2022-03-06, 22:00
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Napoleon intog staden 1812 och brände ner den. Tolstojs ”Krig och Fred” handlar bland annat om detta.
Sverige erövrade Moskva 1610.
Citera
2022-03-06, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Min systers man har Ukrainska rötter. Satt under ett bröllop och hade en lång konversation med hans mormor. Man blev rätt chockade hur öppen hon var med sina Nazist sympatier. Men allt var baserat på ett hat gentemot ryssar som gjorde så att folk i hennes by svalt ihjäl i drivor under 2a världskriget. När senare Tysken kom iom Barbarossa blev det som en räddning för hennes folk, och de beundrades deras befriare. Väldigt många anslöt till Nazi filosofin och det är nog mycket väl så att det på vissa håll lever kvar än idag, dock mest som ett innerligt groende hat mot ryssen och inte så mycket så Juden.

Förstår inte hur ukrainarna har missat att det var judar som styrde under sovjet och särskilt när det gäller iscensättandet av Holodomor. Dom är sannerligen inte smarta det måste man medge...
Citera
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
Men man skjuter inte mannen minsann, utan barnfamiljen på andra sidan gatan. Ok.

Det här är inga civila sköldar, det är en pågående evakuering, som man dessutom lovat att inte lägga sig i.

Det finns inget som helst oavsiktligt med detta. Avsikten var att mörda barnen för att påverka moralen.

Varför gör dom det ej på öppen gata finns t.o.m folk som skriker åt dom men de dödar inte dom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Det där är nog i underkant.

Ser man på de ständigt återkommande fackelmarscherna i Kiev och andra platser, så minner det snarare om tyskland i början av 30-talet, då stöveltrampet blandas med högröstade guttural heil vrål eka genom natten...
Som paraderna på Röda Torget utan en halvdöd potentat och alla missiler som glider förbi eller?
Citera
2022-03-06, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Hemligheten med dom flesta vapen är faktiskt att man siktar rätt

Jo dock så har du bara 1 skott/försök med detta vapnet till skillnad från många andra.
Citera
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Jo men denna fåne blev så arg för att jag råkade ha fel om att Moskva blev belägrat under vk2... sedan påstod han att Moskva aldrig någonsin hade blivit belägrat.

Nej belägra betyder att omringa och innesluta en stad helt så att de blir helt avskurna från omvärlden och inte kan få varken nya förnödenheter eller manskap, bad ju dig slå upp det i en ordbok igår.
Citera
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Jag tror inte att någon annan än Ryssland hade intresse av ett krig i Ukraina.
Nä, bara ett olyckligt sammanträffande för USA att Ryssland blir krossat och EU försvagas och USA stärks... Hade man varit lite konspiratoriskt lagd kunde man nästan tro att USA ligger bakom...
Citera
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Jag tror inte att någon annan än Ryssland hade intresse av ett krig i Ukraina.
Det finns ekonomiska intressen som är för alla krig. Det finns intressen som vill fördjupa konflikten mellan Ryssland och väst. Det finns intressen som vill krossa Ryssland. Eller menar du att jag har fel här?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Enligt artikeln du själv länkar till åkte han och hans parti ut ur parlamentet i valet 2019. Och de 2% röstade inte på honom, utan på en hoper partier som valsamarbetade.

Det är helt korrket. Fel av mig. Men hans parti Svoboda fick 315 000 röster. Det är många ultranationalister/nazister. Inte några hundra som NMR i Sverige.

https://en.wikipedia.org/wiki/2019_Ukrainian_parliamentary_election
Citera
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
En jävla skillnad på att bli skjuten med 9mm pistol och 7.62/5.56 gevärsammunition dock.

Ok så militären ska vid hot kunna planer villa vapen är för att skada och vilka för att döda.
Citera
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iceen
Har ju varit endel fundringar om antalet förtsörda/beslagtagna fordon stämmer
Här en sida som listar allt.
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html

Och vad gör den listan pålitlig? Falska uppgifter spelar fienden i händerna.
Citera
2022-03-06, 22:03
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Ditt "Nej" är fel. Du stämplar meningsmotståndare och alla som inte köper krigshets som "ryska chatt-troll" och argumenterar mot kritisk granskning.
Oj vilken konstig vantolkning – och vilket påhopp!
Jag är helt för kritisk granskning 👍 Är universitetsutbildad och vetenskapligt skolad. Men det innebär inte att jag köper vad som helst. När Puttler vimsar om att det är Nazist-HBT-judar som leder Ukraina och att Ukraina därför ska avnazifiseras genom att mörda ukrainska barn, så tycker jag att det är så infantilt att det inte är värt att lägga energi på. Ledsen grabben 😥
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in