2022-03-07, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VMGULD2022SVERIGE
Kort sammanfattat byter världen lååångsamt vinnare från 🇺🇸🇬🇧🇪🇺 Till 🇨🇳🇷🇺🇮🇳 Det är The fall of the Anglo-American empire vi bevittnar. Växer du upp i Nordamerika eller Västeuropa dränks du i lögner från start genom skola, media och politiker. De har gjort för att släcka ner vårt fria tänkande sen generationer tillbaka. Putin är en briljant strateg så han kommer klara av att leda oss genom det här skiftet utan WW3
Så har stormakter och imperier alltid agerat. Det visade Finkelstein och Asher på i ”The Bible Unearthed”, man skapade en gemensam historia och instrument att styra folk med. Så gjorde Constantin när de i Nicea på 300-talet skapade den kristna bibeln, så gjorde araberna när de blev framgångsrika i att erövra allt mer.
Liknande med det mesta av organiserade religioner. När vi var jägare och samlare och inte hade skriftspråk var religion och föreställningar om det okända mer flexibelt.

Iofs behöver de inte anstränga sig så mycket då de flesta ändå är som en fårskock som kan drivas hit och dit med enkla ”kommandon”.

Det fria tänkandet är mest en filosofisk myt, som låter bra. Liksom myten om den fria oberoende sanningssökande journalisten, ett rent påhitt. Visst finns det något unikt undantag men annars är alla betalda av något intresse som de troget tjänar.
Citera
2022-03-07, 10:10
Avstängd
Är definitivt inte anhängare av Ryssland.
Men jag anser att detta scenario har andra syften än den media i mångt och mycket vill visa.
Tror du att det fria ordet existerar?
Google och Facebook för sin agenda och stänger ner sidor som inte
följer deras agenda.
Kan ta ett exempel,
För bara några veckor sedan då jag ville fördjupa mej i konflikten fanns betydligt mer info om Zelinskyj. Ex.vis så var hans förmögenhet inte så svår att hitta då.
Gjorde samma sökning igår, och vart förvånad hur svårt det är att finna detta nu.
Detta krig bevisar att det är andra intressen som styr.
Citera
2022-03-07, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Så har stormakter och imperier alltid agerat. Det visade Finkelstein och Asher på i ”The Bible Unearthed”, man skapade en gemensam historia och instrument att styra folk med. Så gjorde Constantin när de i Nicea på 300-talet skapade den kristna bibeln, så gjorde araberna när de blev framgångsrika i att erövra allt mer.
Liknande med det mesta av organiserade religioner. När vi var jägare och samlare och inte hade skriftspråk var religion och föreställningar om det okända mer flexibelt.

Iofs behöver de inte anstränga sig så mycket då de flesta ändå är som en fårskock som kan drivas hit och dit med enkla ”kommandon”.

Det fria tänkandet är mest en filosofisk myt, som låter bra. Liksom myten om den fria oberoende sanningssökande journalisten, ett rent påhitt. Visst finns det något unikt undantag men annars är alla betalda av något intresse som de troget tjänar.

Citat:
Ursprungligen postat av Impulsive76
Men jag anser att detta scenario har andra syften än den media i mångt och mycket vill visa.
följer deras agenda.
Kan ta ett exempel,
För bara några veckor sedan då jag ville fördjupa mej i konflikten fanns betydligt mer info om Zelinskyj. Ex.vis så var hans förmögenhet inte så svår att hitta då.
Gjorde samma sökning igår, och vart förvånad hur svårt det är att finna detta nu.

Så länge vi lever på förväntade framtida inkomster,,
lika länge ger vi andra makten att styra våra liv.

Den som har, verkar dessvärre alltid att vilja ha mer,,
och det i särklass vanligaste är att skuldsätta andra, dvs vi låter oss bli skuldsatta.

Klart vi är styrda,,, det hemska är att dom flesta inte vågar inse det.
Citera
2022-03-07, 10:22
Medlem
Den här kartan över språkuppdelningen i Ukraina korrelerar väl med så som Rysslands framryckning rapporteras.
https://thepolitikalblog.files.wordpress.com/2010/08/ukraine-linguistic-division.jpg
Det förklarar även varför Kiev inte verkar vara prioriterat, den inmarsch från norr som står stilla norr om Kiev är kanske där för att rycka fram när det är "klart" i söder och öster.
Citera
2022-03-07, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Absolut, men ändå spränger de sönder hela städer med artilleri, det är väl gissningsvis otydliga order... Måste vara jobbigt att vara en så humanitär stridsmakt som Ryssland är som alltid tänker på civilbefolkningen först...

Antagligen jobbigare att vara okunnig och bara släppa ut "tyckanden"

Jag uppmuntrar till att läsa på strategi och konflikthistoria.
Då kanske du med flera, ser vad som pågår.

Att slagna soldater alltid har använt mänskliga sköldar är känt sedan
urminnes tider. Såklart att jag springer in i stan och gömmer mig
istället för att bli skjuten i småbitar.. mänskligt helt enkelt.
Hur hedervärt det är kan såklart diskuteras.
Citera
2022-03-07, 10:45
Medlem
Citat:
Den här kartan över språkuppdelningen i Ukraina korrelerar väl med så som Rysslands framryckning rapporteras.
https://thepolitikalblog.files.wordpress.com/2010/08/ukraine-linguistic-division.jpg
Det förklarar även varför Kiev inte verkar vara prioriterat, den inmarsch från norr som står stilla norr om Kiev är kanske där för att rycka fram när det är "klart" i söder och öster.

