2022-03-07, 08:25
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Vad har du gjort för att förstå kärnan i konflikten? Ryssland gick med på Tysklands återförening i utbyte mot att NATO inte skulle expandera ytterligare är steg ett.

Jag försöker hitta information som inte är allt för komplicerad som går att dela.

Samtidigt är det superenkelt om man orkar koncentrera i 20-30 minuter. Jag tror det är ett problem…

Det finns en poäng i inslaget om att Putin är galen. Det säger allt om personen som säger det.
Hur många stora tänkare som helst, inklusive Kissinger, säger att Putin vore galen om han tillåter NATO i Ukraina.

Hela Ukraina utvecklingen är fascinerande.

Kolla från 9:15

https://youtu.be/1H0rCqaGtJw

Trist att du inte ens kunde förklara Putins ståndpunkt i frågan eller ge oss en bakgrund när det var det du sade att du hade gjort så många gånger.

"Jag försöker hittar information som inte är alltför komplicerad..."

Skriv vad du tycker, och sluta låtsas att konflikten är för svår att förstå för andra.
Citera
2022-03-07, 08:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Ukrainska bönder bärgar en rysk BTR-90

https://m.youtube.com/watch?v=fqbhUaybipU
Citera
2022-03-07, 08:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Ryska styrkor angriper medvetet journalister.

https://mobile.twitter.com/hjbertschi/status/1500689422114861057
Citera
2022-03-07, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HARD-WORKER
Varför är det skillnad nu och inte i Libyen? Varför är Ukraina viktigare än folket i Libyen när det kommer till krig?

Vad är meningen att försvara sig tills landet inte finns mer? Vad finns då att försvara?

För att det är en regelrätt invasion och i europa. Det är nära och i vår bakgård.

Ska vi bara rulla över och ge upp om någon attackerar Sverige eller försvara oss till sista blodsdroppen.
Fienden ska inte ha en konservburk i vinst.
Det ska kosta dem allt!

Ingen i västvärlden reagerade direkt heller under folkmordet i rwanda på 1990-talet när man dödade en halv miljon civila och barn med basala vapen som ex machete m.m

Förvånad om speciellt många ens känner till det.
Citera
2022-03-07, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag ser att du med ett Orwellskt grepp försöker få det det till att USA ordnat en ”statskupp” och på så sätt brutit mot avtalet. Du förklarar inte vad det är som är ”statskuppen”, men Maidan 1994 och valet 2019 är väl två tänkbara halmgubbar. Inget av dem en statskupp, inget av dem gjort av USA.

Det tragikomiska med det hela är att när Ukraina faktiskt hävdar det oberoende som avtalet beskriver, då är det ett brott mot avtalet enligt dig.

Till sist:
det är uppenbart att Ryssland brutit mot Budapestsvtalet. Är vi överens där?

"Det slutade med att parlamentet avsatte president Janukovitj i februari 2014. Denna handling kan definieras som en statskupp eftersom de folkvalda inte hade 3/4 majoritet som konstitutionen kräver för ett sådant beslut. Det har däremot inte allmänt benämnts som en statskupp, möjligen på grund av att majoriteten i parlamentet trots allt röstade för att avsätta Janukovitj."

Så tekniskt sett var det en statskupp, och det är det ryssarna påstår.

Så jag USA bröt mot avtalet, och Ryssland gjorde det strax efter när dom annekterade Krim. Min ståndpunkt är att hade inte USA legat bakom statskuppen så hade inte Ryssland haft någon anledning att annektera Krim.
Citera
2022-03-07, 08:31
Medlem
Citat:
Menar du att våra invandrare som flytt krig är sämre än människorna som flyr Ukraina?

Nej så är det inte. MEN man hjälper sina grannar mer än de som är långt bort. Dessutom är det lättare att hjälpa de som är mer lika än själv. Det är naturligt en gör inte invandrare längre bort till sämre människor. Dessutom ser väst Ryssland som ett hot mot deras sätt att leva. Och de som kämpar mot Ryssland nu hjälper man. Så fungerar mänskligheten.

