Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Jag ser att du med ett Orwellskt grepp försöker få det det till att USA ordnat en ”statskupp” och på så sätt brutit mot avtalet. Du förklarar inte vad det är som är ”statskuppen”, men Maidan 1994 och valet 2019 är väl två tänkbara halmgubbar. Inget av dem en statskupp, inget av dem gjort av USA.
Det tragikomiska med det hela är att när Ukraina faktiskt hävdar det oberoende som avtalet beskriver, då är det ett brott mot avtalet enligt dig.
Till sist:
det är uppenbart att Ryssland brutit mot Budapestsvtalet. Är vi överens där?
"Det slutade med att parlamentet avsatte president Janukovitj i februari 2014. Denna handling kan definieras som en statskupp eftersom de folkvalda inte hade 3/4 majoritet som konstitutionen kräver för ett sådant beslut. Det har däremot inte allmänt benämnts som en statskupp, möjligen på grund av att majoriteten i parlamentet trots allt röstade för att avsätta Janukovitj."
Så tekniskt sett var det en statskupp, och det är det ryssarna påstår.
Så jag USA bröt mot avtalet, och Ryssland gjorde det strax efter när dom annekterade Krim. Min ståndpunkt är att hade inte USA legat bakom statskuppen så hade inte Ryssland haft någon anledning att annektera Krim.