2022-03-06, 12:15
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det ble en svart lørdag for flyåpenet/hæren i Russland i går.
Følgende gikk i bakken - MI-8, MI-24/35, SU-30SM, SU-34, SU-25, SU-34, SU-25, MI-35, MI-8
Källa?
Citera
2022-03-06, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag har sett filmer på ryska underhållskonvojer i Ryssland på väg till Ukraina. Jag tror Ryssland nu försöker "komma ikapp" med underhållet och bygga upp lager i Ukraina nära trupperna där. Jag tror de kommer öka sina offensiver när de har allt på plats. Det kan vara i morgon eller om ett par dagar, det vet jag inte, men snart borde de vara klara.

Det är ju precis det dom behövde ha från dag ett. Detas prio borde vara att försvara dom nu så att Ukraina inte slår ut dom.
Citera
2022-03-06, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Källa?

Du behöver ingen källa. Oavsett vad man ger dig så spelar se ingen roll.
Ni har bara ca 500 döda enligt putin.
Citera
2022-03-06, 12:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Det är ju precis det dom behövde ha från dag ett. Detas prio borde vara att försvara dom nu så att Ukraina inte slår ut dom.

Ja jag tror de har förstått det äntligen och försöker förbättra detta. Men nu tar de ju säkert logistiktrupper från andra förband som inte krigar i Ukraina. vilket gör det än svårare att börja kriga någon annanstans med de förbanden.
Citera
2022-03-06, 13:26
Medlem
Citat:
Ja jag tror de har förstått det äntligen och försöker förbättra detta. Men nu tar de ju säkert logistiktrupper från andra förband som inte krigar i Ukraina. vilket gör det än svårare att börja kriga någon annanstans med de förbanden.

Men det är ju märkligt att man inte kan försörja trupperna med bränsle och mat när dom bara är 5-6 mil in i UA!
Rysk oduglighet i sitt esse!
Citera
2022-03-06, 13:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Men det är ju märkligt att man inte kan försörja trupperna med bränsle och mat när dom bara är 5-6 mil in i UA! Rysk oduglighet i sitt esse!

Ja jag läste en rapport från någon i USA om att de kände till att Ryssland har dålig logistik och de spekulerade om hur bästa sättet vore att möta det vid ett anfall mot NATO. Så det bästa var att låta ryssarna framrycka in i landet och inte försöka stoppa dem vid gränsen. Den rapporten var från 2021 och det visar sig nu att de hade rätt.
Citera
2022-03-06, 15:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det ser ut som det er en jevn strøm med våpen og beskyttelse som hjelmer og vester inn.
Canada sender f.eks følgende nå:

4500 M72 og 7500 håndgranater
100 Carl-Gustaf M2 og 2000 runder ammo
1600 beskyttelsesvester og 400000 stridsrasjoner

Med hva alle andre land sender så må de ha godt med utstyr for å slå ut alt fra stridsvogner og ned til lastebiler.

Ja mycket trevliga nyheter. Det som också är glädjande är att USA:s stöd på 350 miljoner dollar nått Ukraina. Iaf merparten. Detta endast på två dagar. Hoppas kongressen röstar igenom det stora paketet.

Citat:
Jag tror Ukraina snart kan förlora de östra delarna för ryssarna är på väg att bryta igenom bakom den starka försvarslinje de haft mot rebellområdet i 8 år. Då kommer nog ukrainarna få retirera västerut och ryssarna kommer kunna använda mycket trupper som varit låsta där i utbrytarprovinserna. Runt Kiev verkar det vara mycket rörliga strider nu så lite säkert hur det kan gå. Antingen har ryssarna anpassat sig till ukrainarnas krig eller så riskerar de att få sina transporter avskurna igen. I söder verkar ryssarna vilja gå västerut mot Odessa mer än norrut. Jag tror de vill ha hela kustlinjen.

