2022-03-06, 23:53
Medlem
woefulnissans avatar
Någon ny information ifrån Ukraina? Är förvånansvärt tyst.
Citera
2022-03-06, 23:54
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
USA överväger sluta importera olja från Ryssland, de importerar väl ca 20 miljoner fat därifrån per månad.

Då låter det som om man är nära att man får ihop ett "deal" med Iran. Tar förstås några månader innan de märks på världsmarnaden..
Citera
2022-03-06, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Knappast en Oscarsnominering för den här insatsen.

Edit: Sen ska klippet inte vara fake yada yada vi kan den disclaimern nu.

https://twitter.com/tabbysstar/status/1500595013364899851
Reportern är Marvin Bergauer och media är oe24 en österrikisk dagstidning.
Visst väcks det frågor om den rapporteringen men det har visat sig att det är från en demonstration för klimatet.
Det står även "WIEN: DEMO GEGEN KLIMAPOLITIK" om man ser klippet utan skärmbeskäring.
Så det klippet är propaganda och har i övrigt inget med kriget i Ukraina att göra.
Citera
2022-03-06, 23:55
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chokladkaka69
Frågan är också hur dom andra 2 ryssarna ställer sig till kriget. Och om hoten.

Givetvis ingen på Flashback som vet. Men man kan ju undra
Är det missiler på väg mot Ryssland synliga på någon skärm så är det inga problem att få genom ett beslut, det handlar om minuter, sekunder, det går ju inte att vänta på något utlåtande från högsta domstolen eller Duman här.

Vägrar en ersätts denne med en annan.
Och vid en fist-strike från Ryssland ordnar säkert Putins hackers så att det ser ut som att ett angrepp mot Ryssland är utfört.
Citera
Medlem
Ryska statsägda Sberbank ersätter VISA och Mastercard med kinesiska Unionpay enligt denna Tweet.
https://mobile.twitter.com/Sunderland_GM/status/1500372125143560193

Kina törs ju ingen sanktionera. Intressant men väntat att Ryssland skulle pushas åt Kina i och med sanktionrna. Dåligt för dollarn.
Citera
Medlem
NixonGonzaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapetitepois
Hur tillförlitligt detta är vet jag inte men...

https://youtu.be/ivNqIe1z9AI

Ja, fakta i klippet stämmer. Men med de få soldater Putin satt in i Ukraina, är det svårt att föra anfallskrig och samtidigt hålla vunnen terräng. Lägg där till låg stridsmoral i Ryskatrupperna, kontra stridsviljan hos Ukrainarna, inget Putin haft med i sin kalkyl. Nu bombar man urskillningslöst städer och bostadsområden, tycker det är ett desperat försök att får Ukraina att kapitulera snabbt. Tiden talar emot Ryssarna.
Citera
2022-03-06, 23:57
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Såhär; jag respekterar din åsikt och jag vill inte heller att Putin bara ska kunna hota sig fram från land till land. Men Ryssland skulle Ryssland gå in i Sverige i detta läge när vi ej är med i Nato så skulle de besegra oss för eller senare. Vi ska försvara oss till varje pris men om en instabil människa som Putin känner sig inkörd i ett hörn och hotar med att avfyra kärnvapen mot Sverige så måste vi överväga alternativen.
Jag vet inte vad min åsikt är. Det är för många "om och men" för att jag ska kunna bilda mig en uppfattning om vad som skulle vara rätt att göra om Sverige invaderades.
Putin vill återställa Tsarryssland, och där ingår Finland men inte Sverige. Ryssland skulle gränsa till Sverige och alltid få sin vilja fram genom att hota med kärnvapen. Ingen jätteupplyftande framtidsbild.
Citera
2022-03-07, 00:05
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Jag tror inte Global Hawk kan lufttankas. Och det behövs knappast heller, med 30-35 timmars flygtid.

