2022-03-06, 23:17
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapetitepois
https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2022-03-06/wojna-w-ukrainie-szef-wloskiego-msz-przekazanie-samolotow-bojowych-ukrainie-nie-jest-mozliwe/?ref=slider
Det är verkligen synd! USA gjorde allt för att Polen skulle ställa upp.

Nyhetsrapportering från igår:
"USA och Polen arbetar på en överenskommelse som skulle ge amerikanska F-16 i utbyte mot att Polens ryskbyggda stridsflygplan skickas till Ukraina. Uppgifterna kommer efter att Ukrainas president Volodomyr Zelensky vädjat om en flygförbudszon över landet."

https://www.dagensps.se/teknik/usa-och-polen-samarbetar-om-stridsflygplan-till-ukraina/
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är mycket bättre att dela upp moskvaväldet och göra slut på den ryska militarismen.

Egentligen har ju Moskva-staten inget existensberättigande, utan borde bestå av fria republiker och de historiskt rätta ägarna länderna.
Vad sägs om Storfurstendömet Moskovien, Novgorod, Kazankhanatet och ett par till? Ska vi återuppväcka dem?
Citera
Avslutad
Hmm, har ryssarna gjort en kopia på engelsmännens fejk inför D-day? De lurade ju Hitler att Frankrike skulle anfallas via en annan kustlinje, genom att bygga attrapper på plan och andra fordon i England mot den kustlinjen.
Kanske den enorma stillastående konvojen består av Plywoodsnickerier på plasthjul made in north Corea
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Okej, så det är relativt skötsamma om de helt urskiljningslöst bombar civibefolkning. Då förstår jag preci hur du tänker. Det är skillnad på folk och folk. Allas lika värde är uppenbarligen inte applicerbart. Då kan du inte vara vänstermänniska.

Det som händer i Ukraina vad gäller mänskligt lidande är inte ens i närheten av det som händer i jemen.

https://www.aljazeera.com/news/2022/2/10/yemen-civilian-deaths-double-since-un-monitors-removed-ngo-says

Relativt skötsamma i förhållande till sin omgivning.
Det är noll ordning på omgivningen.
Missförstå mig inte, de är en äkta förtryckarstat de också men det är i vart fall inte pågående krig i landet.

Finns ju många skithål som Saudi men de är inte våra grannar. En sak i taget, vi står inte i skottlinjen för dem varken i nutid eller historiskt.
Citera
2022-03-06, 23:18
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fckmebackwards
Flera härinne verkar tro att NATO kommer blanda in sig ifall ryssarna attackerar Sverige. Min fråga är då vad skiljer oss från Ukraina? Varför skulle NATO med USA i spetsen rädda Sverige när de just nu skiter i Ukraina trots det är de som ville vara med i NATO. Sverige vill inte ens det själva så varför skulle USA hjälpa oss?

Jag vågar säga att det är mycket snack men liten verkstad just nu, NATO skulle fullständigt skita i oss här i Sverige.

För att Sverige tillsammans med de andra nordiska länderna är ett av de mest fria och demokratiska länder i världen och en förebild för många länder. Skulle Ryssland gå in i ännu ett land efter Ukraina spektaklet skulle inget land i Europa vara säkert. Storbritannien&Frankrike förklarade krig emot Tyskland av samma anledning några dagar efter invasionen av Polen 1939.

Dessutom har vi ett väldigt tätt försvarssamarbete med Finland och även med Nato är i princip bara på pappret vi inte är med.

Men vi är inte garanterade någon militär hjälp men att vi inte skulle få något militärt stöd anser jag som högst osannolikt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Hans
Ryssland har ju ordagrant hotat Sverige med militära åtgärder om vi går med i NATO. Så att Ryssland är ett hot behöver man inte tro, det är ju bara att lyssna på vad de säger själva. Eller du kanske menar att ryssarna ljuger?
Just nu är nog bästa tillfället att hoppa på Nato-vagnen eftersom Puttler är upptagen med annat och ryska armé kammar sig med blåslampa vad det verkar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Fuck it! Det sägs att Ryssland sänder in civila fordon. Hur sant kan detta vara och jag antar att det inte är någon ny taktik.

Inget som vänder kriget tror jag.

Såg en video på ett tåg med massa civila bilar (med Z på). Tyckte jag läste om det någonstans, att det var någon taktik. Var det för att man bryter mot någon konvention om man skjuter mot civila bilar? Någon som har koll på vad det handlar om?
Citera
2022-03-06, 23:19
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nu går flyglarmen i många städer. Ryktas om bombflygsangrepp från Belarus.