Det jag hoppas på är att Ukraina planerar offensiver för att skära av ryssarnas allt större områden de måste kontrollera. Kanske har de nya trupper från de som inkallats från reserven och de första utländska soldaterna? Kanske har de fler nya vapen som de har tränat trupper i och nu distribuerar ut i sina trupper? Kan de inte göra offensiver så kommer Ryssland gradvis ta bit för bit. Jag tror ryssarna kommer kriga bättre också för de lär sig hur de skall kriga i detta krig och de dåliga trupperna har redan besegrats så det blir de duktigaste kvar.

https://www.scribblemaps.com/maps/view/The-War-in-Ukraine/091194

Jaa nu verkar det som man förbereder sig för att försvara Dnipro. Någon ukrainsk general som sa att nya vapen har kommit till staden och man är fullt i gång med förberedda sig. Runt Kharkiv verkar man ju ha slagit tillbaka mycket bra. Rapporteras om motanfall från ukrainska sidan.

Man verkar slå hårt olika konvojer med små grupper för sedan dra sig tillbaka snabbt. Ryssarna har väl egentligen bara lyckats ta Kherson efter snart 13 dagar. Men mycket mer är att vänta.. Hippas som du säger att man snart kan fylla på med mer soldater från väster. Soldater verkar det finnas ju. Om inte Ukraina överdriver sina siffror.

Vapen måste fortsätta pumpas in. Kiev verkar väl förberedd.
Citera
2022-03-06, 15:38
Medlem
Min undran är hur Putin/ryssen tänkt hämta hem det här? De har åkt på en rejäl näsbränna, massor av förband är stridsodugliga och sönderslagna. De har troligen tappat stora delar av sin material och utbildad personal.

Ryssens "nya" doktrin med BTG har uppenbarligen inte fungerat. Vad vad återstår att göra? Inte ens om de får fram mer utrustning och får igång logistiken kommer det att hjälpa. För vem skall ha användning för det som logistikförbanden får fram (rent hypotetiskt att de får det att fungera)?

Förbanden som skall använda grejerna är ju sönderslagna. En BTG som är en bataljon (ofta yrkessoldater) understödd av hela brigandes understödsförband men om den bataljonen och understödsförbanden är utslagna?

Det hjälper ju då knappast att de två övriga bataljonerna transporteras dit (med måttligt engagerade och utbildade värnpliktiga) då alla understödsförband (ledning, artilleri, ingenjörsförband mm) är utslagna eller sargade.

Vilken doktrin skall de gå tillbaka till? Den gamla ryska ångvälten? Och med vilken personal och utrustning när gräddan av armen är utslagen?

Om inte de bäst utbildade, utrustade och samövade BTG:erna klarade av det, hur skall resten av armen (som sagt dåligt utbildade, motiverade, utrustade och icke samövade värnpliktiga) klara av det?

Det är ju inte WWII där ryssen hade två-tre år på sig att få ihop delarna till en (någorlunda) fungerande helhet.

Att rusha dit en massa värnpliktiga och tro att de skall kunna reda upp situationen är rent önsketänkande skulle jag säga. Det som Ryssen möjligen kan göra nu är att gräva ned sig och hålla det som hållas kan och vara nöjd med det. jag tror att Ukraina skulle ha svårt att kunna gå på offensiven med sin nuvarande status och förmåga och vara framgångsrik mot nedgrävda försvarande förband.

Att Ukraina 2022 skulle bli ett "nytt" finskt vinterkrig trodde jag aldrig. Vi får se om det blir en kombo av finskt vinterkrig och vintern 1917...

För en lite bitter sidonot, är det denna ryss vi varit rädda för? Om detta är status på ryssen behöver vi fan knappt något försvar Nu SKALL vi ha ett starkt försvar men jag är inte orolig för en rysk invasion av Sverige längre. De har iofs inte kapaciteten att få över trupp men även om de skulle få det så är den ju, bedömt efter Ukraina, så dålig och usel att vi skulle mosa den.

Ryskt flyg och flotta är iofs lite "okända kort" då vi mest sett armen skämma ut sig men om det är lika illa ställt inom flyg och flotta så skulle vår försvarsmakt fullkomligt slakta dem.

Ryssen påminner ju mest om en 19 åring som tappar tvålen i duschen på St Quentin.
Citera
2022-03-06, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Visst, CIA sysslar med propaganda, på samma sätt som ryssarna också sysslar med propaganda. Att bara okritiskt svälja allt man läser på russia today/sputnik är lika dumt som att svälja all info som kommer från västliga informationskanaler. Sanningen, ligger som vanligt, antagligen nånstans mitt emellan.
Sanningen ligger garanterat betydligt närmare det som kommer från CIA, de ljuger och ändrar inte verkligheten på samma sätt.
Rysstrollen vill gärna tro att så är fallet men väst och Ryssland är olika på den punkten.
Citera
2022-03-06, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Åfan. Så du menar alltså att de ryska förbanden på Krym är framme vid den rumänska gränsen och att de som anföll mot Kyiv är framme vid den polska gränsen?

