2022-03-07, 14:06
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Ingen risk att de accepterar, det var ju i stort situationen för 2 veckor sedan, (minus några barn ryssarna dödat i utbyte mot skarpare ekonomiska sanktioner och att de förvandlar ukraina till ett skrotupplag för sitt slitna vapenarsenal)

Nej då krävde Ryssen även att hela Ukraina ska avmilitäriseras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ja ryssarna har fler flyg än vad vi kan ta ner. Men de måste kriga på många fronter samtidigt inte bara Ukraina om de skulle få för sig att anfalla Sverige. Sannolikt hela EU. Då blir det betydligt svårare för dem.
Jag har väldigt svårt att tänka mig att Ryssland skulle attackera ett EU.
I EU gäller Lissabonföredraget med artikel 42.7 den så kallade solidaritetsförklaringen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_svenska_solidaritetsf%C3%B6rklaringen
En attack på ett EU land leder sannolikt till ett världskrig.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Ukraina har slagit ut ett ryskt hangarfartyg utanför Krim. Och samtliga stridsflyg ombord sjönk med skeppet. Finns inget bildbevis att tillgå eftersom allt nu ligger på havets botten.
Jag minns inte vart jag läste detta men det spelar ju ingen roll...huvudsaken är att Ukraina nu vunnit kriget!!! Otroligt! Köp öl idag och fira detta mina vänner !!
Ryssland har ett enda hangarfartyg. Admiral Kuznetsov som veterligen ligger förankrad och rostar i Murmansk.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Efterspelet och ilskan bland det egna folket av den här konflikten kommer vara något i hästväg. Läste också någon siffra på att nu över 5000 har arresterats i Ryssland för protester mot kriget.Dags för kollektiv olydnad snart. Alla går ut och demonstrerar. Vad ska de göra? Arrestera flera miljoner och alla verksamheter stannar av? Det vore något. Men jorå så att..Putin har starkt stöd..

Ja en litauisk Rysslandsexpert som verkar vettig sa på Deuche Welle att det som var speciellt nu med demonstrationerna är att det skett på väldigt många ställen, även i småstäder där färre har internet och är allmänt gammalmodiga. Så informationen sprids i samhället.
Citera
2022-03-07, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ukrainska styrkor har återerövrat staden Tjuhuiv i östra Ukraina enligt Reuters. DÖD åt Ryssland och jag önskar Lavrov en het semester i helvetet.

Bespara Lavrov från helvetet, han är ju rätt omtyckt diplomat Putin kan du skicka dit
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men de kan nog ha kommit på andra tankar nu. Ryssarna har ju inte deltagit i övningar med kompetent motståndare och hade därför en överdriven uppfattning om sin egen förmåga.

Nu har de landat i verkligheten, kan man säga.

Om vi skall se det krasst, har Ryssland övat mot andra länder i årtionden.
Utan att andra länder varit med.
Testat beredskap genom provokation tex.

Att västvärlden i viss mån uppfattar rysk stridsförmåga som en djävla cirkus på marken i Ukraina, säger egentligen inte så mycket om Rysslands kapacitet ur ett mer totalt perspektiv.
Ingen har riktigt koll på vilka militära direktiv ryska styrkor följer, om det är en mjukare linje eller om detta är allt dom förmår.

I vilket fall som helst så är det vanskligt, då det tidigt kom uppgifter om att även ryska kärnvapenförband satts i beredskap.
Hela världen håller på att ompröva vad Putin är kapabel till, och det går alltjämt mot värre uppfattning.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
https://www.reuters.com/world/kremlin-says-russian-military-action-will-stop-moment-if-ukraine-meets-2022-03-07/

Det är källan.
Tack! Frågan är bara vad ryssarna menar med att de ska "slutföra avmilitäriseringen"? Det kan ju betyda att de fortsätter kriga tills allt motstånd är brutet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Nej då krävde Ryssen även att hela Ukraina ska avmilitäriseras.

Jo, det säger sig själv, de är duktigt beväpnade, så det blir inte lättare att göra om det (dvs samma som för 2 veckor sedan)
Citera
2022-03-07, 14:08
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Jag tycker det är rimligt att dom avstår NATO men får istället EU.
Ugh, man borde tänka en extra gång på det där. Ukraina är väl på samma nivå som Grekland om inte sämre? Sen kommer Georgien och Moldavien vilja vara med också. Isf kan de nästan lika gärna tas över av Ryssland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo, det gör det.

Sluta läs Aftonbladet.

Bara för att det springer omkring nazi-smuts beväpnade med pansarskott och MANPAD:s bland civilbefolkningen innebär inte att man vinner något krig.
Jaha så vi ska inte läsa aftonbladet och bilda oss en uppfattning. Däremot ska vi köpa rakt av vad du skriver utan att du hänvisar till någon som helst källa. Var har du fått dina uppgifter från att ukrainska armen går på knä? Tror det kan stämma i södra delen men det är ungefär 10 procent av ytan. Ska man lyckas med en invasion då måste man kontrollera hela landet. Tror inte att ryssarna vill uppleva ett Afghanistan till där dom fick fly med svansen mellan benen trots kraftigt övertag materiellt.
Citera
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Japp det stämmer, de skickade någon raket mot någon rysk flygbas vill jag minnas. Men i övrigt tror jag inte de har något intresse över att gå in även ryska gränsen. Det skulle väl isåfall vara för att ställa till ett helvete för trupp och materiel som väntar på att gå in.

I övrigt vill Ukrainarna bara vara ifred.
Jo, precis. Jag menar inte att det är ett mål eller intresse just nu.
Bara att med tanke på hur kass putin är samt hur omotiverade hans slavar är så är det inte längre ett helt omöjligt uppdrag. Vilket är helt galet.

Vore dock nice om Ukraina kan få så god kontroll på Kharkiv att de kunde göra små stick in på rysk mark mot försörjningsleder och liknande.
Jaja, man får väl drömma?

Mvh
Citera
2022-03-07, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Kollade några ryssblaskor på nätet. De är helt korkade. I alla nyheter/artiklar står det att ryssen strider mot nazister och nationalister. Ryssarna måste vara den mest IQ-befriade folkgruppen på Jorden just nu.
Ja tyvärr många verkar stödja putin och är stolta över att vara ryssar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in