2022-03-07, 08:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Jag förstår dig precis, men jag tycker han är så barnslig så jag beter mig likadant.

Jag länkade texten till honom igår, men då pratade han om att det var svävande text jag hade kopierat och inte ordagrant.

Enligt mig så har USA brutit genom att utföra statskuppen, det ser jag som ett klart avtalsbrott.

Fast att USA verkligen har ’utfört’ någon statskupp är högst osäkert. Inget tyder på det t ex.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackKnightDuncan
BUK duger till att skjuta ner stora passagerarflygplan.
De är optimerade mot snabbare och större flygplan, framförallt på högre höjder.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
När är nästa val i Ryssland ?

Vad jag kan se via en snabb googlesökning så är nästa ryska presidentval år 2024

vilket bör innebära att Putin lär behöva skapa ett narrativ av att man har vunnit fast man inte har det likt hur Kina gjorde när de invaderade Vietnam.

Sedan så blir han troligen inte omvald 2024 utan man sätter någon som han styr över som kan agera i hans ställe tills Putin blir för gammal eller dör.

Det är åtminstone min misstanke kring vad som kommer att ske framöver
Citera
2022-03-07, 08:41
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Jag förstår dig precis, men jag tycker han är så barnslig så jag beter mig likadant.

Jag länkade texten till honom igår, men då pratade han om att det var svävande text jag hade kopierat och inte ordagrant.

Enligt mig så har USA brutit genom att utföra statskuppen, det ser jag som ett klart avtalsbrott.

Nej, du citerade ur en Wikipediaartikel om avtalet och det du citerade var följande.

”The memorandum included security assurances against threats or use of force against the territorial integrity or political independence of Ukraine, Belarus, and Kazakhstan.”

Och sedan skrev du att USA brutit mot ”detta” utan att på något vis ange hur.

Du är tydligen inte intellektuellt förmögen att förstå skillnaden mellan en övergripande beskrivning i en sekundärkälla och en explicit bestämmelse i en primärkälla och heller inte att förstå att ett åberopande av en bestämmelse inte anger hur man menar någon brutit mot den, än mindre visar att denne gjort det. Du måste vara en mycket svår person att umgås med eller att ha i sin omgivning.
Citera
2022-03-07, 08:42
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HARD-WORKER
Varför är det skillnad nu och inte i Libyen? Varför är Ukraina viktigare än folket i Libyen när det kommer till krig?

Vad är meningen att försvara sig tills landet inte finns mer? Vad finns då att försvara?
Folket i Libyen vill inte leva under IS, och därför är det fortfarande krig i Libyen och kommer så att förbli tills libyerna har kastat ut terroristerna eller utplånats.

Ukrainare ser uppenbart Ryssland som en terrorstat, annars hade de inte uppbådat detta motstånd. Återstår alltså för Putin att utplåna ukrainarna eller åka hem igen.
Citera
2022-03-07, 08:43
Medlem
Svenska kampanjen banade väg för Putins gasledning

https://www.dn.se/sverige/svenska-kampanjen-banade-vag-for-putins-gasledning/

Vilket praktfullt självmål
Citera
2022-03-07, 08:43
Medlem
goseigens avatar
Citat:
I stort sett ingen i väst brydde sig om Ukraina 2014-2022. Hyckleriet är total. Vi följer medias minsta vinkning och går all in

Det är för djävligt!

Jag känner till många liknande situationer. Ta skridskofantomen van der Poel, t. ex. eller skidåkarna. Var var de sommaren 2020?

Man kunde fan inte läsa något om dem. Det var bara, fotboll fotboll fotboll.
Senast redigerad av goseigen 2022-03-07 kl. 08:46.
Citera
2022-03-07, 08:44
Medlem
Citat:
"Det slutade med att parlamentet avsatte president Janukovitj i februari 2014. Denna handling kan definieras som en statskupp eftersom de folkvalda inte hade 3/4 majoritet som konstitutionen kräver för ett sådant beslut. Det har däremot inte allmänt benämnts som en statskupp, möjligen på grund av att majoriteten i parlamentet trots allt röstade för att avsätta Janukovitj."

Så tekniskt sett var det en statskupp, och det är det ryssarna påstår.

Så jag USA bröt mot avtalet, och Ryssland gjorde det strax efter när dom annekterade Krim. Min ståndpunkt är att hade inte USA legat bakom statskuppen så hade inte Ryssland haft någon anledning att annektera Krim.

The vote to "remove Viktor Yanukovych from the post of president of Ukraine" was passed by 328 MPs.

