2022-03-06, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Användaren "hash" har rätt i sak. Man behöver sikta rätt med pansarskotten. Därför rekommenderas att man skjuter tre skott mot samma mål. Sveriges donation av 5000 pansarskott räcker alltså till att slå ut 1600 stridsvagnar.
Robot 57 däremot behöver man inte sikta rätt med – de letar sig självmant fram till målet och sprängs strax ovanför stridsvagnen. Men några sådana skickade vi inte. Antar att vi vill ha dem själva om pissråttorna från Ryssland anfaller oss.

Absolut finns det ett tänk bakom det. Absolut inte skit vi skickat, jämförde det förut med en Volvo 240 och en xc90. Alltså pappret gör dom ju samma sak men det är milsvid skillnad på dom.

Pansarskott är väldigt enkelt att skjuta med, manualen står på sidan, transportsäkring av, upp med sikten som sitter dolda i en plastrail och sen är det bara ett dödmansgrepp för att skjuta (pekfingret drar bort säkringen och timmen trycker på en knapp). Har aldrig skjutit robot 57 men kan tänka mig att det är betydligt knepigare för en 18 årig ukrainska call of duty spelare som plötsligt är soldat.

Pansarskott är klart vekare men har ändå en rätt bra punsch, är man osäkert kan man bara läsa på sig på dess spräng eran och jämföra med mängden pansar de olika fordonen har, allt är rätt officiellt med Wikipedia dom stöd. Sen är det klart, skjuter du på en yta med 90 graders vinkel får du en bättre effekt än om du kommer med 45 grader,det säger sig självt. Därför moderna stridsvagnar har sluttande pansar, 50 cm sluttande motsvarar 70 cm old school pansar? Det är enkel matematik.
Citera
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shibaiji
Du vinner inte heller ett krig på att ha 5 miljoner soldater om fienden är teknologiskt överlägsen med flyg, tanks, missiler drönare och utplåna fienden är målet.
Fast ukrainarna får hela tiden in nytt materiel. Lägg därtill saker som god lokalkännedom och hög stridsmoral, så kommer du få se effekten från västproducerat materiel bringas till maximum.

Sen har Putin lyckats väcka den inhemska hackerelitens ilska. Om det läser vi inte så mycket, men naturligtvis kommer det få stora konsekvenser för Ryssland. I synnerhet på sikt.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Sköt du med 9mm spårjus istället?
Jag berättar inte vad jag gjorde och inte gjorde i lumpen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nja, ett pansarskott är enkelt att använda, dock krävs lite träning om man ska träffa optimalt på rörligt mål på lite avstånd.
Tänkte mer på att de är tunga
Citera
2022-03-06, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killercan1
Typiskt ryskt om du frågar mig, många enheter men oorganiserat. Det är svårt att kontrollera så många enheter, speciellt när motståndet som Ukraina gör ändrar om i grytan, saker och ting ändras om, och då ska alla enheter agera därefter, kommunikations problem är ett faktum. Däremot kan detta kaos öppna en väg för ett mer organiserat Ryskt anfall, men det samma gäller för det Ukrainska försvaret, men än så länge har Ryssarna tappat momentet.

Bra analys av dig. Vi får tänka på att det är ett grannland och man måste ju känna till geografin och man har ju säkert många spioner och köpta män i det landet man skulle ta över eller ändra regim på.

Nej jag tror inte att dom gör något organiserat anfall. Det blir bara att dom skjuter sönder mer, alltså för fram mer artilleri. Man förstör utan att vinna något och samtidigt får man stora delar av världsopinionen emot sig. Och inte minst försämrad ekonomi.

Helt otroligt ofattbart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Men du sa ju minst 700000? Är det bara 315000 nu?

300 000 2019. Men problemet är at man låter nazister ingå i den reguljära armen och låter dom få fritt spelrum att terrorisera civila i Östra Ukraina.
Citera
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killercan1
Typiskt ryskt om du frågar mig, många enheter men oorganiserat. Det är svårt att kontrollera så många enheter, speciellt när motståndet som Ukraina gör ändrar om i grytan, saker och ting ändras om, och då ska alla enheter agera därefter, kommunikations problem är ett faktum. Däremot kan detta kaos öppna en väg för ett mer organiserat Ryskt anfall, men det samma gäller för det Ukrainska försvaret, men än så länge har Ryssarna tappat momentet.

Väldigt mycket så. Ryssland är fast i en kalla-kriget-operation, med pansar, storslaget och toppstyrt. Dessutom förvånande okoordinerat mellan olika grenar, samt dåligt planerad logistik.

Ukraina kör en mycket modernare krigföring, agilt, lätt, dynamiskt.

Och på detta, den enorma skillnaden i krigsmoral. Jag undrar om detta är världens mest misslyckade invasion någonsin. Efter 11 dagar har man tagit några procent av Ukrainas yta, och den största staden Ryssland har intagit är Kherson som är Ukrainas 17:e största stad. Och där verkar ryssarna ha svårt att kontrollera lokalbefolkningen.
Citera
2022-03-06, 22:35
Medlem
Citat:
Det hedrar dig inte. Säg upp dig från troll-fabriken och få stopp på era horribla massmord i Ukraina. Ryssland sitter knappast på den vinnande sidan här. Det är bara en tidsfråga till den nya ryska ledningen gör upp med de som bär ansvaret för massmorden i Ukraina, och blir du avrättad. Använd din energi till att få stopp på er ledning för guds skull!

Mm jag är säkert på den ryska sidan..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Tänkte mer på att de är tunga

Det är inte speciellt tungt faktiskt.
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag förstår ändå inte det. Dom har ju en militär underrättelsetjänst som kunde bedömt läget. Skjutit upp aktionen och skrapat ihop bättre vapen, och kanske styrkor på 400.000 man istället.

Hela krigsinsatsen är obegriplig. Det verkar som man vill förstöra Ukraina utan att vinna något.

I tillägg till det är den spektakulärt odugligt genomförd på såväl strategisk som operativ och taktisk nivå. Ovanligt att någon som är så materiellt och numerärt överlägsen hamnar där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Det är något som Ryssland behöver allra mest just nu

Instämmer. Det eller en genomgående revolution men det är dom nog inte riktigt mogna för riktigt än. Möjligen en militärkupp.
Talades om tusentals protestanter i Moskva och St. Petersburg idag i Ryskspråking media, antagligen mycket utspritt då de har svårt att genomföra några större planerade protester.
Potentiella krigslagar i Ryssland är nog nära nu, tror inte man kommer vänta med skarp ammunition mot civila om jag känner Putin rätt.

Edit: Det är inte utspritt. Dem har massiva protester nu, någon kommer nog hänga och dingla snart....
Senast redigerad av slutataxera 2022-03-06 kl. 23:09.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Jag berättar inte vad jag gjorde och inte gjorde i lumpen.

Tappade tvålen för många gånger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in