2022-03-06, 21:40
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Här ser ni civila som stoppas av Ukrainsk militär att lämna Mariupol för sin egen säkerhet. Så civila tillåts inte att lämna staden.

https://southfront.org/war-in-ukraine-day-10-civilian-evacuation-failed-russia-gained-tactical-successes-holding-strategic- pause-18/

Haha redan länkat i tråden innan, journalist från Uk fanns på plats, de gömde sig.
men militären hjälpte dem upp ur hålan.
Bra försök...
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
Svara på frågan istället för att insinuera att alla som ifrågasätter är "ryska troll". Eller är du helt hjärntvättad?
Ja jag är helt hjärntvättad. Alla vi som bor i Sverige är hjärntvättade. Vår regim censurerar internet och tvingar våra medier att berätta endast en version av Rysslands invasion – den där Ukrainas president är nazist och att det är en "militär specialoperation" som pågår.
Eller vänta nu... nu blandade jag ihop det...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Helt väntat drag men oväntat snabbt.
Nästa steg är väl NATO-piloter över Ukraina.
NATO agerar envist genom ombud.
Frågan är om det går att göra hela tiden
Att ge NATO-länderna grönt ljus för flygleveranser är hur som helst ett avgörande steg.
Ja galenskapen har börjat.

"NATO" går aldrig in", sa alla nyss

Nu är NATO inne.

Fy fan var ska detta ta vägen?

Ryssarna och stackars Ukraina kommer att förintas.

Precis som Natolandet Holland säljer toapapper till ryssen....

fint att ukraina får köpa gamla mig-29 av polackerna och fint av usa att "backfill" det polska flyvapnet.
Senast redigerad av slö 2022-03-06 kl. 21:42.
Citera
2022-03-06, 21:41
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Jag såg det men frågan är vad det egentligen betyder.
MIG-29 är för luftstrider och har dålig uthållighet.
SU-22 kan bekämpa markmål och utföra luftstrid.
Bulgarien har även några Sukhoi Su-25 för markmål
Rumänien har även några MIG-21 används för luftstrid samt kan släppa 2st gravitationsbomber
Frågan är var de ska utgå ifrån om flygbaserna i Ukraina är sönderbombade samt hur länge dom kan vara aktiva med tanke på hur Ukrainas flygvapen slagits ut.

Däremot skulle några nato länder kunna bli av med gammal sovjetisk utrustning som inte är nato kompatibel och ersätta med nato kompatibel utrustning.

Jag tror bara ett fåtal baser är bombade. De flesta är hela, men vet inte om flyget är det viktigaste just nu med tanke på att Ukraina verkar sätta skräck i ryssarnas flyg ändå. Dom har ju plockat ner ordentligt med ryskt flyg. Undrar om inte Ukraina har vägbaser som oss också, nånting för framtiden iaf.
Citera
2022-03-06, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Och hur ska detta gå till i praktiken? Hur vet man vilka som är nazister? Ska de avrättas summariskt eller efter en skenrättegång?

Dessutom, om siffran är försummande liten. Ger det rätten att invadera ett land? Var går gränsen i sådana fall?
Citera
Medlem
Nyligen gick regeringen fram med ett förslag om direkt stöd till Ukraina. Det gällde både militär materiel och ekonomiskt stöd. Det stödet har nu kommit fram. Rysslands olagliga och oprovocerade invasion måste upphöra.

Magdalena statsminister
Citera
Medlem
RomanticDreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Jag tror ungdomar som ser detta i nuet inte känner till det där. Vi som är vuxna har hört hur Ryssland har varnat i över ett decennium.
Och det stämmer att de låtsas bli förvånade. De har vetat hela tiden.

Citat:
Ja jag menar unga i Sverige. De hör nåt om klimatet och så tror de havet ska sluka dem. Eller nåt om Krig och överreagerar. Finns liksom ingen stabilitet.

Ja . Ta bort alla småpartier. Det finns ändå inte så många olika vägval för vår politik.

Citat:
Dessa unga ser nu hur Ryssland går in i Ukraina. Och plötsligt hatar de Ryssland.
Man borde höja åldersgränsen för att rösta till 70 år

Det är inte mänskligt att acceptera mord och dödligt våld mot kvinnor och barn, oavsett vem som har sagt vad, eller hur mycket du och dina ”vänner” avskyr USA och invandrare.

Det enda trumfkortet du har är att du är gammal. Och väldigt bitter för att du inte är en del av gemenskapen.
Senast redigerad av RomanticDreams 2022-03-06 kl. 21:45.
Citera
2022-03-06, 21:43
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magic64
Apart from the furthest away child, they seem well perfused(good skin colour) for being dead. Their positioning also look suspicious, I'm not pro russian by any means, but this look staged.

Killed by overpressure. They look uninjured, but heir lungs are destroyed
Citera
2022-03-06, 21:43
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FDI5M
Detta är vad som händer när du missar ett bestyckat fordon!
OBS: mycket gore
https://www.youtube.com/watch?v=mD3gIx6H_bA
Det är det jag menar. Killarna med RPG i twitter-klippet vi såg måste haft dödslängtan om verkligen sköt på en tank, eller ett mer potent pansarskyttefordon. De står ju inte ens på knä och har inget skydd alls. Så jag är tveksam till att det är ett äkta anfall mot något av ovanstående.
Citera
2022-03-06, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Helt väntat drag men oväntat snabbt.
Nästa steg är väl NATO-piloter över Ukraina.
NATO agerar envist genom ombud.
Frågan är om det går att göra hela tiden
Att ge NATO-länderna grönt ljus för flygleveranser är hur som helst ett avgörande steg.
Ja galenskapen har börjat.

"NATO" går aldrig in", sa alla nyss

Nu är NATO inne.

Fy fan var ska detta ta vägen?

Ryssarna och stackars Ukraina kommer att förintas.
Det där med läsförståelse är inte lätt för alla. Polen får grönt ljus att bistå Ukraina med sina gamla MiG plan, det är något som diskuterats i flera dagar i medierna och kärror som de Ukrainska piloterna kan flyga.
Citera
2022-03-06, 21:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Nu säger USA att 95 % av de 190 000 man Ryssland samlat runt Ukrainas gränser har gett sig in i landet. Det borde innebära att om de inte gör framsteg nu så måste de föra fram ännu fler trupper.

Citat:
Ursprungligen postat av %
Det blir deras andra. 3 Pantsir-S1: (1, destroyed) (2, captured) (3, captured)
Komiskt ändå att Ryssland är överlägset den största donatorn till Ukrainas armé.
De måste fått bråttom därifrån när de lämnade maskinen igång med radarn på.
Unit cost US$ 13.15 million[1]–14.67[2] million (export) inga billiga saker.

Det här är så konstigt. Har detta någon hänt tidigare i krigshistorien att ena sidan bara lämnar sina fordon trots att de är överlägsna fiendens och nyare? De försöker inte köra därifrån för att fly utan bara lämnar dem.
Citera
2022-03-06, 21:45
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Och hur ska detta gå till i praktiken? Hur vet man vilka som är nazister? Ska de avrättas summariskt eller efter en skenrättegång?
De ska döda en massa människor och påstå att de var nazister, för alla hatar ju nazister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in