Bland de ryska förbanden i Ukraina så är det bara de som har framryckt österut från Krym, som har framryckt mer än 10km per dag.
Kolla gärna på kartan över invasionen på Wikipedia. Uppdateras imorgon efter en lång helg.

Slava Ukrain.
Citera
2022-03-06, 16:24
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Min undran är hur Putin/ryssen tänkt hämta hem det här? De har åkt på en rejäl näsbränna, massor av förband är stridsodugliga och sönderslagna. De har troligen tappat stora delar av sin material och utbildad personal.

Ryssens "nya" doktrin med BTG har uppenbarligen inte fungerat. Vad vad återstår att göra? Inte ens om de får fram mer utrustning och får igång logistiken kommer det att hjälpa. För vem skall ha användning för det som logistikförbanden får fram (rent hypotetiskt att de får det att fungera)?

Förbanden som skall använda grejerna är ju sönderslagna. En BTG som är en bataljon (ofta yrkessoldater) understödd av hela brigandes understödsförband men om den bataljonen och understödsförbanden är utslagna?

Det hjälper ju då knappast att de två övriga bataljonerna transporteras dit (med måttligt engagerade och utbildade värnpliktiga) då alla understödsförband (ledning, artilleri, ingenjörsförband mm) är utslagna eller sargade.

Vilken doktrin skall de gå tillbaka till? Den gamla ryska ångvälten? Och med vilken personal och utrustning när gräddan av armen är utslagen?

Om inte de bäst utbildade, utrustade och samövade BTG:erna klarade av det, hur skall resten av armen (som sagt dåligt utbildade, motiverade, utrustade och icke samövade värnpliktiga) klara av det?

Det är ju inte WWII där ryssen hade två-tre år på sig att få ihop delarna till en (någorlunda) fungerande helhet.

Att rusha dit en massa värnpliktiga och tro att de skall kunna reda upp situationen är rent önsketänkande skulle jag säga. Det som Ryssen möjligen kan göra nu är att gräva ned sig och hålla det som hållas kan och vara nöjd med det. jag tror att Ukraina skulle ha svårt att kunna gå på offensiven med sin nuvarande status och förmåga och vara framgångsrik mot nedgrävda försvarande förband.

Att Ukraina 2022 skulle bli ett "nytt" finskt vinterkrig trodde jag aldrig. Vi får se om det blir en kombo av finskt vinterkrig och vintern 1917...

För en lite bitter sidonot, är det denna ryss vi varit rädda för? Om detta är status på ryssen behöver vi fan knappt något försvar Nu SKALL vi ha ett starkt försvar men jag är inte orolig för en rysk invasion av Sverige längre. De har iofs inte kapaciteten att få över trupp men även om de skulle få det så är den ju, bedömt efter Ukraina, så dålig och usel att vi skulle mosa den.

Ryskt flyg och flotta är iofs lite "okända kort" då vi mest sett armen skämma ut sig men om det är lika illa ställt inom flyg och flotta så skulle vår försvarsmakt fullkomligt slakta dem.

Ryssen påminner ju mest om en 19 åring som tappar tvålen i duschen på St Quentin.

Det som Putin nu gör är att bomba civila mål och det är uppenbart att den stora ryska militären nu i sin desperation vänder sin aggression mot civila.
Att ödelägga ett område vinner i längden men jag är grymt imponerad av Ukrainas motstånd och dessutom förvånad över hur illa förberedd och taktisk okunskap ryssen har.
Ryssland blir mer isolerat och snart sitter Putin som Kim i Nordkorea ensam diktator i ett isolerat land. Ryssarna kommer aldrig hämta sig från detta ekonomiskt bara vänta o se.
Citera
2022-03-06, 18:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Även de ryska specialtrupperna har problem i Charkiv. De lämnar sina små pansarbilar i skogen. Denna stad ligger precis vid gränsen och är Ukrainas näst största stad och ryskspråkig. Det var ett viktigt mål för Ryssland men de har ännu inte erövrat den.
https://mobile.twitter.com/TheDeadDistrict/status/1500506086125748226
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in