Min undran är hur Putin/ryssen tänkt hämta hem det här? De har åkt på en rejäl näsbränna, massor av förband är stridsodugliga och sönderslagna. De har troligen tappat stora delar av sin material och utbildad personal.
Ryssens "nya" doktrin med BTG har uppenbarligen inte fungerat. Vad vad återstår att göra? Inte ens om de får fram mer utrustning och får igång logistiken kommer det att hjälpa. För vem skall ha användning för det som logistikförbanden får fram (rent hypotetiskt att de får det att fungera)?
Förbanden som skall använda grejerna är ju sönderslagna. En BTG som är en bataljon (ofta yrkessoldater) understödd av hela brigandes understödsförband men om den bataljonen och understödsförbanden är utslagna?
Det hjälper ju då knappast att de två övriga bataljonerna transporteras dit (med måttligt engagerade och utbildade värnpliktiga) då alla understödsförband (ledning, artilleri, ingenjörsförband mm) är utslagna eller sargade.
Vilken doktrin skall de gå tillbaka till? Den gamla ryska ångvälten? Och med vilken personal och utrustning när gräddan av armen är utslagen?
Om inte de bäst utbildade, utrustade och samövade BTG:erna klarade av det, hur skall resten av armen (som sagt dåligt utbildade, motiverade, utrustade och icke samövade värnpliktiga) klara av det?
Det är ju inte WWII där ryssen hade två-tre år på sig att få ihop delarna till en (någorlunda) fungerande helhet.
Att rusha dit en massa värnpliktiga och tro att de skall kunna reda upp situationen är rent önsketänkande skulle jag säga. Det som Ryssen möjligen kan göra nu är att gräva ned sig och hålla det som hållas kan och vara nöjd med det. jag tror att Ukraina skulle ha svårt att kunna gå på offensiven med sin nuvarande status och förmåga och vara framgångsrik mot nedgrävda försvarande förband.
Att Ukraina 2022 skulle bli ett "nytt" finskt vinterkrig trodde jag aldrig. Vi får se om det blir en kombo av finskt vinterkrig och vintern 1917...
För en lite bitter sidonot, är det denna ryss vi varit rädda för? Om detta är status på ryssen behöver vi fan knappt något försvar

Nu SKALL vi ha ett starkt försvar men jag är inte orolig för en rysk invasion av Sverige längre. De har iofs inte kapaciteten att få över trupp men även om de skulle få det så är den ju, bedömt efter Ukraina, så dålig och usel att vi skulle mosa den.
Ryskt flyg och flotta är iofs lite "okända kort" då vi mest sett armen skämma ut sig men om det är lika illa ställt inom flyg och flotta så skulle vår försvarsmakt fullkomligt slakta dem.
Ryssen påminner ju mest om en 19 åring som tappar tvålen i duschen på St Quentin.