Citat:
Ursprungligen postat av
David1982
Många idag pratade just om att man behövde MIG 29 etc etc.... kan den nedersta texten från Jerusalempost vara anledningen?? Någon som vet mer??
“Practically all combat-ready aircraft of the Kiev regime have been destroyed," said Defense Ministry spokesperson Maj.-Gen. Igor Konashenkov. "At the same time, we are reliably aware of Ukrainian combat aircraft that previously flew to Romania and other border countries. Please note that the use of the airfield network of these countries for the deployment of Ukrainian military aviation with subsequent use against the Russian armed forces can be regarded as the involvement of these states in an armed conflict"
Ukraina har sedan en tid tillbaka börjat använda vägbaser. Deras flygbaser, om än bombade, går troligtvis att använde då den ryska bekämpningen ej varit så omfattande.
Så det bör ej vara något problem för Ukraina att basera fler flyg på sina egna baser.
Sålänge dom inte använder utländska baser operativt gör sig de länderna inte sig skyldig till någon inblandning.
I någon omfattning flyger Ukrainas flygvapen fortfarande.
Så sent som idag rapporterades det om en Ukrainsk Su-25 som blev nedskjuten när den anföll en Rysk konvoj.
Mig 29 är nog enda lämpliga planet som de Ukrainska piloterna kan direkt börja använda utan inskolningsperiod.
Skulle gissa på att de länder, som exempelvis Polen, som har Mig 29 gärna vill se de amerikanska F-16 som utlovats som ersättning levererade innan dom vågar ge bort sina Mig 29.
Blir en risk med en temporär försvagning av sitt luftförsvar annars.