja sin egen väg? Vad säger du när ryssen tar gotland och sen kräver att vi aldrig går med i Nato och avvecklar vårt försvar, samt erkänner Gotland som Ryskt? hade det också varit "rimliga" krav på Sverige?

Ryssarna börjar bli desperata.

Nej kraven är inte rimliga.

Men det är väl inte så sannolikt att Ryssland bara lämnar tillbaka Donbass, Luhansk och Krim. Krim tror jag Ryssland aldrig kommer lämna tillbaka. Det blir nog svårt för Ukraina att gå med i NATO och EU om de kommer att ha områden som bedstrids och är konfliktzoner, såvida man inte gör ett undantag för Ukraina.
Finland gav upp sina landområden i Vinterkriget och gjorde inga anspråk på att ta tillbaka de när Sovjetunionens fall.
Men någonstans tror jag att hur och vad en eventuell fred kommer innefatta kommer bero på hur vad Väst också ser som rimligt, om det här kriget drar ut på tiden. Jag tror i prioncip att ungefär att Krim erkänns som rysk är ungefär där gränsen går som acceptabelt för väst. Men jag har såklart ingen aning.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det slogs väl ut massor med helikoptrar på en flygplats nära Cherniv också. Det ser bra ut detta, men befolkningen lider så klart.

Rysslands ledare skall straffas av internationell domstol.
Kherson var det väl där de sägs ha slagit ut flera hkp, dvs i syd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in