Lite ny information från amerikanarna:
"Nearly 95% of the combat power Russia amassed for the invasion are now in Ukraine. No significant movement along the Russian advances in the north. “Leading elements remain outside these city centers. We cannot give specific distances today.” The 40-mile convoy remains stalled. “We’ve observed limited changes on the ground over the past day. Russian forces continued efforts to advance and isolate Kyiv, Kharkhiv and Chernihiv across the north and east are being met with strong Ukrainian resistance,” a senior U.S. defense official said.

Monsterkonvojen står fortfarande stilla!

Den där konvojen måste ha något allvarligt fel. Har hela konvojen. Deserterat må tro Om inte bör de vara rätt less nu och moralen kan inte vara hög efter en vecka utan mat,värme och vatten typ.
Citera
2022-03-06, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
De måste det ha varit ganska många nazister i Ukraina för att lyckas vända ett krig?

Putins "special operation" är ju att rensa bort Nazister enligt vad han själv säger. Det är väl nödvändigt för att judar, som bara är en liten minoritet, ska kunna fortsätta kontrollera Ukraina. Dessa nazister befinner sig inte på en enda plats och skyltar inte med att de är nazister när ryssarna kommer. Därför tar kriget lång tid. Och nazisterna är ganska många.
Givetvis dör även ukrainare som inte är nazister. Men det spelar ingen roll för Zelensky och Putin.

Vapentransporter till Ukraina kommer användas mot nazisterna.
De som reser ned för att strida mot ryssarna kommer väl då dirigeras mot platser med nazister .

Men detta är bara en en gissning. Ett förslag till förklaring.
Citera
2022-03-06, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag förstår ändå inte det. Dom har ju en militär underrättelsetjänst som kunde bedömt läget. Skjutit upp aktionen och skrapat ihop bättre vapen, och kanske styrkor på 400.000 man istället.

Hela krigsinsatsen är obegriplig. Det verkar som man vill förstöra Ukraina utan att vinna något.

Enligt en militär bedömare så trodde nog Ryssland att det skulle gå lika lätt som när man annekterade Krim. De trodde att det räckte med att slå ut lite sambandscentraler, luftvärnsstationer så skulle ukrainarna skrämmas och mer eller mindre lägga när vapnen när ryssarna rullade in med lite stridsvagnar. Ryssarna trodde också att de skulle ha större folkligt stöd/acceptans bland ukrainarna. Stämmer detta så är det inte bara Putin som är förvirrad i Kreml.

Detta förklara varför de nu har logistiska problem. De hade inte planerat för ett längre krig utan trodde det skulle vara över på kanske fem dagar. Nu när det visar sig att de totalt missbedömt scenariot så saknar de både bränsle och mat till sina soldater. Finns uppgifter om att ryska soldater inte ätit på några dagar.

De har helt fått omvärdera och tagit in mer vapen och gått tillbaka till klassisk rysk stridsföring. Dvs jämna städer med marken och avfyra missiler och raketer hej vilt och gå fram med som en ångvält med mycket civila offer och stora egna förluster. Speciellt Kiev riskerar bli ett blodbad utav dess like.

Det har varit lugnare nu två dagar, men det är för att ryssarna väntar in förstärkningar, mer vapen och håller på att omgruppera sig för en större offensiv.
Senast redigerad av PackMan123 2022-03-06 kl. 23:31.
Citera
2022-03-06, 23:20
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag tror på yttrandefrihet och kritiskt tänkande. Kan människor tänka kritiskt i detta bombardemang av ensidig propaganda?
Håller verkligen med! Jag tror också på yttrandefrihet och kritiskt tänkande. Vi kan enas där. Jag kan tillägga att jag också tror på demokrati och individens rätt att inte blir mördad av en galen diktator i ett annat land.

Jag tror också du kan glömma någon sorts sakligt samtal i denna tråden. Ryska propagandamaskinen dränker tråden i rysk desinformation och propaganda.
Citera
2022-03-06, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Varför skulla han göra det. Han har öppet sagt att han vill ha goda relationer med EU. Men USA/NATO vill inte det. Ryssland har till och med föreslagit att få gå med i NATO. Även om det nu är några decennier sen. NATO vill ha Ryssland som fiende. Men jag ser inte hur det gagnar Europa.

Ja kamrat! putain har "öppet sagt" at han vill ha "goda relationer med EU"... putain har även "öppet sagt" (genom bilateralt avtal) att Ukraina garanterades att dess gränser skulle vara okränkbara, att ryssland skulle respektera landets territoriella integritet, samt att båda länderna inte skulle använda sitt territorium för att skada det andra. Detta bröt givetvis putain och anhang mot när Krim invaderades, och annekterades.

https://en.wikipedia.org/wiki/Russian%E2%80%93Ukrainian_Friendship_Treaty

Den sinnessjuke putain håller sig uppenbarligen inte till ingångna avtal och går inte att lita på i något som helst hänseende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in