2022-03-06, 23:34
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Anta kriget är över säg 8 mars 2022

5 - 8 månader senare efter kriget

Vad skulle Ni här på FB säga och göra, om låt oss säga att Putin kommer tillbaka in i den politiska värmen ?

Macron och Putte statsbesök etc och G20 möten etc .

Jag försöker inte vara stöddig (om ngn misstolkar mig), en seriös fråga

Vill veta hur folk skulle reagera , om man ens gör det...jag tror seriöst inte det ....sen har jag aldrig haft ngt överst för politiker men det är jag
Han är rökt efter detta. Kommer inte tillbaka i värmen igen
Citera
2022-03-06, 23:34
Medlem
LibBells avatar
Ryssland kommer uppenbart aldrig kunna ockupera Ukraina. De kommer heller aldrig kunna tillsätta en Putin-trogen regering som kommer överleva.

Får Putin rätt information (vilket är långt ifrån säker) just nu så inser även han det.

Det som känns rimligt för Ryssland på kort sikt att uppnå är att skapa landbrygga mellan Donbas och Krim. I samma veva med det slår han ut Azovbataljonen=Avnazifierar Ukraina.

Det skulle kunna ske de närmaste dagarna (=Mauripol faller) Hade jag varit Putin hade jag blåst upp det som en enorm vinst och att den "speciella militära operationen" är avslutad och att Ryssland utropar området som ryskt.

Han fryser läget utefter Azovsjön och Donbas och backar tillbaka och slickar såren.

Väst och Ukaraina står då inför ett dilemma. Gilla läget eller gå till motattack för att flrsöka ta tillbaka områdena till enorma civila förluster, där Rysssland kan vända narrativet.
Citera
2022-03-06, 23:35
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Putin har full kontroll till sina kärnvapen.

Vill han avfyra dom så kan han göra det, oavsett vad dom omkring honom säger. Han behöver alltså inget godkännande från dom resterande.

Hur skulle det gå till när alla tre koder behövs för att få iväg skiten. Ska Putin cykla iväg med dom ?
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Den där konvojen måste ha något allvarligt fel. Har hela konvojen. Deserterat må tro Om inte bör de vara rätt less nu och moralen kan inte vara hög efter en vecka utan mat,värme och vatten typ.
Konvojen är obegriplig, om det nu inte är en 6 mil lång attrapp! Den står ju dessutom i vägen om ryssen vill göra ett nytt försök att ta Kiev via dessa vägar. Har svårt att se att det kan vara soldater kvar i fordonen. Måste vara svinkallt och slut på mat och vatten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NixonGonzales
Ukraina har en yrkesarme på ca: 210 000 man, nationalgardet ca: 60 000 man, samt gränsskyddet Ca:5000 man. Dessa är i min mening välutbildad militärpersonal. På det kan man lägga reservister, veteraner och utländska frivilliga med stridsvana. Tror inte ryska förband är bättre väpnade. Dessutom krävs det 9 gånger fler soldater att anfalla än vad som krävs vid försvar.
Som jag förstått saken hade Putins Ryssland behövt ca 10 ggr så många soldater dvs 1,6 miljoner istället för 160 000. För att framgångsrikt invadera hela Ukraina. Nu kanske det aldrig var aktuellt att ta hela Ukraina, utan bara den Östra delen.
Citera
2022-03-06, 23:36
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
"Mainforcepatrol", du verkar helt seriöst tro att command and conquer är samma som verklighet.

Vad är "command and conquer"? någon form av "underhållning"?

Jag är väl insatt i militära system och taktik tack vare tidigare och nuvarande arbete.

Så håll inne med dina okunniga kommentarer Tack.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag har inte sagt att han hotat Ukraina med atombomber (ännu) utan han har hotat resten av världen.

Putin vill inte släppa några atombomber utan använder dem för att hota sig för att få sin vilja fram. Samtidigt är han säkerligen fullt kapabel att släppa en atombomb för att statuera exempel.
Så det du säger är att när Putin hotar Sverige med atombomb så ska vi lägga ner våra vapen och lämna landet till ryssarna? Ska alla andra länder göra på samma sätt?

