2022-03-06, 20:43
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ryska Federationen har inte varit hotad sedan Kalla Kriget - tvärtom, så har man världsvis haft goda samarbeten och avtal, samt hållit sig skapligt på en balansvåg av diktatur och demokrati, trots statens rövknullning av egna befolkningen samt tex operationer med attacker på individer i andra samhällen och liknande utstickande operationer.

Putin har uppenbarligen inga anspråk på att ha Federationen såsom den mejslats fram av nutidshistorian, utan han går iom detta sin egen väg i statens namn.
Putins väg är ett Tsarvälde genom söndring och kuvning, vilket inkluderar militär invasion av självständigt land. Detta är oemotsägbart.
Putin har hela tiden varit en tickande bomb, objektivt sett. Gamla tidens KGB-själ, nu en äldre man som i sig själv vuxit ur sitt egna land.

Men som du ser, vill Ukraina inte ha Putin som envåldshärskare eller leva under diktatur.
Ukrainas ståndpunkt blir därmed omvärldens utgångspunkt - Helt naturligt.

Detta stämmer dåligt med verkligheten, inget annat val gavs, varningarna gavs långt i förväg och väst fortsatte och vips infriades löfterna från Putin och alla leker nu förvånade...
Citera
2022-03-06, 20:43
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Nej du såg rätt. Har väl brunnit.
Ja förmodligen, dom mötte ett grymt öde.
Citera
2022-03-06, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mats.nystrom
Räcker det med det?
Spontant, utan att vara vare sig ryssolog eller militärstrateg, känns det som att det är större komponenter av taktisk och strategisk att som borde vara skillnaden.

Men who the fuck am I att veta? Därav frågan.

Jag tror att det räcker plus att detta är en storskalig invasion kontra Syrien där man istället kunde använda spetskompetensen i sitt försvar. Jämför med att Sverige använder några rotlar jas från Malta vs fullskaligt krig med hemvärnet inblandat.

Därför framstår ryssarna som otroligt oeffektiva i detta krig.
Citera
2022-03-06, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Jag trodde faktiskt att planen höll i hop bättre än så. Att kalla MTBF 7,6h och MTTR 2,5h bra??!
Då är det inte lätt att hålla planen i luften från vägbaser.
Stridsflyg är maskiner som balanserar på gränsen till vad som är möjligt och utsätts för otroliga laster.
Om du tittar på USA när de flyger över långa sträckor med tankflygplan så får flygplanen aldrig ha mindre bränsle än att de kan nå en flygbas så de tankar väldigt ofta, detta är för att de ska kunna landa säkert om något fel inträffar.
Citera
2022-03-06, 20:45
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace
Skitsnack. Om Polen fortsätter spela Allanballan och ryssarna bekräftar mig-leveranser kommer flygfältet dom var baserade på känna av taktiskt kärnspets. USA kommer inte lyfta ett finger men Biden kommer skälla som en blindgalen hund! Hälften av NATO-medlemmarna kommer tycka att Polen gick vad dom gapade om då de gick över gränsen varför artikel fem inte är applicerbar. Tror du verkligen NATZo riskerar full out kärnvapenkrig för Polens skull??? På riktigt???
Jag tycker du ska vara mer orolig över vad som kommer hända Sverige som tack för 5000 pansarbrytande projektiler som vi givit till Rysslands fiende. Och vi ÄRIT med i NATO! Jag är helt jävla chockad hur naiva en del är, inte minst dom som på Twitter kommenterat under eget namn på inlägget att vapnen nu är framme och i ukrainarnas händer.

Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
Du ärhelt okunnig om kärnvapentaktik och skall därför inte yttra dig.Detta fantasikärnvapen skulle då bekämpas av polskt robotsystem, följt av en konventionell attack mot avfyringsplatsen.

"Mainforcepatrol", du verkar helt seriöst tro att command and conquer är samma som verklighet.
Citera
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag har själv inga goda analyser i denna sak, men jag vill gärna tipsa om en podd på engelska, där jag blivit bibringad analyser som resonerar kring likheter med andra operationer och hur ryssarna tycks resonera i denna konflikt. Mycket intressant, men kräver att man har tid att lyssna. Det kommer typ ett avsnitt varje dag mellan en halvtimme och ett par timmar långt. Akademisk försiktig hållning.

Något trillade bort: The Duran.

https://www.youtube.com/watch?v=X1mf-5-ma-8
Citera
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.guld
Om jag fiskar och filmar när jag inte får fisk.
Betyder det att ingen får fisk i samma sjö pga klippet jag visade inte gav den bilden?

Gå och fiska det är bättre.
Citera
2022-03-06, 20:46
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Ja vi kan ju leka med tanken att det skulle komma fram en ny Khrushchev eller Brezhnev som vi lite äldre har fått uppleva under hela kalla kriget och då även paniken runt byggandet av muren.

Chrusjtjov och Brezjnev var dock balanserade nog att inte hota med kärnvapen i tid och otid. Detta var en oskriven lag under kalla kriget. Något som den lilla fjanten Putin med dåligt självförtroende och låg självkontroll naturligtvis skiter i.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det handlar om någonting helt annat, troligen gasledningar.

Du inser att Putin har blivit lurad? Folk runt honom har lämnat helt annan information än verklighetsbaserad sådan. Nu sitter han i en rävsax och har ingen ens halvdålig väg ut, ännu mindre en bra sådan.

Så kan det vara. Det får tiden utvisa. Men när det gäller gasen, har han visst fått avsättning för den öster ut...
Citera
Medlem
YoloSwag420s avatar
Inget som den här videon talar så mycket för att Ryssland håller på att bli nya Nordkorea.
T.o.m. snön har blivit en fiende för Ryska staten: https://www.youtube.com/watch?v=P4WdkuxMWRc
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
Västvärldens superhjälte!

Från Greta som vill rädda världen till Zelensky som vill se den brinna. Det svänger snabbt det här. Till folkets jubel!
Exakt
Citera
Medlem
BeachBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Nej det är är inte det viktigaste,men det kliar i min hjärna när jag ser just "pga av"
Du är en sådan jävel som förpestar alla forum. Kliar i din hjärna. Undrar om du har en frisk hjärna överhuvudtaget. Hoppa på en forumskamrat för han inte skriver så korrekt som du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in