Such ballots, passed by what is called constitutional majority, are binding and enter into force with immediate effect, the BBC's Ukraine analyst Olexiy Solohubenko reports.
Citera
2022-03-07, 08:46
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
I stort sett ingen i väst brydde sig om Ukraina 2014-2022. Hyckleriet är total. Vi följer medias minsta vinkning och går all in

Nu får ni mongoler nog bestämma er. Brydde sig väst inte om Ukraina under dessa år eller har vi placerat en västvänlig regering där för att knyta Ukraina närmare oss?
Citera
2022-03-07, 08:47
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shibaiji
För att det är en regelrätt invasion och i europa. Det är nära och i vår bakgård.

Ska vi bara rulla över och ge upp om någon attackerar Sverige eller försvara oss till sista blodsdroppen.
Fienden ska inte ha en konservburk i vinst.
Det ska kosta dem allt!

Ingen i västvärlden reagerade direkt heller under folkmordet i rwanda på 1990-talet när man dödade en halv miljon civila och barn med basala vapen som ex machete m.m

Förvånad om speciellt många ens känner till det.
Antar att det är samma svenskar som ska försvara sig till sista blodsdroppen som inte ens vågar rösta på SD av rädsla för att bli kallad rasist eller vad frugan ska tycka.
Citera
2022-03-07, 08:48
Medlem
Hur långt ska det gå för att nato ska in och kriga? Eller kommer de sitta på bänken och kolla på?
Citera
2022-03-07, 08:48
Medlem
trillians avatar
Det är helt horribelt det som Putin gör i Ukraina. Han attackerar oskyldiga människor som på intet sätt förtjänar att dö. 38 barn har dött. Putin måste till varje pris stoppas, han kommer bara bli värre och värre, starkare och starkare. Ju mer vi tittar undan, desto starkare blir han. Jag hoppas att ryssarna som demonstrerar inte ger upp. Jag hoppas att EU/NATO/Sverige hjälper Ukraina militärt under neutral EU-flagg så att han får svårt att mobba ut enskilda länder som hjälper Ukraina.

Ett helt kvarter i ruiner och människor samlar ihop spillrorna av sitt liv:
https://twitter.com/nexta_tv/status/1500698613181210629?s=20&t=BkkTIa54aW08cHNZKzX9Ng

En raket har träffat precis bredvid en lekplats.
https://twitter.com/intresseradmed1/status/1500537293437816837?s=20&t=BkkTIa54aW08cHNZKzX9Ng

Rök, panik, skräck, kroppsdelar över allt. VARNING DÖDA KROPPAR
https://twitter.com/Majkeel47/status/1499466690190524417?s=20&t=BkkTIa54aW08cHNZKzX9Ng

En bil med civilbefolkning har blivit attackerade. VARNING DÖDA KROPPAR
https://twitter.com/olex_scherba/status/1500561122893701120?s=20&t=BkkTIa54aW08cHNZKzX9Ng

Putins poliser griper en demonstrant för att ha demonstrerat mot kriget.
https://twitter.com/HannaLiubakova/status/1500583450088247297?s=20&t=BkkTIa54aW08cHNZKzX9Ng

Är detta hans "frigörelse" av Ukraina?

Samtidigt som allt detta sker så sitter hans äckliga små troll och hjärntvättade idioter och försvarar hans attack. De använder genomtänka argument för att relativisera, komplicera och trolla bort orden.
"det började redan 2014" osv. "Konflikten är mer komplicerad än vi tror" osv.

Men finns det egentligen någon konflikt där Ryssland behöver gå in och invadera ett annat land och döda massa barn? Vad kan ursäkta ett sådant beteende?

Ockhams rakkniv: Putin vill ha mera makt. Han vill återbygga Sovjet och är väldigt orolig för att Ukraina började bli ett långt mer hälsosamt och framgångsrikt land än Ryssland. Då valde han att försöka förinta dem istället för att lära sig av dem.

Ett argument som använts FÖR Putin är att Ukraina rustade upp militärt och detta såg Putin som en provokation.
Men. Varje land har rätt att försvara sig och arbeta med sitt försvar, det kan ändå inte ses som en provokation. Det är bara ett ARGUMENT han använde för att få attackera Ukraina.
Om exempelvis Sverige nu rustar upp sitt försvar så är det inte ett argument för Putin att få gå in här. Varje land har rätt att försvara sig. Varje land har rätt att göra sina försvarsallianser. Putin har en av världens största arméer och ingen attackerar honom för det.

Han ljuger hela tiden. Allt han säger är noggrant planerat av Kreml för att spela ett syfte. Det går alltså inte att lita på ett ord han har sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in