Aleppo strategi.. ! Som vanligt,,
Ryssarna kör inte en "John Wayne" som USA i Irak.
Citera
2022-03-07, 10:46
Medlem
Citat:
följer deras agenda.
Kan ta ett exempel,

Jag vet inte på vilket språk du sökte för att få information om Zelinskyy, men när jag sökte på hans förmågenhet så hittade jag en artikel som andra resultat högst upp från The Guardian som tar upp det som hittades om honom i pandora-läckan. Så "svårt" var det att hitta.

Sedan är det ju så att Google och Facebook iofs faktiskt både stänger ner samt gör saker svårare att hitta medvetet. Det beror kan bero både på påtryckningar från högljudda grupper i samhället och från styrande i olika länder. Det behöver inte betyda att det finns någon annan agenda från Google eller Facebook bakom det mer än att dessa är rädda att förlora sina kunder (dvs. de som annonserar) eller användare (vilket innebär att kunderna riskerar att minska).

Det fria ordet existerar i rättslig mening och man försvinner inte i Sverige för att ha stött sig med de styrande. Detta innebär dock inte att det både kan bli sociala konsekvenser att gå emot strömmen samt att IT-företag behöver ge utrymme för alla. Så som det ser ut idag där t.ex. Facebook och Google är så extremt dominerande så önskar jag dock att man på EU nivå beslutade om att göra det svårare att för dessa att ta bort material samt stänga ner helt godtyckligt. Detta har dock i alla fall diskuterats, men ingenting har beslutats. Tycka vad man vill om EU, men när det gäller att t.ex. sätta press på stora företag kan de göra nytta.
Citera
2022-03-07, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Aleppo strategi.. ! Som vanligt,,
Ryssarna kör inte en "John Wayne" som USA i Irak.

Intresserad av att vidareutveckla vad du menar...?

Citat:

Intressant. Ja, det kan förklara varför Kiev just nu får vara.
Citera
2022-03-07, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Intresserad av att vidareutveckla vad du menar...?

Intressant. Ja, det kan förklara varför Kiev just nu får vara.

Men snälla vännen... förkovra dig,, man kan inte beskriva något som har
pågått i 30 år,, med bara några ord.
Citera
2022-03-07, 11:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Jag vet inte på vilket språk du sökte för att få information om Zelinskyy, men när jag sökte på hans förmågenhet så hittade jag en artikel som andra resultat högst upp från The Guardian som tar upp det som hittades om honom i pandora-läckan. Så "svårt" var det att hitta.

Sedan är det ju så att Google och Facebook iofs faktiskt både stänger ner samt gör saker svårare att hitta medvetet. Det beror kan bero både på påtryckningar från högljudda grupper i samhället och från styrande i olika länder. Det behöver inte betyda att det finns någon annan agenda från Google eller Facebook bakom det mer än att dessa är rädda att förlora sina kunder (dvs. de som annonserar) eller användare (vilket innebär att kunderna riskerar att minska).

Det fria ordet existerar i rättslig mening och man försvinner inte i Sverige för att ha stött sig med de styrande. Detta innebär dock inte att det både kan bli sociala konsekvenser att gå emot strömmen samt att IT-företag behöver ge utrymme för alla. Så som det ser ut idag där t.ex. Facebook och Google är så extremt dominerande så önskar jag dock att man på EU nivå beslutade om att göra det svårare att för dessa att ta bort material samt stänga ner helt godtyckligt. Detta har dock i alla fall diskuterats, men ingenting har beslutats. Tycka vad man vill om EU, men när det gäller att t.ex. sätta press på stora företag kan de göra nytta.
Jag sökte svenska.
På rak arm kan jag säga att det jag efterfrågade fanns på Wikipedia om man sökte på Victorov Zelinskyj /förmögenhet, men även på omni ,dn.se
och europaportalen.se
Det kan inte bara vara "ren tillfällighet" att info tas bort..
Personligen bryr jag mej inte så mycket om partipolitik.
Det kan låta högst "simpelt" men i min värld ska alla kunna leva i ett fritt, demokratiskt samhälle, där inte korruption och pengar har avgörande inflytande.. tyvärr är det väl bara en vacker dröm.
Jag är djupt oroad över hur världen håller på att förändras
Citera
2022-03-07, 11:56
Medlem
När zionisternas dröm att erövra världen efter dem har fått massa stöd i världen så lär dem misslyckad i Ukraina. Det är just detta som pågår tyvärr
Citera
2022-03-07, 12:04
Medlem
Citat:
Jag sökte svenska.
På rak arm kan jag säga att det jag efterfrågade fanns på Wikipedia om man sökte på Victorov Zelinskyj /förmögenhet, men även på omni ,dn.se
och europaportalen.se
Det kan inte bara vara "ren tillfällighet" att info tas bort..
Personligen bryr jag mej inte så mycket om partipolitik.
Det kan låta högst "simpelt" men i min värld ska alla kunna leva i ett fritt, demokratiskt samhälle, där inte korruption och pengar har avgörande inflytande.. tyvärr är det väl bara en vacker dröm.
Jag är djupt oroad över hur världen håller på att förändras
Sökte på net worth och detta kom upp:
Zelensky Net Worth is $596 Million US Dollars
https://caknowledge.com/zelenskyy-net-worth/

Jag tvivlar inte på att en framgångsrik skådis och delägare i produktionsbolag kan bli rik i Ukraina, men 6 miljarder SEK är en bastant summa för att vara en lokal nationell kändis. Den fattigaste ABBA medlemmen är "bara" värd $200 miljoner. Och då talar vi om globala kändisar som varit extremt framgångsrika under många decennier.
igor kolomoisky, Zelinskys välgörare och mega oligark lär "bara" vara värd $1,8 miljarder och då har han banker, Ukrainas största TV-media konglomerat, mm.

Det får väl bli snabbspår in i EU för att rädda kolomoisky, Zelinsky m.fl. från Putin?
Senast redigerad av nbsp 2022-03-07 kl. 12:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in