Men vad fan är alternativet då? Att få en/flera atombomber över våra huvuden? Du får gärna fortsätta kriga så länge du vill men du kommer inte kunna kriga den dagen Putin skickar atombomb för du, med mig och alla andra, kommer dö då. Därför är det bästa alternativet att lägga ner vapnen om han skulle på allvar hota Sverige med kärnvapen. Men detta är ett hypotetiskt exempel och vi är tack och lov inte i denna situation. Jag unnar inte beslutsfattande att hamna i denna situation.

Men som sagt, Putin är en farlig man och jag kommer förespråka att lägga ner vapnen om vi kommer till sådana direkta hot mot hela vår existens. Sedan får du gärna leka hjälte och säga att vi minsann inte ska lägga ner våra vapnen och kriga mot ryssen i all oändlighet, men det spelar liksom ingen roll.
Citera
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
NATO hade sin funktion för länge sen. Under de senaste decennierna har NATO bara orsakat död och lidande i Libyen, Afghanistan och Irak. NATO representerar nuförtiden bara ekonomiska intressen. NATO behövs inte. Låter vettigare med en nordisk försvarsallians och goda relationer med Ryssland. Men ni är så känslobaserade. Men verkligheten kommer att göra att ni får omvärdera era ställningstaganden. När länder som Kina, Indien och Ryssland bli mer och mer självständiga och mindre beroende av EU och USA.

Så jag låter det vara vid det.
Ryssland har en mindre ekonomi än Spanien och Italien. Känns vettigare att vara på god hand med EU och NATO. Speciellt eftersom Ryssland bara har ett intresse, sig själva. Ett jävla skitland helt enkelt.
Citera
2022-03-06, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Nato har väl dock svängt om igen och är inte längre en angripande allians? Tyckte mig läsa om det någonstans, att efter 9/11 så gick man från en försvarsallians (i kriget mot terrorn) till att aktivt angripa för att senare vända tillbaka igen till en försvarsallians. Minns dock inte vilket år det skedde.

Så kan det ju vara. Kan ju ha förändrats efter det misslyckade 20-åriga demokratiseringsprojektet i Afghanistan.
Citera
2022-03-06, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NixonGonzales
Ukraina har en yrkesarme på ca: 210 000 man, nationalgardet ca: 60 000 man, samt gränsskyddet Ca:5000 man. Dessa är i min mening välutbildad militärpersonal. På det kan man lägga reservister, veteraner och utländska frivilliga med stridsvana. Tror inte ryska förband är bättre väpnade. Dessutom krävs det 9 gånger fler soldater att anfalla än vad som krävs vid försvar.

Hur tillförlitligt detta är vet jag inte men...

https://youtu.be/ivNqIe1z9AI
Citera
2022-03-06, 23:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Kan du inte bara sluta och gå som katten runt het gröt och komma ut med vad du verkligen tycker? Du vill att vi skall lägga ner våra vapen och sjunga We Shall overcome medan Putin erövrar land efter land för han har kärnvapen. Förbannade hippies som bara ger argument åt att de med flest kärnvapen och galnast regim vinner. Man vet med säkerhet att man kan räkna med att några inrökta pacifistister sitter och predikar nedrustning för alla utom dem som borde.

Inte konstigt ni var ansedda som en säkerhetsrisk när det begav sig.

Vad fan snackar du om? Förstod kanske 10% av din text. Du får gärna kalla mig vad du vill för att jag inte vill ha kärnvapenkrig i världen. Vad jag egentligen tycker? Jag tycker att man inte ska leka med elden när det kommer till en psykopat och våldsam diktator som Putin. Om detta är en kontroversiell åsikt enligt dig så får detta stå för dig.
Citera
2022-03-06, 23:38
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Stoltenberg uttalade i januari att frågan om medlemskap ligger i våra händer men att det skulle gå fort om vi ville gå med eftersom vi redan uppfyller alla demokratikrav etc, vi redan ingår så djupt i nästan alla Natostrukturer samt att våra förband uppfyller krav på tekniskt kompatibilitet. I rådande situation kan det nog gå kvickt att få medlemskap beviljat om vi begär detta.
Jag ställer mig tveksam till det, även fast att jag såklart hoppas att så är fallet.

Underskatta inte tiden det kan ta för en NATO-ansökan, det finns mycket som kan få processen att dröja.

Jag hörde dock på nyhetsmorgon att NATO kan skynda på processen om viljan finns hos majoriteten av NATO-länderna.
Senast redigerad av Fricky 2022-03-06 kl. 23:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in