2022-03-07, 08:31
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
De idiotiska sanktionerna mot Ryssland slår hårt på västerländska folket. Sanktionerna från 2014 har beräknats kosta EU över 500 miljarder euro, och de var en fjutt jämfört med det som komma skall.
Diesel och bensinpriset har ökat med 25% på 10 dagar. ”Ja vem bryr sig, jag har ändå råd” tänker många. Högre bränslepriser leder till:
- högre transportpriser
- högre livsmedelspriser
- högre energipriser
- har ni köpt hus långt ifrån stan? Grattis, priserna och efterfrågan på de husen kommer att sjunka
- högre inflation vilket kommer att leda till högre räntor och således boendekostnader
- mindre pengar över åt lyxkonsumtion när man måste prioritera drivmedel och boende
Frågeställningar
- inser ni att ni inte enbart betalar några kr extra för bensin, utan faktiskt får betala med hela ert välstånd?
- är ni redo att i värsta fall stå utan försörjning, vilket många av er kommer att bli, bara för att kanske knäppa Putin (som i skrivande stund upprättar handelsavtal med Kina)?
- är ni redo att offra era barns framtid? De som precis gått ut gymnasiet kommer inte ha det skoj
Osv

Förstår inte alls din frågeställning. Hur skulle alternativet se ut till att inte betala för att allt blir dyrare i hela världen som konsekvens av kriget.

Alla små Putinkuksugare får precis som vi andra bita i det sura äpplet och förbanna dåren i Kremls angrepp på ett broderland.
Om man är naiv tror man att det bara är restriktionerna men har man insikt inser man att vi redan låg i en fas med högre priser på mat spannmål. Ukraina är Europas kornbod de förser stor delar av världen med vete. Sverige har stort överskott men det hjälper inte marknaden världsmarknaden sätter priset.

Många U-länder köper mer olja. Indien och Kina. Billig petroleum är bara att glömma.

Putins krig är en orsak med det finns många fler och de blir bestående för all framtid. Precis som den egna regeringens allt högre skatter på energi. S kan inte höja inkomstskatten då höjer man annat.
Citera
2022-03-07, 08:33
Medlem
Jag kan ställa bilen och skära ned på all lyxkonsumtion för att stoppa Ryssland.
Citera
2022-03-07, 08:39
Avslutad
Välstånd utan moraliska värderingar är förstås alltid möjligt. Men inget alternativ för mig i alla fall, och att vara förälder till barn och inte ha någon ryggrad att visa upp för dem, är nog bara något karaktärslösa föräldrar kan stå för. Jag vet inte hur du gör med dina barn.

Ryska barn har i generationer berövats sina möjligheter att tänka ut en framtid de vill ha och sedan leva den, och jag inte se att den borttagna möjligheten skulle vara en attraktiv väg för våra barn. Och ryska barn borde heller inte behöva leva under Putins världsbild. Det kan vara värt några kronor att offra de på de goda värdena, och tittar man på historien har vi levt på ett bra sätt med betydligt mindre resurser än vad vi har idag. Utan försörjning kommer vi aldrig stå så länge vi är å många människor vi är.

Tips till dig: Studera hur värden och välstånd uppstår och hur de är relaterade till antalet människor som lever. Putins kommunistiska ungdomstid hade ett sovjetiskt välstånd, så han är van vid att klara sig på egen hand med ett land som överlever på små resurser. Det är därför han är en besinningslös best.

Men vi vet dock hur det slutar för diktatorer som han är. Vi såg det för Hitler, Saddam Hussein och Gaddafi. Först ragnarök och sedan i en grop.
Citera
2022-03-07, 08:41
Medlem
Jag kan tänka mig att sänka min levnadsstandard avsevärt om priset för det är att Ryssland får ett helvete.

Jag är en enkel man som, om det är nödvändigt nöjer mig med att ha tak över huvudet, en toalett och möjlighet att laga mat. Om det inte vore för att jag har en familj skulle jag nog bosätta mig i en husvagn på någon snorbillig året runt-camping.
Citera
2022-03-07, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
De idiotiska sanktionerna mot Ryssland slår hårt på västerländska folket. Sanktionerna från 2014 har beräknats kosta EU över 500 miljarder euro, och de var en fjutt jämfört med det som komma skall.

Diesel och bensinpriset har ökat med 25% på 10 dagar. ”Ja vem bryr sig, jag har ändå råd” tänker många. Högre bränslepriser leder till:

- högre transportpriser
- högre livsmedelspriser
- högre energipriser
- har ni köpt hus långt ifrån stan? Grattis, priserna och efterfrågan på de husen kommer att sjunka
- högre inflation vilket kommer att leda till högre räntor och således boendekostnader
- mindre pengar över åt lyxkonsumtion när man måste prioritera drivmedel och boende

Frågeställningar

- inser ni att ni inte enbart betalar några kr extra för bensin, utan faktiskt får betala med hela ert välstånd?
- är ni redo att i värsta fall stå utan försörjning, vilket många av er kommer att bli, bara för att kanske knäppa Putin (som i skrivande stund upprättar handelsavtal med Kina)?
- är ni redo att offra era barns framtid? De som precis gått ut gymnasiet kommer inte ha det skoj

Osv
Detta:

Jag undrar, hur "långt ifrån stan" handlar det om ?
Citera
2022-03-07, 09:04
Medlem
Precis lika mycket som jag betalade för de tuffa sanktionerna mot USA när de bombade Serbien, invaderade Irak, ockuperade Afghanistan, bombade sönder Libyen, hjälpte Saudiarabien bomba sönder Jemen, skapade kaos i Syrien, bombade Panama, invaderade Granada, och när de organiserade statskupper i ett tjogtal länder runt jordklotet, bara för att ta några exempel.
Citera
2022-03-07, 09:09
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalinfuhrer
Alltså väst har ännu mindre råd på sikt med dessa sanktioner än Ryssland. Om de inte ens kommer tillåta kryphål som dessa så kommer hela ekonomin i väst att implodera. Ryssland kommer bli riktigt fattigt ja men de kommer oavsett att alltid ha tillgång till billig gas, bränsle, el och värme. Detsamma kan inte sägas för oss speciellt här i Europa för utan rysk energi snackar vi om elbrist och att många runtom i Europa skulle frysa häcken av sig inomhus på vintern och att det mesta av den industri som finns kvar skulle kollapsa totalt.

Dum-svenne trodde att han skulle kunna godhetsknarka gratis som vanligt. Den här gången lär det kosta skjortan dock. Synd bara att vi alla måste bli ruinerade för dessa lobotomerade lämlars dårskap.

Att Kina är återuppståndet som mittens rike 2.0 inom vår livstid är väl knappast någon vild gissning. Men hur mycket kontrollerar de skeendet redan nu?

Med tanke på hur väl den här Ryssland-EU skilsmässan spelar Kina i händerna så kan man ju nästan fråga sig om dom inte varit med och styrt USAs hand här. Att Kina har mullvadar och "captured elites" i USA vet vi. Kan det vara så att Kina har varit med och orkestrerat detta?

Kinas produktionsbas och know-how + Rysslands naturtillgångar är fan en svårslagen kombination. Lägg till det att Kina även har Afrika i säcken. Och ett självständigt men medgörligt Indien. Då är saken är biff!
Citera
2022-03-07, 09:11
Medlem
JustTheFactss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Jag kan ställa bilen och skära ned på all lyxkonsumtion för att stoppa Ryssland.

Det kommer inte stoppa ryssland. Det gör dig bara mindre fri.
Citera
2022-03-07, 09:20
Medlem
Skyggedanss avatar
Inte ett jävla skit. De här sanktionerna skadar Europa mer än det skadar Ryssland.

Oljepriset just nu ligger på 125-130 dollar per fat. Det kommer svida röv för er som är beroende av bilen. Absolut allt kommer bli dyrare för oss eftersom priser på det mesta är beroende av olja. Så inte nog med att vi har inflation från covid-tiden här i västvärlden, nu ska det bli ännu jävligare. FÖR VADÅ?! Putin kommer köra klart sin kampanj i Ukraina oavsett vad vi i väst gör.

Amerikanarna har fått dyrare pris vid pumpen och det klagas redan mycket. Men tillskillnad från EU kommer det höga priset få igång vår egenproduktion i Amerika igen. Ni som sitter i Europa är fucked. Ni blir fattigare och fattigare.
Citera
2022-03-07, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Premissen att hög inflation skulle leda till högre räntor är fel. Vi har redan sett det i USA där cykelhögsta ränta på trettioårsobligation (30 år, tre noll) toppade på 2.5% och sen vände ner.

Två komma fem procent på trettioåringen är patetiskt lågt. Ändå skriker alla om de kommande högre räntorna. Har ni inte tillgång till en graf över långa papper eller vad det är frågan om?

Vad vi får är högre korträntor i något år eller 18 månader innan FED kommer behöva sänka igen. Det är ingenting. Om problemet är sanktioner mot Ryssland och underinvesteringar i oljesektorn hur tror ni räntor ska hjälpa mot detta? FED höjer räntan och oljepriset går ner?

Stefan Ingves är mest duvaktig av de duvaktiga så han kanske inte ens hinner höja överhuvudtaget innan höjningscykeln i USA är över.

Vad tror du om kronans värde. Har redan tagit en smäll.
Citera
2022-03-07, 09:24
Medlem
Alsenos avatar
Det märks att rysslandsrunkarna börjar bli nervösa. Dagligen läser jag kommentarer om att det är Ukraina som ska lägga ner vapnen, att omvärlden borde göra som putin vill i alla lägen. Att man ska ge upp sin stolthet och fightingspirit och lägga sig ner platt på marken och låta putin göra som han vill. Han kan ju bli lite sur och vresig om man inte gör som han säger. Inte en endaste tanke finns att putin måste göra sin del också och inte bara Ukraina och västvärlden. Bara för att putin hotar hela världen med våld och kärnvapen ska man inte låta han bestämma allt.
Citera
2022-03-07, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford

Kinas produktionsbas och know-how + Rysslands naturtillgångar är fan en svårslagen kombination. Lägg till det att Kina även har Afrika i säcken. Och ett självständigt men medgörligt Indien. Då är saken är biff!

Precis, många underskttar Kinas know-how. Dom går fram med stormsteg. Det är ett förlegat tankesett att kinerserna snor all know how. Dom börja bli väldigt innovativa. Väst har blivit bekväma och självgoda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in