2022-03-06, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Ja, ukrainaren säger till ryssen att deras positioner brukar beskjutas av rysk GRAD. Ev kommer det inom kort. Så de vill inte riskera sitt liv pga honom, han får krypa i säkerhet själv.

Så hade jag också handlat i den ukrainska patrullens situation. Men kanske jag hade avväpnat ryssen och sedan låtit honom få klara sig självt.

Oj dom ryska förlusterna måste vara väldigt stora nu. Du borde ha Aftonbladet som kvällslektyr.... ....
Citera
2022-03-06, 12:59
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Ja och står för ser jag säger de använder civila som sköld fattar du inte tröga människa.
Dumheter, en dålig Rysk lögn.

Med Rysk logik använder alltså alla länder i alla mänskliga sköldar om de försvarar städerna där det bor människor.

Ett land måste försvara även områden där människor befinner sig, det är inte sköldar.
Citera
2022-03-06, 13:00
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Jag anser att alla krig är lika tragiska, räknar du olika beroende på vilka människor som drabbas?
Anser du att det är värre om ett specifikt folkslag drabbas än ett annat?
Jag anser att det är tragiskt att ryska råttor nu klusterbombar kvinnor och barn i Ukraina. Jag skulle säga att det är mer tragiskt än när Ryssland invaderade Krim 2014.

Det är klart att Ryssland genom åren gjort sig skyldiga till väldigt många massmord på civila och det är klart att Rysslands vidriga övergrepp alltid är tragiska.
Citera
2022-03-06, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Vad är din källa till att Ryssland har velat gå med i Nato?

Kan det kanske vara putins 30 minuters tal där han bland annat sa att Ukraina hade kärnvapen och styrdes av nazister?

Det enda konkreta som finns är

https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/world/2021/nov/04/ex-nato-head-says-putin-wanted-to-join-alliance-early-on-in-his-rule

Hade Rysslands avsikt med Nato varit seriös så hade de fått ansöka som vilket land som helst men de ville bli inbjuden och särbehandlade.

Putin har 16 år i KGB och är utbildad i att ljuga och att "trolla" han kan mycket väl ha nämnt att han ville gå med i Nato till Bush som han sa i talet men att det skulle ligga något seriöst i det är högst osannolikt. Finns flertalet intervjuer där Putin har trollat som president men också innan.

Nato själva säger det, räcker inte det?

Tror snarare han backade när han insåg att det är en toppstyrd organisation som bara är till för att främja USAs intresse.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ElonRuskprick
Icke Natoländer som gränsar till Ryssland

Nordkorea
Kina
Mongoliet
Kazakstan
Azerbajdzjan
Georgien
Ukraina
Belarus
Finland.

Det är bara lilleputtarna Estland och Lettland som delar gräns med Ryssland samt USA via Berings sund.

Ryssarna är inte det minsta omringade utav NATO .
kustområden?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Slår man ut Göteborgs hamn har Sverige livsmedels och drivmedelsförsörjning cirka en vecka !!

Det finns 2 borgar som försvarar inloppet väster om Göteborg. Alla fiender skjuts ner direkt.
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Dumheter, en dålig Rysk lögn.

Med Rysk logik använder alltså alla länder i alla mänskliga sköldar om de försvarar städerna där det bor människor.

Ett land måste försvara även områden där människor befinner sig, det är inte sköldar.

Varför en del tror på Putin beror bla på detta, från reportrar utan gränser. Se vad de skriver om Ryssland.

Ny lista visar pressfrihetens 20 värsta fiender på internet 2020

https://www.reportrarutangranser.se/ny-lista-visar-pressfrihetens-20-varsta-fiender-pa-internet-2020/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Dessutom var den någon stjärna som på radions P1 i en intervju menade att räntehöjningarna i ryssland skulle drabba alla med bostadslån. Han sa det inte rent ut men man förstod att han trodde att ryssarna var likadana bostadslånetorskar som svenskar på Södermalm i Stockholm. De flesta ryssar bor ju i hemska hyreslägenheter i städerna och enkla ruckel på landet. Dom har inga lån.
Och? De som har bolån drabbas direkt, att sedan en massa människor inte har bolån har inte med saken att göra. En kraftig räntehöjning i Sverige hade inte påverkat mig direkt då jag inte har några lån. Däremot hade det påverkat mig indirekt eftersom de företag som tillverkar det jag konsumerar skulle får högre finansieringskostnader.
Citera
2022-03-06, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
En osanning blir inte sann bara för att du repeterar den tillräckligt många gånger. Rysslands invasion av Krim var ingen statskupp. Det var inte till 95% ryssbefolkat utan 100% befolkat av Ukrainare.
Statskuppen var i Ukraina 2014.
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Kan ha varit NATO plan jag såg då.
Är en hel del Nato-plan uppe i luften idag, på Flightradar.

Någon som vet mer om hur Flightradar funkar? Kan ett plan blocka sig från såna här populärtekniska appar men fortfarande vara synliga för flygledartornen? Eller ör det ”Transponder-OFF resp.transponder-ON” som gäller?
Senast redigerad av allegrageller 2022-03-06 kl. 13:06.
Citera
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Det är fortfarande strider men mer i utkanten.

Stan blir inte konstant bombad längre.
Därför ni slog tillbaka marodörerna häromdan. Bravo!

https://twitter.com/RALee85/status/1500240859492757506

https://twitter.com/RALee85/status/1500271644794830851
Citera
2022-03-06, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Bra. Ukrainas militär är att räkna med och vet vad dom kämpar för. Ryssland skulle aldrig gett sig in i detta.

Nej det skulle dom inte. Man får hoppas att Ukrainarna kan kombinera erövrade grejer med stöd från Väst (reservdelar osv). Motståndsarméer tenderar att vara kreativa, helt enkelt för att de är tvungna.

Det finns en gamma historia om minor (som sköt stålkulor). Amerikanerna satte ut dem i Vietnam och de aktiverades med en tripwire. Vietnameserna snurrade bara på minorna, så att de sköt åt fel håll, och drog i tråden. En liten sedelärande historia bara.

Fler "överlägsna" länder än Ryssland har fått lära sig vad det innebär att slåss mot ett mindre land och ta segern för given. Övermod kostar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in