2021-05-29, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mouse
Stålpriserna ökar rejält, efterfrågan är hög och utbudet lågt. Tror en uppvärsering sker vid nästa rapport om inte innan.
Förutsättningarna för en fantastisk resa finns men tyvärr så går det åt skogen. Vattenfall, LKAB och SSAB. Smaka på orden. Det luktar Telia och staten lång väg. Och lukt och smak brukar förena sig. Industrivärden med Fredrik Lundberg i spetsen har sålt iväg hela sitt SSAB-innehav, han vet hur sånt här fungerar. Samtidigt som jättesatningen ska sjösättas kommer en ny konkurrent in på planen, dessa är riktigt drivna proffs. De hanterar dessutom sina egna pengar. Jag säger SÄLJ dina SSAB-aktier nu. Förhoppningsvis har du redan gjort det.
Citera
2021-05-30, 23:23
Medlem
Mouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gpa
Förutsättningarna för en fantastisk resa finns men tyvärr så går det åt skogen. Vattenfall, LKAB och SSAB. Smaka på orden. Det luktar Telia och staten lång väg. Och lukt och smak brukar förena sig. Industrivärden med Fredrik Lundberg i spetsen har sålt iväg hela sitt SSAB-innehav, han vet hur sånt här fungerar. Samtidigt som jättesatningen ska sjösättas kommer en ny konkurrent in på planen, dessa är riktigt drivna proffs. De hanterar dessutom sina egna pengar. Jag säger SÄLJ dina SSAB-aktier nu. Förhoppningsvis har du redan gjort det.
Tack för varningen.
Håller i regel med Industrivärden, men väljer att behålla mina SSAB (har även Industrivärden i portföljen). Tycker även satsningen är rätt.
Citera
2021-05-31, 04:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Båda satsningarna kan gå åt skogen pga elbrist. Både SSAB och H2O Steel är beroende av att Finland får igång sitt nya kärnkraftverk så att baskraft kan köpas därifrån ihop med svensk vattenkraft.
Sen är stålbolag cykliska, de kommer gå ned när nästa konjuktursättning kommer.
Vi får inte glömma att SSAB dubblat kursen på några år mer eller mindre.
Tror man på högre utväxling i andra bolag så är det väl läge att sälja.
Citera
2021-07-19, 11:43
Medlem
Stålpriset går upp ordentligt
https://tradingeconomics.com/commodity/steel
Och även dollarn går upp.

Senaste kvartalet har ju stålpriset legat avsevärt högre än förra kvartalet och det är väl en rimlig gissning att omsättningen ökat om nu SSAB haft möjlighet att leverera på den ökade efterfrågan.

Jag förväntade mig att SSAB skulle gå starkt före rapporten pga förhoppningar
men SSAB backar 3%.

Nu fortsätter stålpriset upp ytterligare så även Q3 ser ju just nu ut att bli ett kvartal med höga priser.
Citera
2021-11-10, 17:54
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Nu är stålpriset nere.

När köper fonderna upp SSAB?
Citera
2021-11-19, 19:41
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Nu vänder SSAB - Köpläge för SSAB av Handelsbanken rapporterar medier.

https://www.avanza.se/placera/telegr...r-koplage.html

Citera
2021-11-21, 08:37
Medlem
"Köpläge SSAB!" Den har man hört många. Jag förutspådde i våras att det här kommer bli en seg historia.
Idag verkar det som att jag var helt rätt ute. SSAB står och stampar (i bästa fall). Utvecklingskostnaderna tickar på, energipriserna stiger men råvarupriserna har tydligen vänt ned. Det är en komplicerad soppa sammantaget men samtidigt har övriga börsen rusat så att sitta på aktien har varit en dålig affär.
gånger.QUOTE=Tom.Of.Finland|77986264]Nu vänder SSAB - Köpläge för SSAB av Handelsbanken rapporterar medier.

[/quote]
Citera
2022-03-03, 15:28
Medlem
FB-Kissens avatar
Citat:
"Köpläge SSAB!" Den har man hört många. Jag förutspådde i våras att det här kommer bli en seg historia.
Idag verkar det som att jag var helt rätt ute. SSAB står och stampar (i bästa fall). Utvecklingskostnaderna tickar på, energipriserna stiger men råvarupriserna har tydligen vänt ned. Det är en komplicerad soppa sammantaget men samtidigt har övriga börsen rusat så att sitta på aktien har varit en dålig affär.
gånger.QUOTE=Tom.Of.Finland|77986264]Nu vänder SSAB - Köpläge för SSAB av Handelsbanken rapporterar medier.

[/quote]

Ingen som har något att säga om SSAB? Sedan senaste inlägget i tråden har aktien gått från ca 24 kr till 58 kr, mer än 50% på lite mer än 3 månader.

Jag köpte in mig i början av året, mestadels för att chansa på utdelningen.
Citera
2022-03-03, 17:37
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FB-Kissen

Ingen som har något att säga om SSAB? Sedan senaste inlägget i tråden har aktien gått från ca 24 kr till 58 kr, mer än 50% på lite mer än 3 månader.
Jag köpte in mig i början av året, mestadels för att chansa på utdelningen.
Tyvärr är det knäpptyst på Flashback om SSAB. Vi i råvarutråden surar fortfarande över optionerna förra april och gillar fortfarande inte sossar. Men vi hade nog fel.

Essessaybee har en massa verksamhet i staterna och Kanada om jag minns rätt som gynnas av sakernas tillstånd.
US HRC är på väg upp igen. Steel is back on the menu.

Nu med sanktioner försvinner en hel del ryskt stål, efter det att kineserna dragit ner sin tillverkning rejält pga kolpriset.

Jag saknar personligen placeraforumet där jag visserligen aldrig deltog, men roade mig åt trollet Så_ros och stålbullen Zeus85 som inte gav sig. You can take away placera, but you can never take my memories! Föffan ava. Starta upp cirkusen igen.
Jag vill se zeus totala triumf utspela sig på det nya fina forumet.
Citera
2022-03-07, 03:23
Medlem

Jag köpte in mig i början av året, mestadels för att chansa på utdelningen.[/quote]
Mycket har gått rätt väg för SSAB senaste tiden. Vet inte vart det tar vägen efter utdelningen men hela aktiemarknaden är ju väldigt skakig just nu.
Citera
2022-03-07, 12:34
Medlem
George1s avatar
Bra utdelningen i år. Hur funkar det med aktier som har hög utdelning, Brukar kursen sjunka avsevärt innan utdelningen? Tänker i fall som denna där det är över (?) 10% avkastning i form av utdelning
Citera
2022-03-07, 12:55
Medlem
Ssab är en helt fantastisk aktie att va lite aktiv i.

Har nog lyckats tjäna 40-50.000 på ett år att köpa å sälja vid rätt lägen. Ibland har jag köpt lite fel men då har det bara vart att vänta ut det och fylla på mer.

Missade tyvärr dippen i mors pga att jag låg och sov, men bara avvakta lite till.

Och i grund och botten så tror jag stenhårt på Ssab, därav är det en aktie jag känner mig trygg i att vara mer aktiv i (trots att jag mer går på känsla än analys) då eventuella misstag ofta kan parreras genom att bara sitta å hålla på aktien ett halvår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in