https://en.wikipedia.org/wiki/KQ-X
…30-35 timmars flygtid, det förklarar saken - en Global Hawk har legat över Svarta havet sedan mer än 12 h, trodde det var fel på info från Flightradar… Planet identifieras som tillhörande USAF
Citera
2022-03-07, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Såhär; jag respekterar din åsikt och jag vill inte heller att Putin bara ska kunna hota sig fram från land till land. Men Ryssland skulle Ryssland gå in i Sverige i detta läge när vi ej är med i Nato så skulle de besegra oss för eller senare. Vi ska försvara oss till varje pris men om en instabil människa som Putin känner sig inkörd i ett hörn och hotar med att avfyra kärnvapen mot Sverige så måste vi överväga alternativen.
Sverige hade använt solidaritetsförklaringen alltså Lissabonföredraget 42.7 eftersom vi är ett EU land.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_svenska_solidaritetsf%C3%B6rklaringen
Citat:
Om en medlemsstat skulle utsättas för ett väpnat angrepp på sitt territorium, är de övriga medlemsstaterna skyldiga att ge den medlemsstaten stöd och bistånd med alla till buds stående medel i enlighet med artikel 51 i Förenta nationernas stadga. Detta ska inte påverka den särskilda karaktären hos vissa medlemsstaters säkerhets- och försvarspolitik.

Åtagandena och samarbetet på detta område ska vara förenliga med åtagandena inom Nordatlantiska fördragsorganisationen, som för de stater som är medlemmar i denna också i fortsättningen ska utgöra grunden för deras kollektiva försvar och den instans som genomför det."
EU hade garanterat stått upp för Unionens gränser och det hade blivit ett nytt världskrig.
Att attackera ett EU land är något helt annat och även en orsak till att vissa länder som inte är aktuella för nato väljer att ansöka om EU medlemskap.
Idag består EU av 27länder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NixonGonzales
Ja, fakta i klippet stämmer. Men med de få soldater Putin satt in i Ukraina, är det svårt att föra anfallskrig och samtidigt hålla vunnen terräng. Lägg där till låg stridsmoral i Ryskatrupperna, kontra stridsviljan hos Ukrainarna, inget Putin haft med i sin kalkyl. Nu bombar man urskillningslöst städer och bostadsområden, tycker det är ett desperat försök att får Ukraina att kapitulera snabbt. Tiden talar emot Ryssarna.

Var befinner sig resten av soldaterna isf?
Det blir omöjligt att skapa sig en uppfattning då ingen information släpps på ryska sidan. Blir som att se en schackbräda med bara svarta spelpjäser.

Har du någon bra källa över förluster?
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Lukashenko har nåt slags bisarrt coctailparty. Jäklar vad han ser trängd ut haha.

https://twitter.com/antiputler_news/status/1500600107842121736

Han hade det rätt bra innan. Lugnt läge och ingen fara för hans diktatur. Nu är han med på polarens Putins tåg. Lika drabbad av sanktioner och med en militär och folk som inte gillade tanken med att invadera Ukraina. Om Putin blir avrättad/störtad åker han med i fallet. Klart gubben är pressad. Det kunde ju vara lugnt som förr
Citera
2022-03-07, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Jämförelsen handlar inte om Sverige. Det handlar om Ukraina och konflikten där. Sen din oro för att Ryssland ska anfalla Sverige får du ta med en psykolog.

Visst om du vill att jag förtydligar ytterligare. Offrar hellre en människa i Yemen i en menlös konflikt än en i Ukraina i en annan menlös konflikt.

Ukraina = Påväg från öst-stat till civiliserat västland.
Yemen = Så lång från civiliserat västland som det bara går.

I mina ögon är invasionen av Ukraina endast ett försök av Putin att få uppleva hans våta dröm som världs-erövrare.
NATO är en försvarspakt och kalla kriget slutade med Sovietunionens kollaps, sen att du och Putin hävdar något annat och försöker rättfärdiga invasionen får stå för er.
Sovietunionen existerar inte längre så vill du hävda att NATOs enskilda anledning till existens är att mota Ryssland så har du fel.

Trodde inte Ryssland skulle invadera förens de faktiskt gjorde det. Trodde verkligen inte att han var så trög.
Känns mindre troligt att vi ska bli anfallna av Ryssarna nu än i början av invasionen, de verkar utmatta sig själva i Ukraina.
Men det är just detta ogenomtänkta handlande som gör att vi borde vara mer rustade än vad vi är.
Det krävs bara en karismatisk dåre för att ett scenario som detta ska uppstå och att vara granne med totalitära stater är allt annat än idealt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in