2022-03-07, 13:56
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Det kommer väl bli så många ryssar i sibirien nu att de smälter bort all snö..
Sibiriens permafrost tinar redan p g a växthuseffekten, så det blir mer beboeligt.

Putin kan ta en protestgrupp i taget, men han kan inte sitta kvar om hela folket reser sig mot honom samtidigt.
Citera
2022-03-07, 13:57
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
USA skulle aldrig gå med på det. Du känner väl till att Zelenskyj bara är en marionettdocka, fjärrstyrd av USA. Det här kriget betyder mycket för USA och globalisterna, då de vill åt Rysslands naturrikedomar
och förhindra att Europa gör affärer med Ryssland.

Med tanke på hur ursunnigt Ukrainarna strider mot Ryssland så finns ingen chans i världen. Det är styrt av USA. Motivation är den absolut viktigaste faktorn i krig. Speciellt om man har en svag arme. Ukrainarna strider helt av egen kraft med ett ursinne som saknar motstycke i världshistorien. Närmast är att jämföra ned finska vinterkriget där finnarna spöade skiten ur en demoraliserad ryska armé.

Det är ett nytt narrativ som dykt från rysk propaganda upp att det är USA eg som ligger bakom det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Med tanke på hur dåligt det går för ryssen både på slagfältet och hemmavid så hoppas jag att det inte ska ta så lång tid innan Ryssland kapitulerar.

Men kan det kanske behövas att Ukraina börjar bryta sig in på rysk mark?
Låter fantasifullt men Ryssland förlorar materiell i en rasande takt och putin flyger in terrorister från Syrien och Tjetjenien.
Ukraina har redan gjort ett tillslag på en rysk flygplats om jag minns rätt.

Mvh

Du är helt blåst om du tror att försvarande Ukraina skulle kunna göra en offensiv IN I Ryssland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Ryssland har fler flyg än vi har beväpning för att skjuta ner dom.
Jag vet inte hur många Meteor robotar (Rb101) Sverige har nu men ett tag hade vi 4st som vi bytte mellan olika flygplan däremot har vi fler IRIS-T.
Svenskt flygvapen är väldigt begränsat av att vi har för lite beväpning i lager.

Ja ryssarna har fler flyg än vad vi kan ta ner. Men de måste kriga på många fronter samtidigt inte bara Ukraina om de skulle få för sig att anfalla Sverige. Sannolikt hela EU. Då blir det betydligt svårare för dem.
Citera
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Dom var troligtvis inom detta område:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wO4bqP/darfor-pratar-rysk-tv-om-en-attack--pa-sverige

Välkommen till en ny verklighet.

Men de kan nog ha kommit på andra tankar nu. Ryssarna har ju inte deltagit i övningar med kompetent motståndare och hade därför en överdriven uppfattning om sin egen förmåga.

Nu har de landat i verkligheten, kan man säga.
Citera
2022-03-07, 13:58
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Ytterligare en golvad SU-34 som ska vara det modernaste stridsflyget i ryska flygvapnet. Dock är ju själva flygplanstypen i sig en märklig fågel som saknar helt och hållet en motsvarighet i väst.

https://twitter.com/UAWeapons/status/1500808202635591682?s=20&t=FYweJfjpxsO7o7hjKAYF1g

Detta är inte den första SU-34 som åkt i backen.

Man kan ju verkligen ifrågasätta SU-34 existensberättigande. Är det en flygmaskin för att göda oligarker? Det är klumpig attack-konfigurerad och förstorad SU-27 med klent drag-vikt förhållande och sida-sida cockpit (Wtf?) och verkar ha stora problem att operera i ukrainskt luftrum utan att bli nedskjuten av sovjetiska robotar.
Fan jag är rätt besviken över detta kriget ändå. Trodde man skulle få se lite fränare grejer än gammalt jävla skrot från sovjet. Med tanke på alla drönare och annat som man kan skicka upp nu hade man förväntat sig att ryssen skulle komma med något häftigt som helt lamslagit hela Ukraina till den grad de hade slängt ner sina vapen och fullkomligt kapitulera. Nu känns det mer som någon uppdaterad version av WW2. Betyget 2 solar.
Citera
Medlem
Ryssem måste snart kasta in alla som kan strida. Ungefär så :

https://www.youtube.com/watch?v=_vo2L25gHOM&feature=emb_imp_woyt
Citera
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Ytterligare en golvad SU-34 som ska vara det modernaste stridsflyget i ryska flygvapnet. Dock är ju själva flygplanstypen i sig en märklig fågel som saknar helt och hållet en motsvarighet i väst.

https://twitter.com/UAWeapons/status/1500808202635591682?s=20&t=FYweJfjpxsO7o7hjKAYF1g

Detta är inte den första SU-34 som åkt i backen.