Ett personligt exempel jag reste runt i Laotiska byar på 90-talet. Barnen började gråta när de såg mig de trodde jag var en ond ande/spöke. Vuxna var trevliga men de var ju bättre informerade.
Citera
2022-03-07, 08:31
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Intressant att så många förespråkar att Ukraina ska lägga sig platt för ryssen, vad är det för slavmentalitet? Vem fan vill leva som medborgare i en represiv lydstat under en galning som uppenbarligen skiter fullkomligt i sin egen befolknings väl för sin personliga prestige? Stackars ryssar och stackars ukrainare som behöver lida och dö i denna galenskap. Det här kommer bli en långdragen historia om inte Putin blir puttad.
De är rysstroll. De svärmar såna här typ av trådar med whataboutism och annat nonsense. 'What about USA..' är väl favoriten.
Poängen är att försöka dränka sakfrågan. Att putin är en usel tjuv och terrorist samt att ryssland är odugligt.
Vidare lurar det alltid med någon att 'tro och tycka' (trollen tror inte på vad de skriver, de utför en funktion) som de skriver. Människan är ett flockdjur trots allt.

Skönt att se Ukraina mota ut inkräktarna idag igen.
Heja Ukraina!

Mvh
Citera
2022-03-07, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
"Det slutade med att parlamentet avsatte president Janukovitj i februari 2014. Denna handling kan definieras som en statskupp eftersom de folkvalda inte hade 3/4 majoritet som konstitutionen kräver för ett sådant beslut. Det har däremot inte allmänt benämnts som en statskupp, möjligen på grund av att majoriteten i parlamentet trots allt röstade för att avsätta Janukovitj."

Så tekniskt sett var det en statskupp, och det är det ryssarna påstår.

Så jag USA bröt mot avtalet, och Ryssland gjorde det strax efter när dom annekterade Krim. Min ståndpunkt är att hade inte USA legat bakom statskuppen så hade inte Ryssland haft någon anledning att annektera Krim.

Var det USA som satt i parlamentet, eller hur menar du?

Du refererade tidigare till att "statskupp betyder våld". Bestod våldet alltså av att färre än två tredjedelar röstade för?
Citera
2022-03-07, 08:33
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av %
Njutbart!
Hur usla är de där BUK systemen?
Eller är det de Turkiska drönarna som är oslagbara?

BUK duger till att skjuta ner stora passagerarflygplan.
Citera
2022-03-07, 08:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Den ukrainska armén säger sig ha tagit tillbaka orten Chuchuiv utangöfrån ryssarna vid ett anfall igår.

En rysk brigadchef sägs ha dödats.

https://mobile.twitter.com/ArmedForcesUkr/status/1500726777269952513
Citera
2022-03-07, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shibaiji
För att det är en regelrätt invasion och i europa. Det är nära och i vår bakgård.

Ska vi bara rulla över och ge upp om någon attackerar Sverige eller försvara oss till sista blodsdroppen.
Fienden ska inte ha en konservburk i vinst.
Det ska kosta dem allt!

Ingen i västvärlden reagerade direkt heller under folkmordet i rwanda på 1990-talet när man dödade en halv miljon civila och barn med basala vapen som ex machete m.m

Förvånad om speciellt många ens känner till det.

I stort sett ingen i väst brydde sig om Ukraina 2014-2022. Hyckleriet är total. Vi följer medias minsta vinkning och går all in
Citera
2022-03-07, 08:37
Medlem
Citat:
Varför är det skillnad nu och inte i Libyen? Varför är Ukraina viktigare än folket i Libyen när det kommer till krig?

Vad är meningen att försvara sig tills landet inte finns mer? Vad finns då att försvara?

Sedan har vi väl ändå alla lärt oss att ett Europa i krig är en jävligt dålig situation för hela världen.
Hela världen gynnas av ett fredfullt Europa, även de folken som inget hellre vill se att vita dödar vita.
(Även om Europa knappast bara består av vita människor idag utan är en salig blandning)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in