Citat:
Ursprungligen postat av
pontec
Och? De som har bolån drabbas direkt, att sedan en massa människor inte har bolån har inte med saken att göra. En kraftig räntehöjning i Sverige hade inte påverkat mig direkt då jag inte har några lån. Däremot hade det påverkat mig indirekt eftersom de företag som tillverkar det jag konsumerar skulle får högre finansieringskostnader.
Jo jo, visst. Och? Det jag var ute efter är Rysslands ekonomi inte är strukturerad som de svenska och att en räntehöjning inte får den betydelse en motsvarande höjning skulle få i Sverige, där den förstås skulle få enorma konsekvenser. Säkert får en räntehöjning kosekvenser även i Ryssland, men då på ett annat vis än i Sverige. Det var denna skillnad "experten" inte hade någon som helst koll på, utan han utgick från att vår galna bostadslånssituation har generell giltighet, alltså även i Ryssland.
Det var denna brist på perspektiv jag reagerade på. Och det är en brist som avspeglas i hur krigets mål och fortskridande skildras. Exempelvis "Den stillastående konvojen", "Ryssarna har inte lyckts inta Kiev".
Ryssarna förefaller huvudsakligen ha slagit ut de stridskrafter som kan hota "konvojen" och de anfaller på flera fronter med många fordon antagligen för att skapa otydlighet om vilka geografiska mål man är ute efter. En stor del av detta är att skapa förvirring. Vad gäller målen så förefaller ryssarna mindre intresserade av att erövra städer utan är ute efter militära mål. De är på god väg att ringa in en mycket stor anhopning av militära krafter i syd-ost, kanske uppemot 60 000 man. Det finns också vissa städer där militär är förlagd, dessa kommer under beskjutning och man får bara hoppas att civilbefolkningen kan ta sig därifrån om dessa stridskrafter inte kapitulerar.