Man kan ju verkligen ifrågasätta SU-34 existensberättigande. Är det en flygmaskin för att göda oligarker? Det är klumpig attack-konfigurerad och förstorad SU-27 med klent drag-vikt förhållande och sida-sida cockpit (Wtf?) och verkar ha stora problem att operera i ukrainskt luftrum utan att bli nedskjuten av sovjetiska robotar.

En halv miljard kronor skrot som bara ligger där.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Att resten av EU skulle tittat på?

Vad skulle det signalerat till Putin?
Jag tror att det skulle bidra till blir mer motiverad till att t.ex. rikta sig på Moldavien efter att han lyckats ta över hela Ukaina.

Du kan ju inte vara så naiv och tro att Putin bara kommer nöja sig med Ukraina?

Men visst, man kan inte förneka att vi sitter i en jobbig situation.

Jag tror personligen att det kommer bli så här:

Ryssland har tillslut full kontroll över Ukraina.
Sanktionerna måste därmed lättas, annars kommer han se det som att vi förklarar krig.

Vilket land kommer han då specifikt hota med kärnvapen? Ja, inte ett NATO-land iallafall av naturliga skäl.

Sverige är Putins slagpåse, så det känns sannolikt att vi skulle kunna bli "gisslan" under denna konflikt.

Då är den stora frågan hur alla EU-länder kommer reagera till detta.

- Kommer många länder få kalla fötter och släppa sina sanktioner?

- Kommer länder utgå från att Putins hot om kärnvapen bara är tomma ord och hoppas på det bästa?

Det återstår att se. En sak är säker och det är att vi kommer få se betydligt mer aggressiva hot om kärnvapen från Putin under en snar framtid.

Vi får hålla tummarna att någon släcker Putins liv innan det går så långt.

Tror det är det bästa man kan göra nu. Detta kommer sluta illa i vilket fall som helst, ekonomin är knäckt nu och inflationen kommer rusa. Lägg till matbrist i stora delar av världen, kanske till och med i SE.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Kanske blir det så, men än så länge står inte Ukrainas försvar på knäna.
Jo, det gör det.

Sluta läs Aftonbladet.

Bara för att det springer omkring nazi-smuts beväpnade med pansarskott och MANPAD:s bland civilbefolkningen innebär inte att man vinner något krig.
Citera
2022-03-07, 13:59
Medlem
Don.Cs avatar
Planet som sköts ner igår var en SU-34. Piloten sköt ut sig men omhändertogs. Det är andra dagen i rad man skjuter ner en SU-34. Kan vi hoppas att det håller i sig?

https://twitter.com/Militarylandnet/status/1500805455131648001?s=20&t=jNhAQp3NNj7ZHf7JHjrMJA
Citera
2022-03-07, 13:59
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Det är iallafall vad jag tror och jag hoppas givetvis att jag har fel och att alla vapen de säger sig ha har rostat sönder och blivit tussilagos men det tror jag tyvärr inte.
Jag tror ryssarna ligger rätt långt fram på vissa vapensystem som överljudsmissiler mm men jag tror Putte ville spara dessa tills Nato lägger sig i.

Hörde på radion förut att många svenskar kollar med MSB för kartor över skyddsrum men att MSB inte har uppdaterade kartor heh.. Vad fan har vi fått för våra skattepengar?

Det är precis det jag fruktar också. Att Putin har ess att plocka fram vid en eventuell NATO-konfrontation som inte nödvändigtvis är kärnvapen men ändå kan göra stor skada. Att skicka in all avancerad militär teknologi i Ukraina är lite som att visa vilken hand man sitter på i ett pokerparti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in