2022-03-06, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Men du tycker inte att det är en betydande andel, 315 000 som röstar på ett ultranationalistiskt/högerextremt parti. Det borde ju göra dig som vänstermänniska livrädd.

Det är dock en mycket lägre andel än valet innan då Svoboda ensamt fick 740 000 röster. Så Ukraina var på rätt väg innan Putin bestämde sig för att fucka upp hela landet.

Sen kan man tycka att en enda nazist är en för många, men det är inte acceptabel ursäkt för en fullskalig invasion.

Och jag är definitivt ingen "vänstermänniska".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace
Putin är långsint - räkna med en örfil förr eller senare.

Väl talat. Han spelar helt klart ett "long game".

Stor risk att när väl Ukraina tagits, tystats och järnridån är nere... tar det något eller några år och sedan har vi "glömt" alltihop. Det är ju naturligt att man vill gå vidare med livet. Inget NATO för Sverige och så plötsligen, hoppla.

Ny krigföring kan därtill mycket väl ske direkt från regementen (länk 1). På grund av alla satelliter som röjer ens positioner och avsikter undviker man att samla trupp - anfall sker direkt från fredsläge. Pang bom helt enkelt.

+++
länk 1: https://kkrva.se/ kan dock inte hitta artikeln jag läste för ett par dagar sedan, kan söka mer om krävs
Senast redigerad av fokuserapafakta 2022-03-06 kl. 22:31.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Om Maggan är seriös i sin roll som regeringschef borde hon kalla samman riksdagens krigsdelegation och deklarera krig mot Ryssland. Detta skulle ta Putin på sängen. Självklart är vi underlägsna Ryssland på alla fronter, men Putin vet hur jävla mycket han sätter sig i skiten om ett västland blandar sig i konflikten och som han vet får defensivt understöd för att försvara sitt eget territorium. Jag föreslår att vi mobiliserar och gör en offensiv mot Kaliningrad Oblast som ändå är landlocked gentemot resten av Ryssland och sen minerar vi finska viken.
Det var en något annorlunda approach, men kanske framgångsrik. Puttler hade fått bromsspår i vuxenblöjan direkt.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
AT4-CS

Ja Confined space fungerar fint skjuta ifrån slutna utrymmen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ok. Jag har inte skjutit skarpa eftersom de var dyra (och kunde explodera i nyllet). Du har definitivt mer erfarenhet så jag lägger mig 😊
Sköt du med 9mm spårjus istället?
Citera
2022-03-06, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PackMan123
Vladimir Putin och den militära ledningen. Hur kunde de inte räkna med att Ukraina som sedan 2014 tränats av Nato och varje år fått stora militära bidrag inte skulle göra motstånd. Dessutom måste de varit medvetna om att veckor innan kriget startade så pumpade västländer dagligen in vapen till Ukraina.

Jag förstår ändå inte det. Dom har ju en militär underrättelsetjänst som kunde bedömt läget. Skjutit upp aktionen och skrapat ihop bättre vapen, och kanske styrkor på 400.000 man istället.

Hela krigsinsatsen är obegriplig. Det verkar som man vill förstöra Ukraina utan att vinna något.
Citera
2022-03-06, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Sveriges militär behöver stärkas, ska vi bjuda in NMR?

Svara på min fråga först.

Var det inte onödigt?

Anser du den denna andel vara tillräckligt problematisk för att berättiga en invasion?
Citera
2022-03-06, 22:30
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Nej men det blir ändå dagisnivå att hitta på "roliga" namn, tycker jag åtminstone.
Det hedrar dig inte. Säg upp dig från troll-fabriken och få stopp på era horribla massmord i Ukraina. Ryssland sitter knappast på den vinnande sidan här. Det är bara en tidsfråga till den nya ryska ledningen gör upp med de som bär ansvaret för massmorden i Ukraina, och blir du avrättad. Använd din energi till att få stopp på er ledning för guds skull!
Citera
2022-03-06, 22:31
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
Dålig idé. Han kommer få ta kärnvapen
Jag är övertygad om att Putin kommer att hota EU-länder med kärnvapen om några veckor. När han har tagit över hela Ukraina så kommer han behöva rädda ekonomin i Ryssland.

Sanktionerna måste därmed lättas, annars kommer han se det som att vi förklarar krig.

Vilket land kommer han då specifikt hota med kärnvapen? Ja, inte ett NATO-land iallafall av naturliga skäl.

Sverige är Putins slagpåse, så det känns sannolikt att vi skulle kunna bli "gisslan" under denna konflikt.

Då är den stora frågan hur alla EU-länder kommer reagera till detta.

- Kommer många länder få kalla fötter och släppa sina sanktioner?

- Kommer länder utgå från att Putins hot om kärnvapen bara är tomma ord och hoppas på det bästa?

Det återstår att se. En sak är säker och det är att vi kommer få se betydligt mer aggressiva hot om kärnvapen från Putin under en snar framtid.

Vi får hålla tummarna att någon släcker Putins liv innan det går så långt.
Senast redigerad av Fricky 2022-03-06 kl. 22:33.
Citera
2022-03-06, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Det är dock en mycket lägre andel än valet innan då Svoboda ensamt fick 740 000 röster. Så Ukraina var på rätt väg innan Putin bestämde sig för att fucka upp hela landet.

Sen kan man tycka att en enda nazist är en för många, men det är inte acceptabel ursäkt för en fullskalig invasion.

Och jag är definitivt ingen vänstermänniska.

En kandidat för Svoboda fick väldigt många röster 2019. Typ 300 000 av 19 000 000 röster är rätt mycket.

Vi vet båda att stora skälet är NATO:s expansion. Säkerligen oljan och gasen utanför Krim också. Du kan tycka vad du vill om NATO. Men dom gick över en röd linje. Sen att Ukraina öppet låter nazister ingå i den reguljära armen är förkastligt i sig.

Men det är ju upp till dig om du vill försvara NATO expansion vars enda syfte är att berika ett fåtal. Om du trodde att Ryssland bara skulle titta på är du inte mer än lovligt naiv. Nu har du konsekvenserna.
Citera
Medlem
Intressant sida med många spännade videon!

https://www.youtube.com/c/roissya24-7/videos
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Många idag pratade just om att man behövde MIG 29 etc etc.... kan den nedersta texten från Jerusalempost vara anledningen?? Någon som vet mer??

“Practically all combat-ready aircraft of the Kiev regime have been destroyed," said Defense Ministry spokesperson Maj.-Gen. Igor Konashenkov. "At the same time, we are reliably aware of Ukrainian combat aircraft that previously flew to Romania and other border countries. Please note that the use of the airfield network of these countries for the deployment of Ukrainian military aviation with subsequent use against the Russian armed forces can be regarded as the involvement of these states in an armed conflict"

Du åberopar alltså som källa en krigsförbrytare? Samma gäng som för två veckor sedan hävdade att Ryssland inte skulle invadera Ukraina. Samma gäng som i några dygn efter invasionen hävdade att det inte var en invasion eller ett krig. Samma gäng som fram tills för några dygn sedan hävdade att Ryssland hade noll, noll, stupade. Ja, verkar ju trovärdigt. Verkligen.

Vem tror längre på vad Putinregimen påstår om något? Ja, bortsett från betalda rysstroll, cetniker, nazister, kommunister, psykiskt sjuka och människor som misslyckats med sina liv och lever ut sin hämnd mot den, i deras ögon, mot dem fientliga västvärlden genom ryss-mongolerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in